Friday, March 22, 2013

Gambar: Peserta Kursus NPQEL Kumpulan SRU3 Ambilan Pertama 2013

Klik pada gambar untuk kelihatan lebih jelas.

Kursus NPQEL (Program Kelayakan Profesional Pemimpin Pendidikan Kebangsaan) banyak memberi input baru dalam melahirkan pemimpin sekolah yang hebat dalam mengurus organisasi mereka. Tentunya input-input yang diperolehi ini lebih mudah dilaksanakan atau lebih berkesan andai mereka yang ikhlas dan komited dengan amanah, diberi ruang dan peluang menjawat jawatan yang bersesuaian. Buat rakan-rakan peserta kursus yang kebanyakan berjawatan Penolong Kanan, kalian berpeluang cerah membuktikan input-input dari kursus NPQEL ini dilaksanakan kerana kalian mempunyai mandat dan integriti menjayakannya. Namun bagi saya, kursus yang dihadiri tidak menjanjikan kenaikan pangkat, hanya sekadar menimba ilmu dan memantapkan lagi amalan bidang pendidikan saya.

Buat rakan yang sedang menjana laluan sebagai pemimpin sekolah, seorang pengetua atau guru besar perlu mempunyai cita-cita dan sentiasa mencari idea-idea baru untuk meningkat proses pengurusan dengan lebih bekesan. Sekolah perlu kepada seorang pemimpin yang berjiwa besar, semangat dan cita-cita tinggi kerana kepemimpinan sekolah adalah begitu kompleks. Sebahagian besar inputnya adalah manusia. Manakala outputnya juga adalah manusia, tidak seperti firma atau kilang-kilang yang mengeluarkan produk yang berupa barangan. Pemimpin sekolah terpaksa berhadapan dengan kerenah guru-guru pimpinannya dan pelajar-pelajar sebagai sasarannya. Disekelilingnya adalah masyarakat yang sentiasa melihat pekembangan pengajaran dan pembelajaran di sekolah melalui anak-anak mereka. Maka, sebagai seorang pemimpin sekolah, terpaksa berhadapan dengan tiga dimensi, guru dan kakitangan sokongan, murid dan masyarakat.

Semoga kalian semua dapat merealisasikan amalan-amalan dan ilmu yang diperolehi untuk manfaat di sekolah khususnya dan seterusnya membangunkan amalan pendidikan Malaysia ke peringkat yang cemerlang dan mampu untuk dibanggakan. Jadilah pemimpin sekolah yang mempunyai sikap yang baik/positif, berkemahiran dan berilmu.

 

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi