Friday, March 22, 2013

Renungan: Kenali Diri Siapa Sebenarnya Kita


Siapa sebenarnya kita? Mengakukah kita ini sebagai hamba bagi Tuhan Yang Maha Mencipta. Seseorang hamba itu mesti pula merasakan dirinya hamba yang sifatnya mesti dibawa ke mana-mana. Apakah rasa sifat kehambaan itu?  Sifat-sifat hamba itu terlalu banyak. Antaranya ialah rasa malu, rasa takut, rasa hebat kepada ALLAH, rasa kurang, rasa lemah, rasa harap, rasa bersalah, rasa hina dan rasa diri selalu diawasi. Bila sifat ini dapat menjadi pakaian hati maka dengan sendirinya akan terkikislah rasa ketuanan, lebih-lebih lagi rasa ketuhanan. Sebab manusia yang berjuang dan berjihad, berkuasa, berpangkat besar dan pandai, kalau rasa kehambaan ini tiada, maka dia akan rasa dirinya tuan. Bila ada rasa ketuanan, dirinya akan rasa angkuh, sombong dan ego. Dia akan merempuh siapa saja yang hendak dirempuh; menyalahgunakan kuasa, berani melakukan bermacam-macam lagi keangkuhan, keingkaran, kedurjanaan dan kemungkaran di atas muka bumi ini. Tetapi sebaliknya kalau rasa kehambaan ini bertapak di hatinya, dia tidak akan melakukan kesalahan dan kesilapan kerana dia mendapat pimpinan dari ALLAH SWT. Maka kuasa yang ada di tangannya dijadikan alat untuk berbakti kepada ALLAH, harta yang banyak dijadikan alat untuk dikorbankan pada perintah ALLAH. Begitu juga dengan tenaga, ilmu pengetahuan  dan ftkiran akan dihalakan atau digunakan untuk ALLAH SWT.

Semuanya ini akan menyelamatkannya di dunia dan di akhirat. Rasa kehambaan ini boleh membentuk keperibadian kita selaras dengan kehendak Al-Quran dan Sunnah. Rasa malu, jika dapat dibawa ke mana-mana, akan dapat menjadi perisai diri daripada melakukan dosa. Rasa malu juga akan menghalang manusia daripada menyalahgunakan nikmat ALLAH, dan bertindak sewenang-wenangnya. Malah dengan rasa malu kita  akan redha dengan ketentuan Allah dan akan bersabar bila berhadapan dengan ujian-ujianNya. Rasa takut dan hebat kepada ALLAH jika diresapkan ke dalam jiwa akan menghindarkan seseorang hamba (manusia) daripada melakukan dosa. Ini akan menjadi pendorong kuat bagi seseorang untuk melakukan kebaikan dan sekaligus menghilangkan rasa hebat dengan diri sendiri. Rasa lemah diri jika ada pada seseorang hamba pula akan mengikis rasa diri lebih dari orang lain, rasa diri berkuasa, lebih kuat, lebih gagah yang dengan itu akan menimbulkan sifat takbur dalam pergaulan kerana dia sering memandang rendah  pada orang lain. Dirasakan orang lain bodoh dan dia sahaja yang bijak, dia sahaja yang mampu melaksanakan apa jua kerja atau tugas. Rasa harap yang  ada di dalam hati seorang hamba akan menghilangkan perasaan putus asa dan kecewa dalam hidup. Dia akan sentiasa yakin bahawa suatu ketika nanti ALLAH pasti membantunya.

Firman ALLAH:  Jangan engkau termasuk orang- orang yang putus harapan (dari   rahmat   ALLAH). Firman Allah : Orang  yang putus harapan dari rahmat Allah  itu hanya orang yang  sesat. (Al  Hijr:  56)

Rasa diri serba kekurangan akan dapat menghilangkan rasa ujub, takbur, sombong, ego, rasa luar biasa pada kebolehan dan kemampuan diri sendiri serta rasa diri ada kuasa. Sedangkan walau bagaimana besar sekalipun kuasanya, hakikatnya dia tidak berkuasa. Kerana kuasa itu ALLAH yang beri. Bila-bila masa saja ALLAH boleh  menghapuskan sifat ‘keakuan’ yang menjadi punca kepada persengketaan dalam  masyarakat. Rasa bersalah jika sentiasa beitapak dalam jiwa dan dibawa ke mana-mana akan menghilangkan  rasa diri suci atau diri bersih dari dosa. Sebaliknya akan timbul rasa ingin bertaubat kepada ALLAH SWT. Sedangkan sebagai manusia biasa, kita tidak dapat tidak mesti terlibat dengan dosa. Sama ada dosa besar atau kecil, dosa lahir mahupun batin, secara sedar atau tidak. Oleh itu rasa diri bersih daripada dosa adalah sikap yang bahaya kerana ini akan menjerumuskan kita ke dalam Neraka. Jangan anggap orang lain sahaja yang kotor, yang berdosa dan yang bersalah sebaliknya kita tidak. Kita tidak boleh mengaku diri kjta sahaja yang bersih, tidak berdosa dan tidak bersalah. Ini bukan sifat seorang hamba. ALLAH mengingatkan kita dalam Al-Quran:Apakah kamu tidak dapati orang yang menganggap diri bersih? Bahkan sebenamya ALLAH yang membersihkan sesiapa yang Ia kehendaki. (An Nisa’: 49)

Ayat ini jelas menunjukkan hanya ALLAH yang layak membersihkan diri kita dan siapa yang Ia kehendaki. Kita tidak boleh sekali-kali mengaku diri sudah bersih dan tidak berdosa.

Rasa hina jika dimiliki boleh menghilangkan sifat-sifat kibir, sombong, ego atau angkuh. Sombong dan angkuh boleh merenggangkan rasa ukhuwah dan persaudaraan. Ia juga akan berani melakukan penyelewengan dengan nikmat yang ALLAH telah kurniakan kepadanya. Dia akan menyalahgunakan kuasa dan harta, tidak boleh ditegur, tidak boleh  menerima kebenaran kerana terasa dirinya ada kelebihan. Satu lagi rasa kehambaan yang mesti ada dalam hati manusia ialah merasa diri sentiasa diawasi oleh ALLAH. Firman ALLAH:  Sesungguhnya ALLAH S.W.T itu atas tiap-tiap sesuatu sentiasa  memerhati. (Al Haj: 17)

Sifat ini juga jika dapat ditanam di dalam jiwa akan dapat melahirkan rasa takut untuk membuat kesalahan, takut berlaku cuai, takut melakukan dosa dan takut untuk derhaka kepada ALLAH S.W.T. Inilah antara rasa-rasa kehambaan yang patut bertapak dalam hati seorang hamba. Rasa-rasa kehambaan ini mesti selalu disuburkan kerana dengan itu sahajalah kita dapat berbakti dan tunduk kepada ALLAH  S.W.T dalam ertikata  yang sebenarnya.  Inilah yang dikehendaki oleh Rasulullah dalam Sabdanya: Hendaklah kamu takut kepada ALLAH dimana sahaja kamu berada. (Riwayat  Ahmad, At  tarmizi  dan Al Baihaqi)

Firman   ALLAH:  Orang-orang  yang sentiasa  mengingati ALLAH ketika berdiri,  duduk dan berbaring. (Ali Imran: 191) Rasulullah SAW telah bersabda:  Hendaklah kamu menyembah ALLAH seolah-olah kamu melihat-Nya, tetapi jikalau kamu tidak dapat melihat ALLAH maka hendaklah kamu rasakan bahawa ALLAH sedang melihat kamu. (Muslim)

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi