Thursday, April 18, 2013

Pengalaman Projek Penandaarasan Di SK Sultan Sulaiman II Kuala Terengganu

Selepas satu minggu tamat dari Projek Penandaarasan barulah saya berkesempatan menulis pengalaman di SK Sultan Sulaiman II. Projek Penandaarasan adalah sebahagian keperluan bagi memenuhi keperluan Kursus Program Kelayakan Profesional Pemimpin Pendidikan Kebangsaan (NPQEL).

Program Penandaarasan ini bertujuan mengenal pasti amalan-amalan pengurusan dan kepimpinan di SK Sultan Sulaiman II, Kuala Terengganu. Projek ini dijalankan dengan menggunakan kaedah pemerhatian, perbincangan dan temubual bagi mendapat maklumat berkaitan projek yang dipilih iaitu Program Pembelajaran Interaktif Melalui Internet Zoom-A. Populasi projek terdiri daripada seluruh warga sekolah. Sampel pula terdiri daripada Guru Besar yang merupakan peneraju utama Sekolah Penandaarasan. Sepanjang projek ini berlangsung catatan mengenai aktiviti  Log Harian selama sepuluh hari persekolahan dilakukan dan mendapat pengesahan pemimpin sekolah. Manakala dalam Log Kepimpinan memperlihatkan perjalanan pemimpin sekolah yang melibatkan amalan dan gaya kepimpinan telah dibuat catatan.

Menceritakan tentang pemilihan Sekolah Penandaarasan, pada peringkat permulaannya saya telah memilih SK Sultan Sulaiman I tapi oleh kerana terdapat peserta NPQEL perempuan yang  berkehendakkan  sekolah tersebut (katanya terdapat ramai kawannya di situ) walaupun saya terlebih dahulu memilihnya, saya terpaksa mengalah! Bila difikir pula, saya boleh memilih SK Pasir Panjang Kuala Terengganu (sekolah yang dirasakan baik dari segi pengurusan dan pencapaian) iaitu merupakan sekolah lama saya (2002 - 2010) tapi merasakan saya pernah mendapat pengalaman di sekolah tersebut, dirasakan baik kiranya saya ke sekolah lain, sekurang-kurangnya saya dapat menambah pengetahuan dari pelbagai sekolah.

Di SK Sultan Sulaiman II yang menjadi Sekolah Penandaarasan ini pula adalah antara sekolah yang popular di Kuala Terengganu. Jarak sekolah ini dari tempat tinggal saya ialah lebih kurang 25 kilometer. Walaupun saya boleh memilih sekolah yang berhampiran dengan tempat tinggal tetapi niat utama saya adalah untuk menambah ilmu, lagi pun saya hanya perlu ke sekolah tersebut selama 2 minggu sahaja. Alhamdulillah, walaupun sekolah pertama yang dipilih tidak kesampaian tapi di SK Sultan Sulaiman II ini ada rahmat disebaliknya. Guru Besar di SK Sultan Sulaiman II ini merupakan Pengerusi MGB Daerah Kuala Terengganu. Melalui pemerhatian saya, beliau seorang yang “participative dan achievement”, baik dan komited dengan tugasannya. Seorang lulusan UUM dalam bidang pengurusan, beliau banyak memberi bimbingan dan berkongsi pengalaman. Di sekolah ini juga saya diberi ruang oleh beliau untuk berkongsi pengetahuan dalam membantu murid Tahun 6, dengan memberi pendedahan dan berkongsi pengetahuan berkaitan penambahbaikan yang terdapat dalam pembelajaran interaktif.

Semasa dua minggu berada di SK Sultan Sulaiman II ini juga, saya membuat pemerhatian dan temubual terhadap guru-guru. Terdapat luahan dan pengucapan yang berbau positif mahupun negatif mengenai pendidikan khususnya mengenai sekolah mereka sendiri. Seterusnya banyak input yang boleh saya kutip sekadar panduan atau muhasabah diri sendiri sekiranya diizinkan Allah memegang jawatan sebagai pemimpin sekolah nanti. Saya juga berkesempatan berbual dengan salah seorang Nazir Persekutuan yang datang membuat penilaian dan pemantaun di sekolah tersebut. Terdapat beberapa dapatan yang boleh dikutip bagi memantapkan pengetahuan saya mengenai pengurusan sekolah. Sepanjang di SK Sultan Sulaiman II ini juga, saya beruntung kerana banyak aktiviti yang dijalankan dan saya juga berkesempatan menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa UPSR Kali Ke-2 yang dipengerusikan Guru Besar.

Terima kasih kepada En. Mohd Kaman bin Awang selaku Guru Besar SK Sultan Sulaiman II di atas kerjasama dan sikap positif yang ditunjukkan. Semoga matlamat membangun dan mengemblengkan warga SK Sultan Sulaiman II menuju kluster tercapai. Seterusnya dirakamkan penghargaan juga kepada seluruh warga SK Sultan Sulaiman II. Selamat berjaya dengan motto Bersama Menggenggam Impian Kluster”.

Gambar-gambar yang dirakam sepanjang Program Penandaarasan
di SK Sultan Sulaiman II, Kuala Terengganu
(Klik pada gambar untuk kelihatan lebih besar)







0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi