Tuesday, November 22, 2011

UPSR: APLIKASI AMALAN BAIK SEKOLAH CEMERLANG

PUTRAJAYA 21 Nov. – Kementerian Pelajaran akan mengaplikasikan amalan-amalan baik yang dipraktiskan oleh sekolah-sekolah biasa sehingga mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).


Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, keupayaan guru di sekolah terbabit memimpin pelajar sehingga mencapai keputusan cemerlang harus dimanfaatkan.


‘‘Kalau dapat kenal pasti amalan-amalan baik itu kita akan terapkan di semua sekolah supaya yang kurang baik dapat ditingkatkan jadi baik.


‘‘Ini kerana yang membezakan sekolah itu dengan sekolah lain saya fikir bukan infrastruktur tetapi soal kepimpinan guru di sekolah itu,” katanya.


Beliau berkata demikian ketika ditanya pada sesi wawancara khas bersama pengacara Syed Munawar Syed Munawar Syed Arabi Idid pada majlis memperkenalkan buku berjudul Sudut Pandangan Muhyiddin Yassin, di sini hari ini.


Menurut Muhyiddin, keupayaan sekolah-sekolah biasa melonjakkan keputusan semasa peperiksaan UPSR sehingga diangkat sebagai sekolah berprestasi tinggi (SBT) harus diberi pengiktirafan kerana membantu meningkatkan kecemerlangan murid.


Bagi tujuan itu, kata beliau, warga pendidik perlu lebih bersedia untuk menghadapi sebarang bentuk cabaran dalam mendidik para pelajar menjadi manusia berguna.


‘‘Guru-guru perlu mendidik anak bangsa menjadi manusia berguna untuk menghadapi cabaran dunia yang luas, bersikap holistik dan mampu memenuhi tuntutan semasa.


‘‘Kita tak boleh kompromi dalam hal ini kerana isu pendidikan harus ke depan, mahu tak mahu guru perlu mengikut arus untuk menghadapi cabaran mendatang,” katanya.


Justeru, kata beliau, kerajaan mengambil pelbagai langkah secara berterusan seperti menganjurkan program latihan dalam perkhidmatan untuk meningkatkan profesionalisme guru agar lebih bertanggungjawab dalam melahirkan generasi cemerlang.


Sumber: Utusan Online

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi