Monday, July 23, 2012

ULASAN: PENILAIAN PRESTASI



Bila membaca info berkaitan “Penilai Prestasi: Nilai benda betul dengan betul” yang dipos oleh blog Unit Sekolah Rendah JPNT (klik pada gambar untuk baca info tersebut), saya terpanggil untuk memberi pendapat.

Suatu info yang menarik tapi berapa orangkah pentadbir sekolah iaitu GB atau GPK yang membaca dan seterusnya muhasabah diri terhadap kerja buat mereka berkaitan isu ini.

Pengalaman saya yang bertugas selama 22 tahun tidak termasuk tahun 2012 ini, tiada seorang GB atau GPK negeri Terengganu yang pernah saya berkhidmat di bawah pentadbiran mereka (9 orang GB dari 4 buah sekolah), yang memaklumkan markah penilaian yang dibuat, jauh sekali untuk memaklumkan kelemahan atau kelebihan yang telah dinilai. Malah bila ditanya tentang markah yang diperolehi, ia dianggap sulit dan dipandang serong pula. Subhanaallah.

Seingat saya, hanya sekali sahaja saya dipanggil untuk memaklumkan markah yang diperolehi iaitu semasa saya bertugas di negeri Kelantan (mula-mula diperkenalkan penilaian prestasi).

Saya percaya, dalam hal penilaian ini pasti sudah ada piawaian yang jelas yang perlu diikuti. Bila dilihat pada borang SKT pun penilai perlu berbincang dengan pegawai yang dinilai tapi agak malang sepanjang saya berada di Terengganu tiada seorang penilai pun yang berbuat demikian.

Mengapa keadaan ini berlaku? Adakah prosedur penilaian yang termeterai tidak cukup baik untuk diikuti. Justeru itu berlakulah ketidakpuasan dan ketidak telusan dalam perkara ini. Sudah pasti ada yang tidak kena dengan penilai-penilai ini yang perlu diberi kesedaran atau taklimat untuk memperbaiki proses penilaian ini berjalan dengan baik sebab kita selalu tekankan pegawai yang dinilai perlu menjalankan tugas dengan baik tapi begaimana dengan tugas penilai itu sendiri. Adakah ia sudah baik dan menepati seperti piawaian yang dikehendaki. Ingatlah penilaian kita ini akan juga dinilai oleh Allah s.w.t.

Sebelum saya mengakhiri kata, penilaian ini sudah pasti bersifat subjektif  (bergantung siapa penilainya, ada yang bersifat “pemurah” dan sebaliknya. Ada yang mengikut emosi dan “angin” penilai itu sendiri. Ini dapat dibuktikan bila bertukar sekolah. Walaupun tugas kerja yang lebih banyak tapi prestasinya tetap rendah berbanding dengan sekolah sebelumnya) . Justeru itu diharap pihak-pihak tertentu boleh mencari titik persamaan dalam pemberian markah prestasi oleh penilai2 ini supaya sifat subjektif ini dapat diminimakan dan mencapai standard antara penilai-penilai disetiap sekolah.

Ini adalah pandangan pribadi berdasar pengalaman saya sahaja. Mohon maaf dan terima kasih.

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi