Monday, September 2, 2013

Prosedur Saringan Mental Calon Guru Diperbaiki

Kementerian Pendidikan akan menambah baik prosedur saringan kesihatan mental calon guru dari Institut Pendidikan Guru (IPG) dengan memperkenalkan ujian psikometrik.

Timbalan Menteri Pendidikan P. Kamalanathan berkata ujian psikometrik yang meliputi ujian psikologi termasuk tahap pengetahuan, kemampuan, sikap dan keperibadian dijadual dilaksanakan tahun depan.

Beliau berkata ujian psikometrik perlu dalam pengambilan guru baharu dalam usaha kementerian untuk menangani masalah guru-guru yang mungkin bermasalah daripada segi mental.

"Kementerian Pendidikan menerusi Bahagian Psikologi dan Kaunseling (BPsK) sebenarnya sebelum ini telahpun melaksanakan ujian kesihatan mental terhadap semua calon-calon guru baharu dari IPG yang dinamakan Indeks Pengesanan Kendiri (IPK).

"Ujian psikometrik ini merupakan penambahbaikan kepada ujian IPK dan ia telah diamalkan di negara-negara maju seperti di Amerika Syarikat dan United Kingdom," katanya pada sidang media selepas merasmikan Karnival Psikologi dan Kaunseling bertema "Kenali Psikologi Terokai Potensi Diri" anjuran BPsK di sini hari ini.

Kamalanathan berkata seorang guru harus mempunyai kesihatan mental yang baik dan tahap kesabaran yang tinggi selain kelulusan akademik.

Selain itu, katanya kementerian juga akan mempertimbangkan untuk melaksanakan ujian itu dalam prosedur kenaikan pangkat untuk jawatan Guru Besar dalam memastikan calon benar-benar layak memegang jawatan tersebut.

Sementara itu, Setiausaha BPsK Dr Ruziati Mior Ahamad berkata BPsK mempunyai 340 kaunselor di seluruh negara yang dapat memberi nasihat dan kaedah terbaik menyelesaikan masalah berkaitan kesihatan mental kepada semua jabatan dan bahagian di kementerian.

Mengenai ujian psikometrik, katanya ujian itu akan menggunakan alat khas dan sangat berkesan kerana ia berupaya mengesan calon yang diuji itu bercakap benar atau sebaliknya.

Ujian itu penting untuk memastikan kesihatan guru berada dalam keadaan baik, katanya.

Bernama

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi