Tuesday, October 8, 2013

Taklimat Sarana Ibu Bapa Dan Sarana Sekolah Secara Online

Taklimat Penggunaan Modul Sarana Ibu Bapa Dan Sarana Sekolah
Secara Online Peringkat Daerah Kuala Terengganu Tahun 2013

Semalam 7 Oktober 2013, semua sekolah daerah Kuala Terengganu yang terdiri daripada Guru Besar, Setiausaha PIBG dan Guru Data telah berkumpul di Dewan SK Sultan Sulaiman 2 Kuala Terengganu, bagi menghadiri Taklimat Penggunaan Modul Sarana Ibu Bapa Dan Sarana Sekolah Secara Online Peringkat Daerah Kuala Terengganu Tahun 2013.

Agak malang, taklimat yang dijalankan tanpa sebarang dokumen atau modul yang disediakan sebagai rujukan atau panduan diberikan kepada pihak sekolah.

Menariknya, dalam sesi soal jawab terdapat peserta yang memberi pandangan agar pihak PPD dapat mengenengahkan kepada pihak atasan tentang persoalan berikut:
  • Peruntukan kewangan sekolah yang tidak mencukupi dalam menjalankan program-program berkait dengan pendidikan yang perlu dilaksanakan oleh pihak sekolah.
  • Bertambahnya beban guru dengan tugasan perkeranian.
  • Perlu wujudkan jawatan guru luar norma bagi jawatan Guru Data.
  • Berlakunya ketiadaan guru di sekolah apabila guru menghadiri program temu murni di sekolah lain iaitu sekolah tempat anak mereka belajar.
  • Berlaku masalah ibu bapa yang tidak melengkapkan sarana secara online disebabkan tiada kemudahan internet, tiada kemahiran ICT atau masalah sikap ibu bapa itu sendiri.

Menjawab persoalan yang dikemukakan, pihak PPD tidak dapat memberi jawapan bagi persoalan tersebut. Manakala persoalan masalah ibu bapa yang tidak melengkapkan sarana secara online, pihak PPD menyatakan, ianya akan berbalik kepada guru sekolah sendiri yang perlu melengkapkannya.

Bagi saya, jawapan yang dikemukan tidak profesional dan sekadar menutup kelemahan pelaksanaan program itu sendiri. Jawapan yang dikemukan itu juga dibangkang oleh peserta yang mengemukakan persoalan tersebut, dimana ianya dilihat akan menambah lagi beban guru, malah data yang dikutip tidak telus dan tiada integriti dalam pelaksanaan program tersebut. Malah dilihat, diperingkat PPD hanya ingin melihat data kelihatan lengkap untuk disalurkan ke pihak atasan, walau pun dapatan tersebut tidak menepati prosedur atau hakikat yang sebenar.

Walau bagaimanapun, sehari selepas menghadiri taklimat tersebut, saya dengan persetujuan pihak sekolah telah pun mengadakan taklimat di peringkat sekolah berkaitan Sarana Sekolah kepada guru-guru. Semoga program ini dapat berjalan dengan lancar dan tidak mengganggu tugasan hakiki sebagai pendidik. Diharap juga persoalan di atas dapat diberi perhatian dan dapat diatasi dengan sebaik mungkin oleh pihak-pihak yang berkenaan.


Taklimat Sarana Ibu Bapa Dan Sarana Sekolah Secara Online
Peringkat Sekolah di Makmal Komputer SK Undang

Portal Sarana Ibu Bapa dan Sarana Sekolah boleh dilayari dengan mengklik link berikut atau rujuk link yang disediakan dalam ruangan ONLINE LINK: Portal Sarana IbuBapa dan Sarana Sekolah.

2 comments:

Cgazmi said...

Maklumat yang diperolehi, pihak admin Portal Sarana Ibubapa dan Sekolah telah berpindah ke server baru iaitu http://saranapibg.com/pibg/ atau klik link berikut:Portal Sarana Ibu Bapa dan Sekolah

Cgazmi said...

Hari ini jam 8:50 am, apabila dibuka portal sarana, terdapat paparan yg menyatakan pihak admin sarana memindahkan semula portal tersebut ke link atau server lama.

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi