Kerjaya
sebagai seorang guru, suatu profesion mulia yang dihormati masyarakat dalam
melahirkan modal insan berkualiti, kini semakin mencabar dan berhadapan dengan
pelbagai tekanan.
Seperti
bidang kerjaya lain, tekanan yang mereka hadapi perlu diberi perhatian bagi
memastikan mereka tidak mengalami stres dan menyebabkan mereka mengambil
tindakan di luar jangkaan.
Mungkinkah
insiden melibatkan guru lelaki mendenda dua murid Tahun Empat kerana tidak
menyiapkan kerja sekolah di Perak baru-baru ini berlaku akibat tekanan kerja?
KUASAI KEMAHIRAN PSIKOLOGI
KANAK-KANAK
Pakar
Perunding Psikiatri Universiti Malaya Dr Muhamad Muhsin Ahmad Zahari
berpendapat golongan pendidik kini bukan sahaja perlu menangani tekanan tetapi
juga perlu diterapkan dengan kemahiran menangani psikologi kanak-kanak.
"Setiap
pelajar mempunyai masalah dan perwatakan yang berbeza. Dalam konteks ini guru
perlu 'up-to-date' dengan perkembangan semasa malah guru perlu menjadi model contoh
terbaik kepada para pelajar.
"Jika
seseorang guru gagal menangani tekanan ia akan memberi kesan buruk dan segala
masalah itu akan dilepaskan kepada murid-murid yang tidak berupaya berbuat
apa," katanya kepada Bernama.
Sependapat
dengan Dr Muhamad Muhsin, seorang guru muda Nur Syahirah Nur Khuzaizi, 23,
berkata kerjaya perguruan memerlukan kesabaran yang tinggi dan pendekatan
psikologi adalah satu alternatif yang boleh dipraktikkan bagi memastikan para
pelajar mematuhi peraturan di sekolah.
TANGANI TEKANAN DAN KAWAL
DIRI
Berikutan
cabaran dan faktor bebanan tugas serta tanggungjawab yang berat, Dr Muhamad
Muhsin berkata ramai guru hari ini menghadapi tekanan dalam kerjaya mereka.
Meskipun
tidak mempunyai data tepat bilangan guru yang mendapatkan khidmat kaunseling,
beliau berkata pertambahan bilangannya dapat dilihat berdasarkan kekerapan
mereka datang untuk mendapatkan rawatan.
"Tanda-tanda
am seperti sakit badan, pening kepala dan jantung berdebar-debar adalah
sebahagian daripada tekanan secara fizikal. Jika tekanan keterlaluan seseorang
individu akan tidak cukup tidur, suka menyendiri dan hilang selera makan.
"Oleh
itu, mereka (guru) perlu menjalani cara hidup sihat dan terapi terbaik apabila
berasa tertekan adalah meluahkan masalah kepada seseorang yang
dipercayai," katanya.
Presiden
Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) Hashim Adnan
berpendapat guru-guru mesti bijak mengawal diri kerana sebarang tindakan
melampau boleh memberi kesan kepada mutu pengajaran dan pembelajaran, dan
akhirnya menjejaskan hubungan antara guru dan pelajar.
"Hal
ini terutamanya apabila melibatkan emosi dan kelakuan pelajar. Tugas sebagai
seorang guru tidak habis setakat di kelas, ada kala mereka terpaksa berdepan
dengan kerenah ibu bapa yang mudah 'melenting' sekiranya anak mereka 'ditegur'.
"Justeru
ibu bapa perlu membuat pertimbangan dan jangan terus menghukum guru andai kata
mereka menegur atau memarahi anak-anak mereka ini kerana sudah menjadi tugas
seorang guru untuk mendidik supaya menjadi insan berguna," katanya.
IBU BAPA DAN GURU PERLU
DIBERI KAUNSELING
Apakah
tindakan yang perlu diambil bagi menangani masalah seperti insiden yang berlaku
seperti di Perak itu? Apakah jaminan insiden seumpamanya tidak berulang lagi?
Presiden
Majlis Permuafakatan PIBG Nasional Prof Madya Dr Mohd Ali Hassan berkata dalam
isu ini satu tindakan menyeluruh perlu diadakan supaya keputusan dibuat secara
adil dan saksama tanpa menjejaskan kredibiliti mana-mana pihak.
Menganggap
hukuman yang dikenakan ke atas murid terbabit tidak munasabah dan menjejaskan
reputasi guru di kalangan masyarakat, beliau mengesyorkan guru berkenaan
menjalani pemeriksaan kesihatan mental dan sesi kaunseling bagi memastikan
beliau tidak mengalami tekanan emosi.
Bukan
hanya melibatkan guru berkenaan, Dr Mohd Ali berkata sesi kaunseling mestilah
juga membabitkan ibu bapa pelajar bagi membantu pelajar terbabit menjalani alam
persekolahan seperti biasa.
Mengenai
tindakan Kementerian Pendidikan menukarkan guru terbabit ke sekolah lain,
beliau berkata kementerian perlu mempertimbangkan semula tindakan bagi mengenal
pasti punca dan langkah terbaik yang perlu diambil terhadap guru itu.
"Kalau
dihantar ke sekolah lain, bagaimana dengan penerimaan pelajar dan guru di
sekolah baru itu? Kita tidak mahu guru berkenaan akan berasa terasing
disebabkan isu ini. Itu bukan tindakan yang baik...kementerian perlu sediakan
platform khusus untuk menangani isu seperti ini," katanya.
PERTUKARAN GURU JEJAS
PROSES PEMBELAJARAN PELAJAR LAIN
Berkongsi
pendapat dengan Mohd Ali, Hashim berkata keputusan menukarkan guru terbabit
bukanlah satu tindakan yang tepat sebaliknya mengganggu proses pembelajaran di
sesebuah sekolah.
"Proses
pertukaran seseorang guru itu bukan mudah. Ia memerlukan masa
sekurang-kurangnya enam bulan atau setahun untuk proses dilakukan kerana
kebiasaannya proses pertukaran berlaku pada awal dan akhir tahun sahaja.
"Namun
disebabkan insiden ini, murid-murid terpaksa menunggu guru baharu bagi
menggantikan guru tersebut dan ini boleh menjejaskan pencapaian murid-murid
lain," katanya.
-
BERNAMA
0 comments:
Post a Comment