Sunday, December 30, 2012

Tradisi tidur petang di atas meja

Shaanxi, Barat China: Murid-murid sekolah rendah (pendidikan awal) di Goksine berdekatan Xi'an digalakkan tidur sementara di dalam kelas. Oleh kerana bangunan sekolah adalah terlalu kecil untuk menyediakan bilik rehat, dan kebanyakan pelajar pula tinggal terlalu jauh untuk pulang ke rumah bagi makan tengahari, mereka terpaksa menghabiskan masa tengah hari dengan tidur di atas meja.

Tradisi tidur setengah jam selepas makan tengah hari ini dikenali sebagai Wujiao dan menjadi amalan biasa bagi pelajar sekolah-sekolah di Tanah Besar China dan Taiwan. Walaupun tabiat sedemikian mungkin kelihatan aneh, guru menegaskan bahawa kanak-kanak kelihatan sangat gembira dengan keadaan "tidur" mereka.





- oddities123


1 comments:

Unknown said...

kesian kanak2 tu ahli syurga...walaupun bangsa cina yg ....

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi