Sunday, May 19, 2013

Sasaran tiga guru J-Qaf di sekolah rendah menjelang 2016

KOTA BHARU - Kementerian Pelajaran dan Pengajian Tinggi dijangka dapat memenuhi sasaran menempatkan sekurang-kurangnya tiga guru program pendidikan Jawi, al-Quran, Bahasa Arab, Fardu Ain (J-Qaf) di semua sekolah rendah di seluruh negara menjelang 2016.

Pengarah Bahagian Pendidikan Islam kementerian itu, Abdullah Md Din berkata sasaran itu boleh dicapai apabila terdapat lebih 20,000 guru J-Qaf mulai tahun ini.

Menurut Abdullah hasil kajian bahagiannya mendapati sejak kementerian memperkenalkan pengambilan guru J-Qaf pada 2006, sebanyak 90 peratus murid mencapai matlamat penguasaan pendidikan Islam dalam penulisan, bacaan jawi, bacaan al-Quran dan fardu ain.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Minggu Karnival Kesenian Standard Sekolah Rendah di Sekolah Kebangsaan Islah, di sini hari ini.

- Bernama

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi