Friday, September 27, 2013

Renungan: Tertipu Dalam Ibadat?

Suatu hari Hasan al-Basri menyuruh murid-muridnya untuk membantu hajat seseorang. Beliau berkata: "Ajak sekali Thabit al-Bunani bersama kalian."

Apabila Thabit didatangi, beliau tidak dapat pergi bersama kerana tengah beriktikaf.

Hasan berkata: "Tidakkah engkau tahu bahawa membantu hajat seorang Muslim lebih baik daripada melakukan haji sunat?"

Thabit lalu meninggalkan iktikafnya dan turut serta bersama mereka.


Antara Sunat Dan Fardu

Seringkali kita tidak menyedari adanya tangga keutamaan dalam ibadat. Kita beribadat berasaskan selera sendiri sehingga mengabaikan sesuatu yang lebih baik. Jika benar ibadat kita kerana Allah SWT, semestinya kita melakukan yang paling Allah SWT cintai, bukan yang paling kita sukai.

Pemahaman mendalam tentang tangga keutamaan beramal sangat penting dijadikan pegangan. Antara ibadah fardu dan sunat misalnya, kita mesti dahulukan yang fardu. Sebab amalan fardu lebih Allah SWT sukai daripada amalan sunat.

Dalam hadis Kudsi, Allah berfirman: "Tidaklah seorang hamba mendekat kepadaKu dengan satu ibadat yang paling Aku sukai daripada ia melakukan perkara yang difardukan kepadanya." (riwayat al-Bukhari)

Justeru, sesedap apa pun perasaan kita ketika melakukan ibadah sunat, ia mesti segera ditinggalkan apabila tuntutan fardu telah menjelang.

Mendengar ceramah agama mesti ditinggalkan apabila suami memanggil. Mengaji al-Quran segera dihentikan sementara untuk menyahut seruan ibu bapa. Begitu seterusnya.

Para ulama berkata: "Jika kita berasa sedap dalam ibadat sunat, namun malas melakukan yang fardu, maka itu pertanda kita tertipu dalam ibadat."


Membantu Fakir Miskin

Antara ibadah sunat dan membantu orang yang memerlukan, sebenarnya membantu orang yang memerlukan itu lebih tinggi nilainya di sisi Allah SWT.

Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda: "Amalan yang paling baik ialah menggembirakan seorang Mukmin. Engkau memberinya pakaian, memberinya makan dan membantu hajat keperluannya." (riwayat al-Tabarani)

Selain menggembirakan orang lain, perbuatan baik yang kita lakukan akan memberi kedamaian dalam hati kita terlebih dahulu. Senyuman orang yang menerima sedekah kita akan membawa keberkatan dalam hidup kita.

Dan kesyukuran fakir miskin yang menerima bantuan kita akan membuat hidup kita lebih bermakna.

Oleh yang demikian, jangan lewatkan kesempatan melakukan ibadat yang sangat mulia ini. Membantu hajat orang yang memerlukan merupakan amalan ulama terdahulu yang membawa mereka ke darjat yang sangat tinggi di sisi Allah.

Suatu malam, Talhah bin Ubaidillah melihat Umar bin Al-Khattab memasuki rumah seorang wanita. Pada esok harinya, Talhah mendatangi rumah tersebut. Ternyata di dalamnya hanya terdapat seorang nenek tua yang buta dan lumpuh.

Talhah bertanya kepadanya: "Apa yang biasa dilakukan pemuda ini setiap malam di rumahmu?"

Wanita itu menjawab: "Pemuda itu sejak beberapa tahun lepas selalu menjaga keperluanku. Ia membawakan bagiku makanan dan mengeluarkan kotoran daripada rumahku."

Talhah berkata: "Celaka diriku. Adakah aku hendak mencari-cari kesalahan Umar?"

Kisah ini diceritakan oleh Ibnu Rajab al-Hanbali dalam kitab Jami' Ulum wal Hikam.

Semoga Allah SWT memberikan kita kemampuan untuk meniru amalan dan ibadat orang-orang soleh yang terdahulu.

Subhanaallah.

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi