Saturday, June 29, 2013

Laporan Akhir Projek Sandaran NPQEL

Susulan dari Projek Penandaarasan, satu program telah dikenal pasti dan diaplikasikan sebagai projek penambahbaikan di sekolah sendiri. Alhamdulillah selama lapan minggu mengendalikan Projek Sandaran, saya telah dapat melaluinya dengan sempurna dan terancang.

Dalam Projek Sandaran ini, dimulai dengan penerokaan sekolah sendiri. Seterusnya memasuki bahagian kajian keperluan projek, saya telah fokus kepada masalah gaya pembelajaran guru-murid yang akan dibuat penambahbaikan. Dalam hal ini, proses pemerhatian, temu bual telah dibuat bagi menganal pasti keadaan semasa sekolah dan seterusnya keadaan yang dikehendaki dari projek yang dilaksanakan. Kertas kerja projek penambahbaikan dihasilkan dan dibentangkan dalam suatu mesyuarat.

Memasuki bahagian perancangan, beberapa pelan strategik menggunakan analisa SWOT telah digunakan bagi meninjau dari segi Kekuatan, Kelemahan, Peluang dan Ancaman khusus berkaitan projek penambahbaikan yang akan dilaksanakan. Projek yang berteraskan ICT ini dilihat mempunyai banyak kekuatan sama ada dari persekitaran dalaman mahu pun luaran. Malah kemudahan sedia ada seperti makmal komputer, talian internet, e-book boleh dijana sebaik mungkin sekiranya mempunyai komitmen dari seluruh warga sekolah.

Setelah mengenal pasti strategi yang akan diambil, pelaksanaan strategi dimulai dengan mesyuarat, sesi penerangan kepada murid-murid dan LADAP kepada guru-guru bagi memberi pemahaman terhadap projek yang dilaksanakan. Seterusnya setelah melalui beberapa proses pelaksanaan lain, projek ini melalui proses penilaian dan refleksinya. 

Gambar Aktiviti LADAP Projek Sandaran

Saya melihat sesuatu projek yang hendak dilaksanakan adalah baik sekiranya ia memberi dapatan positif kepada warga sekolah, tetapi tidak dinafikan masalah ujud apabila pihak pengurusan tidak memainkan peranan aktif bagi menggerak sesuatu projek itu. Mengharapkan guru-guru melaksanakannya tanpa pemantauan dan penyertaan sama dari pihak pengurusan, menjadikan sesuatu projek itu lesu dan tidak bermaya.

Mengimbau kembali semasa berada di sekolah lama, saya telah melaksanakan suatu projek penambahbaikan di sekolah tersebut, sambutan diterima dari ibu bapa dan murid-murid amat baik. Tetapi setelah bertukar, projek tersebut lenyap bersama pertukaran saya. Inilah masalah utama dalam sesuatu pelaksanaan projek sekiranya sikap pengurusan yang tidak memainkan peranan aktif dan hanya mengharapkan seseorang guru sahaja yang mengurusnya. Tiadanya pasukan projek dan kerja sepasukan menjadi sesuatu projek itu akan berkubur. Dimana silapnya? Sudah pasti puncanya senang dikenal pasti. Sesetengah pemimpin hanya bergantung atau mengharapkan kepada seseorang, tidak menerapkan unsur kerja sepasukan yang menjurus kepada masalah tersebut. Justeru itu, sebagai pemimpin sekolah, sikap kecaknaan yang mendalam perlu ditanam di dalam diri. Semua pemimpin mengimpikan sekolah dipimpinnya baik tetapi sedarkah bahawa sekolah yang baik itu, sudah pasti datang dari pengurusan yang baik dan begitulah sebaliknya.

2 comments:

Anonymous said...

Tahniah cikgu dapat meyiapkan dalam jangka masa yang ditetapkan

Cgazmi said...

Alhamdulillah.
Terima kasih, yang baik itu datang dari Allah...yang buruk datang dari kelemahan diri sendiri.

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi