Sunday, September 23, 2012

DIMANA TAHAP NILAI KERJA BUAT KITA

Tidak terlewat sekiranya saya berkongsi pengalaman, dimana saya diarah mewakili pentadbiran sekolah tempat bertugas ke Taklimat Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang diadakan di semua daerah negeri Terengganu. Bagi daerah Kuala Terengganu diadakan pada Khamis 20 September 2012, bertempat di Bilik Mesyuarat SMK Kompleks Mengabang Telipot (rujuk surat).

  Surat Taklimat PBS - Klik pada gambar untuk kelihatan lebih jelas
 
Untuk pengetahuan, surat yang dikeluar oleh Jabatan Pelajaran Terengganu dan ditandatangani sendiri oleh pengarah Pelajaran Negeri Terengganu ini mewajibkan  pentadbir sekolah hadir ke taklimat tersebut tetapi oleh kerana Guru Besar bercuti, manakala GPK Pentadbiran pula sibuk dengan urusan pertukaran beliau, saya pula dikerah ke taklimat tersebut.

Di sini bukan isu mengganti tempat pihak pentadbiran sekolah yang ingin saya ketengahkan tapi cara pihak yang mengendalikan taklimat tersebut agak tidak profesional di mana setelah mengambil masa perjalanan lebih kurang 45 minit untuk ketempat tersebut barulah diketahui taklimat tersebut dibatalkan. Di sini menunjukkan tiadanya perancangan teliti bagi menjalankan sesuatu program tersebut. Dimana letaknya integriti dalam melaksanakan tugasan pihak yang menguruskan taklimat tersebut. Andai memang terdapat halangan dalam melaksanakan taklimat ini disaat akhir, rasanya di zaman yang serba kemudahan ini, mungkin boleh memaklumkannya dengan lebih awal.

Saya percaya, pembatalan ini telah dibuat lebih awal, memandangkan pihak jabatan juga menyediakan minum pagi dan makan tengahari, sudah tentu pembatalan ini dimaklumkan lebih awal kepada pihak yang menguruskan makan minum.

Setelah pembatalan tersebut, saya terpaksa pula bergegas ke sekolah bagi meneruskan sessi P&P yang masih sempat untuk saya laksanakan pada hari tersebut.  Manakala bagi kelas yang tertinggal saya terpaksa memohon maaf kepada pelajar atas ketidak hadiran saya ke kelas mereka (walaupun mungkin ada guru yang menggantikan kelas saya).

Saya percaya, jika seseorang itu tiada komitmen sudah pasti mereka yang pergi ke taklimat tersebut pulang ke rumah sahaja setelah taklimat dibatalkan.  Terdapat juga guru yang berkata, jika keadaaan itu berlaku terhadap mereka, sudah tentu mereka tidak akan lagi hadir ke sekolah pada hari itu.  Bagi saya kehadiran saya semula ke sekolah bukan kerana sesiapa, tapi rasa bersalah dan amanah untuk laksanakan tanggungjawab terhadap pelanggan saya iaitu murid-murid saya.

Kesimpulan yang boleh saya ambil, di pihak jabatan perlulah membuat kerja lebih terancang dan profesional kerana kesilapan kita akan membuka ruang untuk orang yang kurang integriti mengambil kesempatan atas kelemahan kita. Mohon maaf juga kepada pihak-pihak terbabit, moga tulisan saya ini diterima secara positif untuk pengajaran kita semua.

Wassalam.

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi