Sebelum
saya meneruskan perkongsian info ini, suka saya maklumkan pembacaan berkaitan kepimpinan
juga boleh dilihat dengan mengklik tajuk ini KUNCI KEPIMPINAN SEKOLAH YANG BERKESAN. Semoga kita mendapat
manfaat dari pembacaan ini.
"Cikgu,
kita harap mesyuarat di sekolah ini tidak perlu lama-lama dan panjang-panjang
sampai Sembahyang Zuhur lewat," celah seorang ustaz sambil berdiri sewaktu
aku selesai memulakan ucap aluan mesyuarat pertama sebagai Guru Besar baru
sekolah itu. Semua mata tertumpu kepada aku dengan penuh debar dan suspen.
Mungkin mereka pernah dengan cerita tentang aku. Seorang Guru Besar muda yang
tegas dan ambisi sekali.
Aku
tersenyum. Pengalaman sebagai GPK,Guru Besar dan NGO sebelum ini banyak
mengajar aku erti matang dan bijaksana. Pengalaman sebagai pendebat, pemidato
dan instruktor kursus cukup mudah mengatasi situasi yang menggugah ego bagi
sesetengah pemimpin autokratik. Pengalaman sebagai pemimpin pelajar yang
mesyuarat agung memakan masa masa tiga hari tiga malam dan banyak menjawab bagi
pihak persatuan mengajar betapa pentingnya ketenangan dan kebijaksanaan dalam
menghadapi tekanan.
"
Terima kasih, ustaz. Inilah sahabat yang saya harapkan dalam membantu saya
melaksanakan tugas sesuai dengan Firman Allah dalam Surah Ali Imran " Dan
hendaklah ada dari kalangan kamu satu puak yang menyeru kepada kebajikan
(mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta
melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang
bersifat demikian adalah orang-orang yang berjaya.' Jika saya menyeleweng sila
tegur. Kalau ustaz atau guru-guru tidak tegur atas kesalahan saya maka anda
semua bersubahah dan berdosa.
Beritahu PPD atau Pengarah Pelajaran jika saya tidak mendengar nasihat dan melakukan
kesalahan nyata." dengan tenang dan panjang lebar aku memberi
"stroke" motivasi yang paradok dengan kebiasaan berfikir khalayak
umum.
Bermula
pada detik itu, ustaz ini yang merupakan al-hafiz menjadi rujukan dan sahabat
akrab. Apa yang aku cakap aku buat hingga akhirnya ianya menimbulkan keyakinan
dan kepercayaan para guru, ibubapa, murid-murid dan masyarakat untuk aku memacu
sekolah ke arah lebih terbilang. Aku perhatikan ustaz ini sebahagian masanya
banyak dihabiskan di sekolah. Beliau buat perkara yang perlu dibuat dan patut
dibuat. Ianya menjadi acuan dan model untuk dicontohi.
Itu
adalah sebahagian kecil pengalaman benar yang aku lalui sebagai ketua dan
pemimpin di sekolah. Sebagai ketua dan pemimpin kita mesti memandang jauh dan
melihat sesuatu dalam pandangan berbeza. Misalnya kita perlukan diagnos
persekitaran. Kalau guru besar sebelum kita selalu tinggalkan sekolah tetapi
sekolah dapat berjalan dengan baik walaupun tidak cemerlang tentunya sekolah
ini akan dapat dipugar potensinya kalau kita sentiasa bersama-sama guru dan
warganya . Kita yakin pasti sekolah ini akan mampu melonjak tinggi. Walau apa
sekalipun pengetahuan dan kemahiran kita adalah sangat penting. Tanpa memahami
dan melakukan sesuatu kita pasti tiada pengalaman yang akan mengasuh kita
menjadi manusia yang bijaksana dan bijaklaksana.
Perkara
yang paling tidak disukai oleh mana-mana ahli organisasi ialah ketiadaan
integriti dan hipokrasi. Seorang ketua yang cakap tidak serupa bikin,
kepura-puraan dalam berbagai wajah, tiada ikhlas pastinya melakukan
kerjabuatnya tidak bijaklaksana. Justru itu ramai yang berkata bahawa
"katakanlah yang benar walaupun pahit". Berasaskan pengalaman, ramai
kawan-kawan melahirkan perasaan tidak puas hati tentang GPK dan guru-guru
mereka. Bila ditanya pernah tak dipanggil dan berhadapan, mereka tidak
melakukannya. Ciri pengecut dan "nak jaga hati melampau" ini
sepatutnya tidak ada pada seseorang pemimpin. Aku tidak melalui denai kebiasaan
ini. Aku melalui denai lain yang jarang dilalui orang tapi cukup menyeronokan.
Banyak
cerita dan pengalaman bagaimana kita mampu menjadi pemimpin yang bijaksana dan
bijaklaksana.
Pemimpin
sekolah yang disegani kerana sahsiahnya. Pemimpin sekolah yang dihormati kerana
ilmu dan kebolehanya. Aku ingin akhir catatan ini dengan kisah ceritera yang
diceritakan oleh seorang sahabat mengenai dua tempayan. Tempayan pertama cantik
molek tetapi tempayan kedua telah retak. Tempayan-tempayan ini digunakan untuk
mengisi air oleh tuannya dari sungai ke rumahnya. Tiap hari tuannya akan
mengandar kedua tempayan ini dari sungai ke rumahnya.
Namun
setiap kali apabila tempayan-tempayan ini dikandar maka tempayan yang cantik
akan sentiasa mengejek tempayan lama kerana sudah buruk, retak dan bocor.
Apabila sampai di rumah hanya satu pertiga sahaja air dalam tempayan yang retak
itu. Sementara tempayan yang cantik dengan sombong dan bangganya mengatakan
dialah yang paling baik dan berguna.
Suatu
hari tempayan yang retak dan buruk meluahkan perasaan kecewa dan sedih kepada
tuannya agar dia diganti dengan yang baru. Tuannya tersenyum dan menjelaskan
dia sengaja tidak mahu menukarnya dengan yang baru kerana ianya sangat memberi
manafaat dan berguna. Tuannya memberitahu bahawa beberapa bulan yang lalu
beliau menabur biji benih bunga di sepanjang laluan dari sungai ke rumahnya.
Biji benih bunga itu tumbuh bercambah dan hari ini merimbun subur dengan
bunga-bunga yang cantik kerana beroleh air yang cukup dari tempayan yang retak
itu. "Tanpa air dari kamu, tiada bunga yang secantik ini", kata tuan
tempayan kepada tempayan yang retak itu. Tempayan retak sangat terharu...
"
Walaupun Guru Besar turun dari kayangan atau keluar dari lapisan bumi yang
ketujuh tanpa sokongan tuan/puan para guru dan staf sekolah ini siapalah saya.
Tidak kira apa gred, tugas dan peranan tuan/puan, tuan/puan sangat bermakna dan
memberi sumbangan berguna kepada sekolah ini", kata aku mengakhir
mesyuarat pertama sebagai Guru Besar di sekolah baru itu. Mereka dengan wajah
ceria tersenyum menerpa bersalaman denganku….
-
Unit Sekolah Rendah
0 comments:
Post a Comment