Thursday, July 26, 2012

TELUSKAH KITA SEBAGAI SEORANG PENILAI


  Buku-buku latihan yang ku hasilkan percuma untuk pelajar-pelajarku dengan niat untuk kecemerlangan berbanding buku-buku dipasaran yang dihasil untuk mendapat keuntungan wang. Insyaallah bahan ini akan dikongsi bersama diblog ini dimasa yang sesuai.

Hari ini Khamis 26 Julai 2011 - Saya diminta membantu pihak pentadbiran sekolah mengisi data berkaitan guru di sekolah memandangkan data bagi program tersebut masih tidak disiapkan oleh pihak yang dipertanggungjawabkan.

Di sini bukan isu tugas tersebut yang saya ingin luahkan, walaupun ianya bukan tugas saya tapi atas rasa simpati dan diminta tolong saya tidak keberatan sebab banyak tugas-tugas lain sebelum ini, bila berkaitan dengan komputer/ICT telah saya bantu.

Maka dalam menyiapkan tugas tersebut, saya dibenarkan melihat maklumat berkaitan prestasi bagi semua kakitangan yang dikehendaki. Di sinilah timbul situasi yang sedikit mengugat perasaanku.

Untuk pengetahuan semua, pada tahun lepas 2011, saya telah diberi tanggungjawab mengurus hal-hal berkaitan kurikulum seperti berikut dan bidang tugas lain lagi yang tidak dinyatakan di sini:
-   Menyiapkan data e-pantau (data markah bagi setiap kali peperiksaan dijalankan untuk kutipan PPD)
-       Mengurus program SPPBS (Sistem Pengurusan Peperiksaan Berasaskan Sekolah-KPM)
-       Mengurus SAPS (Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah-KPM)
-       Setiausaha Kurikulum Sekolah.
-       Setiusaha Panitia Matematik.
-       Guru Mata Pelajaran UPSR Tahun 6.

Alhamdulillah saya dapat menyiapkan tugasan dengan baik, sempurna dan tepat mengikut masa, malah pencapaian mata pelajaran UPSR yang diajar juga memberangsangkan. Tapi yang mendukacitakan ialah tentang markah prestasi yang memang tidak memuaskan berbanding markah prestasiku tahun sebelumnya (2010 -pada masa itu saya bertugas di sekolah lain sebelum bertukar ke sini). Malah bila dibuat perbandingan dengan guru-guru lain yang tidak banyak dibebankan tugasan, ada yang tidak mengajar pun Kelas UPSR dan ada juga yang mengajar kelas UPSR tapi pencapaiannya merosot berbanding subjek yang saya mengajar (saya yang membuat analisis  markah pelajar tahun tersebut) tapi prestasi mereka lebih tinggi. Subhanallah.

Di sini juga bukan isu APC (Anugerah Perkhidmatan Cemerlang) yang hendak diluahkan, berilah kepada siapa yang difikir layak mengikut “angin” pentadbir tapi nilailah (beri markah) secara telus dan adil sebab saya perlu bersaing untuk memohon jawatan naik pangkat tapi jika markah prestasi yang rendah, sudah tentu ia menyekat peluang, kebolehan  dan kreativiti untuk  saya tonjolkan. Maka lahirlah pentadbir yang kurang berkebolehan atau tiada kreativiti dalam mengurus sekolah kerana pemarkahan prestasi (80%) adalah markah keseluruhan dari aspek lain yang dinilai.

Ingatlah insan-insan yang diamanahkan tugas sebagai penilai, nilailah dengan ikhlas tanpa ada diskriminasi, pilih kasih, mengikut emosi atau rasa hati kerana sesungguhnya kerja buat kita juga akan dinilai oleh Allah s.w.t jua. Mungkin sebagai penilai kita berasa puas hati atas sedikit kuasa yang kita ada, maka kita boleh saja mengangkat siapa saja yang kita suka tanpa penilaian yang telus. Sesungguhnya untuk mendapat redha Allah, carilah redha sesama manusia terlebih dahulu. Semoga kerja buat kita tidak banyak dipersoalkan oleh orang bawahan kita di dunia ini, seterusnya dipersoalkan di akhirat nanti. Masyaallah.

- Sebelum ini saya ada membuat ulasan yang ada kaitan dengan isu ini DI SINI (klik untuk membacanya).

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi