Friday, April 27, 2012

BANTUAN RM500 UNTUK SETIAP KELAB PENGGUNA SEKOLAH


PUTRAJAYA, 27 April (Bernama) -- Bantuan RM500 akan diberikan kepada setiap Kelab Pengguna Sekolah (KPS) pada tahun ini bagi membolehkan kelab itu menjalankan aktiviti kepenggunaan, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Untuk tujuan itu, beliau berkata kementerian memperuntukkan RM1.129 juta.

Sehingga suku tahun pertama ini sebanyak 1,417 program kepenggunaan telah berjaya dijalankan KPS di seluruh negara, katanya pada sidang akhbar selepas menutup Cabaran Interaktif Pengguna (CIP) KPS peringkat kebangsaan di sini pada Jumaat.

CIP yang bermula Februari lepas, melibatkan penyertaan seramai 2,928 pelajar daripada 732 sekolah menengah dengan 16 pasukan berjaya ke peringkat akhir.

Ismail Sabri berkata adalah menjadi hasrat kementerian supaya bilangan anggota KPS dapat dipertingkatkan lagi tahun ini selain memastikan setiap KPS menjalankan sekurang-kurangnya satu program.

KPS ditubuhkan sejak 1992 dengan agenda utama untuk memupuk kesedaran kepenggunaan di kalangan pelajar sekolah bagi mencapai matlamat mewujudkan kumpulan pengguna baru yang bermaklumat, bijak dan bertanggungjawab.

Kini terdapat sebanyak 2,258 KPS di seluruh negara dengan 69,456 anggota.

-- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi