Tuesday, April 9, 2013

PPD Perlu Main Peranan Lebih Besar Merealisasikan Aspirasi Pendidikan Negara

KUALA LUMPUR: Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) perlu bersedia memainkan peranan lebih besar dan secara langsung bagi memastikan pengurusan dan pengoperasian sekolah dilaksana dengan teratur.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata ini memandangkan PPD adalah entiti Kementerian Pelajaran yang paling dekat dengan sekolah dan ia dapat memastikan aspirasi pendidikan negara dilaksanakan dengan lebih berkesan.

"Hubungan erat antara PPD dengan pihak pentadbir dan guru-guru di sekolah juga membolehkan setiap dasar, aspirasi dan inisiatif baharu yang dilaksanakan kerajaan dapat dihayati dan direalisasikan dengan berjaya," katanya pada majlis Anugerah Cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia 2012 di sini Selasa.

Penganugerahan tahun ini menyaksikan buat pertama kalinya beberapa PPD yang mempamerkan prestasi cemerlang dalam membantu sekolah meningkatkan prestasi masing-masing, diiktiraf.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata pengiktirafan ini amat kena pada masanya dan selari dengan agenda Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia untuk menyusun semula dan memperkasa PPD. Muhyiddin berkata bagi merapatkan lagi jurang pencapaian dan meluaskan akses kepada pendidikan untuk golongan berkeperluan khas termasuk kaum pribumi dan minoriti, PPD juga akan diberi keluwesan operasi.

Ini, katanya, supaya dasar serta program dapat disesuaikan bagi menepati keperluan mereka.

Bercakap kepada pemberita selepas itu, Muhyiddin berkata penyusunan semula PPD akan memastikannya berfungsi dengan lebih berkesan dalam jangka panjang.

Penyusunan semula PPD antaranya melibatkan perluasan bidang tugas dan kedudukan pegawai PPD serta penyediaan infrastruktur supaya mereka boleh memantau dan membantu pengurusan sekolah meningkatkan pencapaian.

Katanya, setakat ini Kedah dan Sabah telah memulakan usaha penstrukturan semula PPD.

- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi