Monday, May 17, 2010

Ganjaran Lumayan Buat Semua Peringkat Guru

KUANTAN: Pengetua, guru besar dan guru yang berjaya melonjakkan prestasi sekolah masing-masing serta mencapai sasaran Indeks Petunjuk Prestasi (KPI) Kementerian Pelajaran yang ditetapkan, bakal menerima ganjaran antara RM900 hingga RM7,500 mulai tahun ini.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata ganjaran kewangan itu satu suntikan baru kepada guru untuk bekerja dengan gigih lagi bagi meningkatkan prestasi sekolah dan kecemerlangan pelajar.


Menurutnya, pemberian itu juga tidak terbatas hanya sekali saja untuk setiap sekolah sebaliknya jika sekolah berkenaan meneruskan usahanya untuk tahun berikutnya, mereka akan memperoleh lagi ganjaran yang sama.


“Selaras dengan konsep mengutamakan pencapaian dan keberhasilan, tawaran baru ini akan diberikan kepada pengetua, guru besar dan guru yang berjaya melonjakkan prestasi sekolah masing-masing melepasi Skor Komposit iaitu 92 peratus bagi sekolah menengah dan 84 peratus bagi sekolah rendah.


“Pengetua dan guru besar yang mencapai sasaran KPI ini akan menerima ganjaran kewangan RM7,500, lima peratus guru sekolah berkenaan pula akan menerima RM1,800 dan guru selebihnya lagi akan menerima RM900,” katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan perayaan Hari Guru Ke-39 Peringkat Kebangsaan 2010 di Kompleks Sukan Universiti Malaysia Pahang (UMP), di sini, semalam.


Seramai lima bekas pendidik menerima anugerah Tokoh Guru 2010 termasuk seorang menerima Tokoh Kepimpinan Pendidikan 2010 melayakkan masing-masing menerima pingat, piala dan wang RM10,000.


Turut hadir, Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob, Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong dan Dr Mohd Puad Zarkashi.


Terdahulu ketika berucap pada majlis berkenaan, Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran turut mengumumkan beberapa insentif lain kepada golongan pendidik.

Sumber: Harian Metro

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi