Monday, March 26, 2012

PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT


KUALA LUMPUR, 25 Mac (Bernama) -- Universiti Terbuka Malaysia (OUM) akan terus komited terhadap usaha membudayakan pembelajaran sepanjang hayat melalui Institut Pembangunan Profesional (IPD), Sekolah Pembelajaran Sepanjang Hayatnya, kata naib canselornya Prof Emeritus Tan Sri Anuwar Ali hari ini.


Beliau berkata sejajar dengan matlamat itu, institut berkenaan menawarkan latihan berasaskan modul yang relevan dengan keperluan industri.


Bermula dengan hanya empat program, kini institut itu menawarkan 57 program, 43 daripadanya mendapat akreditasi penuh daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA)," kata beliau pada majlis konvokesyen ke-8 IPD di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.


Beliau berkata sejak 2005, institut itu melahirkan lebih 30,000 lepasan dalam pelbagai jurusan di peringkat diploma dan sijil.


"Malah, IPD berjaya menembusi pasaran antarabangsa, terutama di Sudan dan India," katanya.


Pada majlis itu, Masako Masuda, 60, dari Jepun, yang mempamerkan prestasi cemerlang keseluruhan dalam program Diploma Psikologi Kaunseling Profesional menerima Anugerah Presiden, manakala 11 graduan, yang lulus dengan cemerlang dalam program yang mereka ikuti, menerima Anugerah Pengarah.


OUM, institusi terbuka dan pembelajaran jarak jauh pertama negara ini, ditubuhkan pada 2000. Setakat ini, ia telah melahirkan lebih 100,000 lepasan dan menyasarkan mempunyai pendaftaran kemasukan sekurang-kurangnya 130,000 pelajar menjelang 2015.


-- BERNAMA

0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi