Friday, November 16, 2018

Jauhi Dari Fitnah

Saya terbaca kisah seseorang yang memfitnah, lalu dia menyesal dan bertemu dengan orang tersebut dan ingin memohon maaf.

Lalu orang kena fitnah itu berkata... "dengan syarat, esok kamu datanglah ke rumahku dan bawalah penyapu bulu ayam".

"Dalam perjalananmu datang itu, kamu cabutlah bulu-bulu ayam itu sampai habis". Si Fitnah itu merasa pelik untuk apa perbuatan itu tapi tetap melakukannya kerana niat ingin memohon maaf. Lalu dia melakukannya hingga sampai ke rumah orang yang dia fitnah tersebut.

"Wahai tuan….aku telah buat seperti yang tuan suruh. Hanya tinggal rotan saja, bulu-bulu ayam itu aku cabut dan buang sepanjang perjalanan datang tadi. Apakah tuan telah memaafkan saya?"

Orang yang kena fitnah itu berkata..."nanti bila kamu balik...kutip kembali bulu-bulu ayam yang kamu buang tadi dan bawa pada ku esok". Si Fitnah itu bertambah pelik. Tadi suruh buang, kini suruh diambil kembali. Tapi kerana ingin memohon maaf lalu dia melakukannya.

Keesokan hari dia berjumpa dengan orang yang kena fitnah itu. "Tuan...saya hanya mampu kutip 2..3 helai saja daripada banyak yang aku telah buang. Semua telah di terbangkan angin entah ke mana".

Lalu orang yang kena fitnah itu berkata.... "BEGITULAH DENGAN FITNAH yang kamu lakukan pada ku. Orang yang mendengar akan menyebarkan hingga ia sampai entah kemana. Jika kamu ingin menarik kembali kamu tidak akan berdaya...ia tersebar dan terus tersebar".

"Aku maafkan kamu. Bertaubatlah...lakukanlah apa yang harus kamu lakukan.
Nah.... itulah DOSA JARIAH ....dosa fitnah terus berjalan disaat ia tersebar dan tersebar. Hingga tunggulah bala dunia atau azab akhirat yang akan menimpa".

Pada si pelaku... USAHALAH... temuilah orang-orang yang kau sebarkan fitnah untuk membetulkan kembali maruah orang yang difitnah.

Wallahua’lam...renungkanlah sebelum ajal datang menjemput, bertaubatlah sebelum kamu meninnggal..ingat siksa neraka..kalau ALLAH tak balas balasan kamu di dunia, di akhirat pasti ada balasanya.

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi