Selepas
mengumumkan 10 pencapaian utama Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
2013-2025, Kementerian Pendidikan tahun ini mencorakkan landskap pendidikan
negara yang lebih mengutamakan kerjasama pelbagai pihak.
Bermula
daripada pengurusan tertinggi kementerian, Jabatan Pendidikan Negeri (JPN),
Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), sekolah, pelajar dan guru, sokongan ibu bapa
serta komuniti sangat diharapkan bagi memastikan program dirancang berjaya
dilaksanakan.
Ketua
Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Khair Mohamad Yusof berkata, penggemblengan tenaga
semua pihak itu mempunyai satu matlamat asas iaitu menghasilkan modal insan
yang berkualiti, sekali gus meletakkan sistem pendidikan negara sama hebat
dengan negara lain.
Beliau
berkata, sasaran utama bagi memastikan pelajar dipersiapkan dengan ilmu, nilai
dan kemahiran yang membolehkan mereka bersaing di peringkat global menerusi
pendidikan bertaraf dunia.
Tidak
hanya menumpukan pelajar, PPPM memberi tumpuan kepada transformasi profesion
keguruan dengan memastikan kepemimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di semua
sekolah.
Guru,
menurut beliau, merupakan penggerak utama kepada kejayaan pelaksanaan PPPM yang
sangat berfokus kepada keberhasilan murid, justeru pelbagai inisiatif
dilaksanakan untuk mempertingkat kualiti guru dan pemimpin sekolah dalam sistem
pendidikan.
“Bagi
memperkasakan guru sedia ada, pada suku pertama tahun ini (Januari hingga Mac)
kementerian menyediakan lebih 1,278 Pegawai Pembimbing Pakar Peningkatan
Sekolah (SISC+) dan 339 Rakan Peningkatan Sekolah (SIPartner+) yang akan
dilantik dan ditempatkan di setiap PPD menerusi Program Transformasi Daerah
(PTD).
“SISC+
dan SIPartner+ akan berfungsi membantu mengukuhkan cara pengajaran guru, tahap
kepemimpinan guru besar dan pengetua menerusi penilaian dan perbincangan yang
dilakukan di antara mereka.
“Selain
itu, dialog prestasi akan diadakan setiap bulan antara guru besar dan pengetua
bersama PPD dan JPN bagi mengenal pasti serta mengatasi pelbagai isu berbangkit
dengan kadar segera,” katanya yang menjelaskan, PTD akan diperluas ke seluruh
negara mulai tahun ini selepas dirintis di Sabah dan Kedah pada 2013.
Menurutnya,
kejayaan PTD tahun lalu membabitkan 2,500 sekolah, 89,000 guru dan kira-kira
sejuta murid.
Keberkesanan
program berkenaan di dua negeri itu dapat dilihat melalui keputusan UPSR dan
PMR yang mencatatkan peningkatan memberangsangkan.
peningkatan
memberangsangkan.
Tahun
ini juga, kementerian akan memberi tumpuan kepada Trend Pendidikan Matematik
dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan skor Program Penilaian Murid Antarabangsa
(PISA).
Dr
Khair berkata, bagi mengubah daripada sistem persekolahan kepada sistem
pembelajaran yang membabitkan komuniti, kementerian sedar kerjasama daripada
semua pihak sangat penting.
“Oleh
itu, tahun ini kita akan memastikan inisiatif ini bergerak lebih pantas dan
berkesan.
“Mengambil
contoh Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Tuanku Jaafar, Senawang, Negeri
Sembilan yang dilawati tahun lalu, lawatan kami disambut oleh ibu bapa dan
bukan guru sekolah kerana mereka tidak mahu menjejaskan pembelajaran murid.
“Saya
berharap, kerjasama dibina di antara pihak pengurusan sekolah, guru dan ibu
bapa seperti ini akan berterusan bukan saja di sekolah ini, tetapi juga sekolah
lain,” katanya.
Sementara
itu, kementerian akan memastikan setiap pencapaian dalam inisiatif dan program
yang dirancang menerusi PPPM sentiasa sejajar dengan sasaran yang ditetapkan.
Menurutnya,
penekanan terhadap tindakan cepat juga diberi tumpuan supaya semua warga
kementerian, termasuk guru dapat menghayati hasrat dan pelan dilaksanakan.
Bagi
memastikan kelangsungan PPPM, program turun padang turut dilaksanakan supaya
semua pihak memahami perancangan dan perubahan yang akan dilakukan, sekali gus
memastikan transformasi berjalan lancar.
Beliau
berkata, paling penting, transformasi berlaku dalam kelas supaya ia boleh
berlaku secara menyeluruh, dan disebabkan itu kementerian akan ke kelas
bersama-sama guru dan pemimpin sekolah supaya mereka, termasuk murid, memahami
apa yang dihasratkan dalam PPPM.
“Transformasi
dirancangkan bermula dari dalam bilik darjah.
Sedikit
perubahan yang berlaku ini akan mencetuskan gelombang besar dalam perubahan
dunia pendidikan kita.
“Harapan
saya sangat besar kepada guru kerana mereka adalah individu yang pakar dalam
bidang masing-masing bagi merealisasikan transformasi dimaksudkan.
-
Hmetro
0 comments:
Post a Comment