Friday, October 26, 2012

FADHILAH ATAU KEUTAMAAN IBADAH HAJI

Dalam suatu riwayat diceritakan bahawa ada seorang Badui mendatangi Nabi s.a.w. Orang Badui berkata, “Wahai Rasulullah, aku keluar rumah dengan maksud berhaji, tetapi aku tidak sempat mengerjakannya karena waktunya sudah lewat, padahal aku sudah berihram. Maka suruhlah aku melakukan sesuatu yang dengannya aku dianggap mengerjakan haji atau pahalanya seperti pahala haji.”

Nabi s.a.w. menatap orang itu, lalu berkata kepadanya, “Lihatlah gunung Qubais itu. Meskipun engkau memiliki emas merah sebesar gunung itu, lalu engkau infakkan di jalan Allah, maka pahalanya tetap tidak akan setara dengan pahala haji.”

Beliau s.a.w. melanjutkan, “Orang yang akan mengerjakan haji dan telah mengemas barang-barang perbekalannya, maka setiap kali ia mengangkat sesuatu (dari barang-barang itu) atau meletakkannya, maka Allah S.W.T. mencatat sepuluh kebaikan baginya, menghapus sepuluh keburukan darinya, serta mengangkatnya sepuluh darjat (kemuliaan). Ketika ia mengendarai untanya, maka setiap kali unta melangkahkan kakinya, maka Allah S.W.T. mencatatkan bagi pengendaranya hal yang sama (yakni mencatat sepuluh kebaikan, menghapus sepuluh keburukan, serta mengangkat sepuluh darjat). Ketika ia tawaf di Baitullah, ia telah terbebas dari dosa-dosanya. Begitu pula ketika ia saĂ­ antara Shafa dan Marwah, ia keluar menjauh dari dosa-dosanya. Ketika ia menginap (mabit) di Masyáril Haram (Muzdalifah), saat itu pula ia keluar dari dosa-dosanya. Ketika melempar jumrah, saat itu pula ia keluar dari dosa-dosanya.”

Kemudian Nabi s.a.w. berkata kepada orang Badui tersebut, “Bagaimana kamu bias menyamai pahala yang sama dengan pahalanya orang yang berhaji.”

@SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA KORBAN@

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi