Tuesday, December 3, 2013

Tempoh Mengajar Guru Di Pedalaman Tak Ditetapkan

Tempoh perkhidmatan guru yang berkhidmat di kawasan pedalaman tidak ditetapkan pada satu jangka waktu tertentu kerana mereka bebas untuk memohon bertukar ke tempat lain.

Timbalan Menteri Pendidikan Datuk Mary Yap Kain Ching berkata, adalah menjadi hak, tanggungjawab dan inisiatif guru yang berkhidmat di pedalaman untuk memohon bertukar ke sekolah lain sama ada di kampung atau bandar.

“Guru yang berkhidmat di kawasan pedalaman mendapat beberapa keistimewaan, antaranya elaun khas mengikut lokasi dan tahap kesusahan atau bayaran insentif pedalaman, bayaran insentif tetap perumahan dan elaun balik kampung.

“Insentif berkenaan bertujuan menampung kehidupan mereka di kawasan pedalaman yang kemudahannya tidak sebaik di kawasan pekan atau bandar,” katanya di Dewan Rakyat, semalam.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Datuk Ikmal Hisham Abdul Aziz (BN-Tanah Merah) yang bertanyakan sama ada Kementerian Pendidikan menetapkan tempoh khidmat guru di kawasan pedalaman.

Selain itu, guru yang berkhidmat di kawasan pedalaman turut tidak terkecuali menerima pelbagai anugerah seperti guru cemerlang dan diberi peluang pembangunan kerjaya melalui penyertaan dalam forum dan seminar.


0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi