Ketika
penulis bersekolah dulu, antara perkara paling menjemukan ialah ‘dipaksa’ guru
menyelesaikan kerja sekolah.
Penulis
beranggapan, kerja sekolah dibekalkan guru cukup membebankan serta menjadi
penghalang untuk menikmati kebebasan hidup sebagai pelajar.
Namun
kerana tiada pilihan, penulis terpaksa menggagahkan diri, apatah lagi apabila
mengenangkan hayunan rotan sebagai ‘hadiah’ jika gagal menyiapkan tugasan.
Sehingga kini, walaupun zaman persekolahan sudah lama berlalu, isu kerja sekolah yang menjadi mimpi ngeri generasi sezaman penulis tidak pernah selesai.
Sehingga kini, walaupun zaman persekolahan sudah lama berlalu, isu kerja sekolah yang menjadi mimpi ngeri generasi sezaman penulis tidak pernah selesai.
Kerja
sekolah masih dianggap membebankan pelajar manakala bagi pihak guru, kerja
sekolah dianggap satu kemestian.
Dolak-dalik
mengenai kerja sekolah yang tidak pernah selesai ini akhirnya mengundang
konflik dan polemik dunia pendidikan negara.
Benarkah
tidak menyiapkan kerja sekolah itu satu kesalahan besar bagi pelajar?
Ketua
Jabatan Kepimpinan dan Polisi Pendidikan Fakulti Pendidikan Universiti
Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Madya Dr Mohd Izham Mohd Hamzah berkata,
pelaksanaan kerja sekolah oleh pelajar seharusnya dilihat dari pelbagai
perspektif bagi mengelak salah faham banyak pihak.
Beliau
berkata, kerja sekolah memang sinonim dengan pelajar, namun ia juga boleh
ditafsirkan sebagai tanggungjawab yang perlu dilaksanakan guru bagi kebaikan
golongan sasaran (pelajar).
“Definisi
kerja sekolah itu sendiri boleh membawa pelbagai maksud iaitu dari sudut
positif atau negatif bergantung kepada perkara utama yang disasarkan.
“Misalnya
dari sudut negatif, kerja sekolah nampak membebankan namun dari sudut positif,
ia boleh dijadikan pemangkin bagi memperkukuh dan memperbaiki kelemahan
pelajar.
“Pelbagai
penafsiran boleh diberikan mengenai kepentingan kerja sekolah kepada pelajar
mengikut kriteria keperluan. Cuma jangan sampai mengganggu dan menimbulkan
konflik lain,” katanya.
Beliau
berkata, keperluan melaksanakan kerja sekolah tertakluk dalam surat pekeliling
yang diedarkan kepada pihak pelaksana seperti sekolah dan guru sejak 10 tahun
lalu.
“Menerusi
surat pekeliling pada 2004 itu, kerja sekolah adalah satu tuntutan yang perlu
diberikan kepada pelajar sebagai salah satu cara pengukuhan atau memperkayakan
pemahaman pelajar.
“Selain
itu, ia turut menyasarkan objektif lain seperti meneruskan kesinambungan
pembelajaran di kelas, mengisi masa senggang pelajar dan meningkatkan
kemahiran melalui latihan pemulihan.
“Jika
melihat pada objektifnya, kerja sekolah memang penting kerana ia dilaksanakan
bukan atas dasar ‘mendera’ golongan itu,” katanya.
Namun,
walaupun kerja sekolah satu keutamaan yang perlu diberikan kepada pelajar, guru
tidak boleh memaksa atau menggunakan bentuk fizikal seperti rotan.
“Jika
menggunakan hukuman seperti itu, ia salah dan lari daripada matlamat sebenar
pelaksanaan kerja sekolah itu.
“Hukuman
berbentuk fizikal, apatah lagi melampaui batas tidak dibenarkan walau apa jua
alasannya kerana ia di luar batas norma sistem pendidikan,” katanya yang tidak
menolak kemungkinan pelaksanaan ‘hukuman’ dilakukan kerana kurangnya maklumat
guru atau sekolah mengenai polisi kerja sekolah.
“Dalam
modul pengajian, bagi bakal guru, tiada modul khusus disediakan sebagai garis
panduan untuk mereka melaksanakan pemberian tugasan kerja sekolah kepada
pelajar.
“Yang
banyak ditekankan ialah mengenai etika dan cara pembelajaran, namun terlepas
pandang aspek keperluan etika kerja sekolah.
“Kekurangan
maklumat atau pendedahan sebagai garis panduan itulah mewujudkan isu tidak
diingini mengenai kerja sekolah,” katanya.
Ditanya
pandangannya, adakah satu kesalahan besar jika pelajar enggan membuat kerja
sekolah, beliau berkata, ia bukan kesalahan serius yang memerlukan mereka
diberi hukuman keterlaluan.
Menurutnya,
tidak menyiapkan kerja sekolah bukan satu kesalahan disiplin dari sudut sistem
pendidikan normal, namun ketegasan perlu ada supaya pelajar sedar bahawa
membuat kerja sekolah itu ada kebaikannya.
“Saya
tidak kata tangan guru terikat dalam isu ini sebab memberi kerja sekolah juga
sebahagian cara membantu pelajar memperbaiki prestasi mereka.
“Kebolehan
pelajar yang berbeza memerlukan satu mekanisme digunakan bagi meningkatkan
pencapaian.
“Melalui
kerja sekolah, pelajar yang lemah boleh dibantu untuk meningkatkan pencapaian
mereka,” katanya.
Namun
jika pelajar enggan atau tidak mampu menyiapkan kerja sekolah, beliau berkata,
guru boleh bertegas dan mencari punca mengapa mereka gagal melaksanakan tugasan
yang diberikan.
“Adalah
melanggar hak pelajar jika guru terus memberikan hukuman tanpa mencari punca pelajar
gagal menyiapkan kerja sekolah diberikan.
“Mungkin
ada penyebabnya seperti kekangan masa, keletihan, kurangnya kefahaman dan
sebagainya. Guru perlu menyelidik sebelum bertindak ke fasa seterusnya.
“Tidak
adil jika terus memberikan hukuman. Tidak kira sama ada guru atau pelajar,
jangan jadikan isu kerja sekolah sebagai satu konflik besar,” katanya.
Ditanya
adakah jika guru bersikap ‘tidak apa’ terhadap pelajar yang enggan membuat
kerja sekolah seperti memanjakan golongan itu, beliau berkata, ini bukan soal
manja atau tidak sebaliknya menjurus kepada sikap toleransi.
“Tanggungjawab
guru adalah memberi kerja sekolah dan memastikan pelajar membuatnya.
“Namun
jika pelajar enggan, guru tidak boleh dipersalahkan kerana bidang kuasa mereka
ada hadnya.
“Dalam
hal ini, ibu bapa perlu memainkan peranan bagi menyelesaikan masalah. Ibu bapa
tidak boleh lepas tangan dan meletakkan kesalahan pada guru,” katanya.
Beliau
berharap agar pertikaian mengenai kerja sekolah tidak berpanjangan hingga
mengganggu banyak aspek lain.
“Yang
menjadi keutamaan ialah melahirkan pelajar berjaya, seimbang serta mampu
menjadi generasi boleh dibanggakan.
“Wujudkan
keharmonian dalam sistem pendidikan dan jauhi konflik,” katanya.
-
Hmetro
0 comments:
Post a Comment