Thursday, May 13, 2010

KAJIAN BEBAN TUGAS BERLEBIHAN GURU

PUTRAJAYA: Jawatankuasa khas bagi mengkaji beban tugas berlebihan guru kini di peringkat akhir dan laporan berhubung kajian itu bakal diserahkan kepada Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, minggu depan.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom (gambar) yang mempengerusikan jawatankuasa itu, berkata beberapa cadangan sudah dikenal pasti bagi mengatasi masalah beban tugas guru.

“Jawatankuasa ini diberi tempoh dua bulan untuk menjalankan kajian serta mengeluarkan cadangan mengatasi masalah beban guru.


“Ia sudah berada di tahap terakhir selepas dimulakan April lalu dan hasil perbincangan akan dikeluarkan tidak lama lagi dan diumumkan Timbalan Perdana Menteri,” katanya pada sidang media sempena Sambutan Hari Guru 2010, semalam.


Beliau berkata, satu makmal khas yang disertai guru, guru besar, pengetua serta pegawai Pejabat Pendidikan Daerah diwujudkan selain membuat tinjauan dan mendapatkan maklum balas daripada guru.


“Hasilnya, beberapa cadangan sudah disediakan dan akan diserahkan kepada menteri dalam tempoh seminggu lagi,” katanya.


Sebelum ini, Muhyiddin mengumumkan penubuhan jawatankuasa khas itu bagi mengkaji aduan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mengenai isu berkenaan. Jawatankuasa yang ditubuhkan April lalu, diberi tempoh dua bulan untuk menyiapkan laporan berhubung masalah beban tugas berlebihan guru.


NUTP mendakwa selain tugas mengajar, guru terpaksa mengendalikan aktiviti kokurikulum, bilik darjah, hal ehwal murid, pentadbiran dan perkeranian serta beberapa kerja tambahan lain.


Sementara itu, sempena sambutan Hari Guru yang akan diadakan di Universiti Malaysia Pahang (UniMAP), Gambang, Kuantan Ahad ini, Alimuddin berkata, Muhyiddin akan mengumumkan Sistem Tawaran Baru sebagai menghargai jasa dan prestasi pengetua serta guru besar sekolah berasaskan pencapaian sekolah masing-masing.

“Ia turut meliputi guru kerana mereka turut menyumbang kepada prestasi dan pencapaian sekolah masing-masing, sama ada di bandar atau luar bandar,” katanya.


Menurutnya, sempena sambutan ke-39 itu, semua guru diminta memuhasabah diri.

Sumber: Harian Metro

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi