Monday, September 30, 2013

E-book Beri Kesan Baik Kepada Pelajar Di Terengganu

Usaha kerajaan negeri Terengganu memperkenal penggunaan e-Book di kalangan pelajar sekolah rendah menampakkan kejayaan dengan sesetengah sekolah menunjukkan perkembangan akademik memberangsangkan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Inovasi dan Tugas-tugas Khas Negeri Ghazali Taib berkata sebagai contoh kejayaan pelajar Sekolah Kebangsaan (SK) Paya Bunga di sini dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun lepas apabila melaksanakan sistem kelas maya secara optimum.

"Apa yang kita lihat, penggunaan e-Book walaupun tidak capai tahap 100 peratus, tetapi ada kemajuan dari segi penggunaan ICT.

"Projek e-Book yang dilaksanakan bukan dalam bentuk perkakasan semata-mata, malah ia mengandungi buku-buku teks, Al-Quran, Fardhu Ain, kamus dan lain-lain perisian persekitaran kelas yang dikenali sebagai kelas maya," katanya.

Dalam keputusan UPSR tahun lepas, kedudukan SK Paya Bunga meningkat apabila gred purata sekolah itu berada pada kedudukan 620 daripada 7,696 berbanding 3,173 daripada 7,617 pada 2008 di peringkat kebangsaan.

"Ini bermakna penggunaan e-Book bukan satu perkara yang membazir dari sudut ilmu dan kebolehan di mana semua sekolah maya yang mengintegrasikan e-Book dalam pengajaran dan pembelajaran, pencapaian UPSR telah meningkat pada 2012," katanya.

Ghazali berkata pada 2009 kerajaan telah mengagihkan e-Book kepada 23,702 pelajar sekolah rendah membabitkan peruntukan lebih RM22 juta dan kepada 23,313 murid dengan peruntukan lebih RM22 juta pada tahun 2010.

Bagi 2011 pula, peruntukan itu membabitkan lebih RM21 juta (23,194 murid), lebih RM20 juta (22,117 murid) pada tahun lepas. Sebanyak RM21 juta pula diperuntukkan tahun ini dengan sedikit penambahbaikan.

- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi