Wednesday, November 23, 2011

SAPS KESAN KELEMAHAN AWAL MURID


KUALA LUMPUR 22 Nov. – Kementerian Pelajaran menegaskan tidak timbul isu ketidakadilan dalam pelaksanaan Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) khasnya kepada sekolah luar bandar berbanding di bandar.


Timbalan Menterinya, Dr. Mohd. Puad Zarkashi sebaliknya berkata, SAPS bukan bertujuan untuk menilai dan mengukur pencapaian sesebuah sekolah, sebaliknya ia berfungsi untuk mengesan kelemahan murid berkaitan pelajaran di sesebuah sekolah seawal yang mungkin.


‘‘SAPS merupakan sistem analisis data standard bagi semua sekolah tanpa mengira jenis dan lokasi sama ada dari segi pengoperasian, ketetapan gred markah dan data yang perlu dimasukkan seperti yang telah ditetapkan kementerian,” katanya ketika menjawab soalan Che Uda Che Nik (Pas-Sik) pada sidang Dewan Rakyat di sini, hari ini.


Mohd. Puad mengakui masalah capaian Internet yang dihadapi oleh sekolah di beberapa buah negeri menjadi sebab guru merasa terbeban dengan tugasan mereka.


Namun katanya, masalah itu telah diatasi dengan kerjasama syarikat-syarikat telekomunikasi di negara ini.


‘‘Pada masa sama, sebagai usaha menambah baik, kementerian telah meningkatkan bilangan pelayan komputer daripada tiga kepada lima buah.


‘‘Bagi mengurangkan tekanan guru, mereka hanya perlu mengisi markah dalam SAPS dua kali setahun iaitu peperiksaan pertengahan dan akhir tahun atau percubaan,” katanya.


Sumber: Utusan Online

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi