Wednesday, June 12, 2013

Memperkasakan Pembelajaran Tahap 1

Menyentuh hasrat YAB Menteri Besar Terengganu untuk terus mengembalikan kegemilangan pendidikan Terengganu dengan memastikan UPSR Terengganu mesti menjadi yang terbaik, saya melihat proses kegemilangan itu perlu diperkasa di peringkat bawahan lagi iaitu semasa murid-murid berada di Tahap 1 (Tahun 1 –Tahun 3). Bagi saya, melahirkan buah yang baik juga perlu dipantau proses awal atau peringkat kemenjadian buah itu sendiri. Justeru itu proses PdP di Tahap 1 perlu dibuat proses penambahbaikannya supaya memasuki Tahap 2 nanti tidak menjadi bebanan kepada guru-guru terutamanya yang mengajar mata pelajaran UPSR.

Justeru itu, cadangan saya wujudkan satu peperiksaan/penilaian khusus murid-murid yang berada tahun akhir Tahap 1 dimana ujian itu mempunyai nilai setara seperti mana UPSR. Dengan kata lain diperingkat sekolah rendah akan wujud 2 peperiksaan penting iaitu UPT1 (Ujian Pencapaian Tahap 1) Tahun 3 dan UPSR Tahun 6. Cadangan ini, pasti mampu saya lakukan di sekolah saya sebagai bukti/perintis sekiranya saya mempunyai mandat sebagai pentadbir sekolah tetapi sebagai guru biasa wujud keterbatasan dalam melaksanakannya.

Saya melihat hasil dapatan UPT1 amat penting dan berguna untuk dibuat analisis sebelum murid-murid ini melangkah masuk ke Tahap 2 bagi tujuan kecemerlangan pelajaran dan seterusnya menjana ke arah kecemerlangan UPSR itu sendiri. Mungkin nilai tambah lain boleh difikirkan untuk wujudkan satu mekanisma baru berakhirnya pembelajaran di Tahap 1 dengan matlamat menjadikan PdP Tahap 1 semegah UPSR yang hendak digapai.

Cadangan yang diutarakan sekadar pendapat peribadi sahaja. Hanya sebagai satu perkongsian pandangan andainya baik untuk difikirkan.

Terima kasih.

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi