Antara keistimewaan manusia yang Allah
Taala bekalkan semula jadinya ialah di dalam diri manusia itu sudah tersedia
asas-asas peringatan. Sama ada peringatan-peringatan yang positif mahupun yang
negatif.
Yang dimaksudkan peringatan-peringatan
itu di antaranya yang positif ialah:
Manusia suka dikasihi atau dicintai;
- Suka diberi pertolongan.
- Suka diberi simpati.
- Suka diberi maaf.
- Suka diberi hadiah.
- Suka dijamu.
- Suka diberitahu.
- Suka diberi ilmu.
- Suka diziarahi.
- Suka tidak diganggu.
- Suka dihargai dan lain-lain lagi.
Antara yang negatif ialah:
- Tidak suka dibenci.
- Tidak suka dicaci.
- Tidak suka diganggu.
- Tidak suka dimarahi.
- Tidak suka dimalukan.
- Tidak suka disusahi.
- Tidak suka dibiarkan susah.
- Tidak suka tidak dipeduli.
- Tidak suka tidak ditolong.
- Tidak suka orang sombong kepadanya.
- Tidak suka barangan dirampas atau dicuri.
- Tidak suka dizalimi.
Selain itu yang paling asas ialah rasa
bertuhan sudah sedia ada di dalam hati manusia. Cuma Tuhan itu bagaimana, itu
sahaja yang mereka tidak tahu.
Apa yang disebutkan di atas, itulah dia
fitrah semula jadi manusia atau gharizah atau naluri semula jadi. Ia dibekalkan
oleh Allah bersama tubuh lahirnya. Inilah yang kita maksudkan peringatan Allah
Taala yang telah dibekalkan di dalam diri manusia.
Firman Allah SWT yang bererti: “Tetaplah atas fitrah Allah yang telah
menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah.
(Itulah) agama yang lurus tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.” (Ar Rum:
30)
Peringatan Itu Manusia Tidak Jadikan Peringatan
Sepatutnya manusia menjadikan asas-asas
peringatan itu sebagai peringatan di dalam kehidupan mereka kerana fitrah
semulajadi manusia itu sama saja. Yakni apa yang disukai oleh seseorang, itu
jugalah yang disukai oleh orang lain. Apa yang tidak disukai seseorang itu,
itulah juga yang tidak disukai oleh orang lain. Ertinya asas-asas agama Islam
itu sudah Allah Taala bekalkan di dalam diri manusia iaitu rasa bertuhan,
apa-apa yang disukai dan apa-apa yang tidak disukai. Apa yang dilarang dan apa
yang tidak dilarang. Apa yang digemari dan apa yang tidak digemari. Semuanya
sudah sedia ada.
Firman Allah yang bermaksud: “Dan orang-orang yang apabila diberi
peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, tidaklah mereka menghadapinya sebagai
orang-orang yang tuli dan buta.” (Al Furqan: 73)
Firman Allah yang bermaksud: “Itulah ketetapan agama yang lurus, maka
janganlah kamu menganiaya diri.” (At Taubah: 36)
Firman Allah yang bermaksud: “(Yakni) akan dilipatgandakan azab untuknya
pada hari Kiamat dengan kekal dalam azab itu dalam keadaan terhina.” (Al
Furqan: 69)
Firman Allah yang bermaksud: “Kecuali mereka yang bertaubat beriman dan
mengerjakan amalan soleh, kejahatan mereka Allah gantikan dengan kebajikan. Dan
Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Al Furqan: 70)
Oleh kerana fitrah semula jadi manusia
itu Allah Taala telah bekalkan rasa bertuhan, apa yang disukai dan apa yang
dibenci, maka lantaran itulah agama Islam itu dikatakan agama fitrah. Yakni,
apa yang diperintahkan oleh Islam dan apa yang dilarang dan apa yang disukai
serta apa yang dibenci oleh Islam, ia sesuai dengan fitrah semula jadi manusia.
Sama ada yang lahir mahupun yang batin. Kehendak-kehendak Islam itu tidak
bercanggah dengan fitrah semula jadi manusia.
Islam datang hanya memperluas,
memantapkan dan memberitahu cara-cara membuat baik dan cara-cara jangan membuat
jahat, mengesahkannya serta memperkatakan ada setengah-setengah hal dari
perkara-perkara yang tidak boleh dijangkau oleh akal seperti hal-hal kerohanian
dan alam ghaib serta mengenai Tuhan dan ketuhanan.
Berdasarkan fitrah semula jadi ini
sepatutnya manusia mengambil ingatan bahawa apa yang dia suka, sepatutnya itu
jugalah yang diberi kesukaan kepada orang lain. Apa yang dia tidak suka, itu
juga yang sepatutnya dia tidak lakukan kepada orang lain. Lebih-lebih lagi
datang Islam mendorong, menyubur kan, mengingatkan serta menguatkan lagi dengan
busyra dengan Syurga dan tanzir dengan Neraka. Ini supaya mengingatkan lagi
kepada manusia agar apa yang dia suka, dia mesti lakukan kepada manusia lain.
Apa yang dia tidak suka dia tidak akan lakukan kepada manusia lain agar manusia
hidup aman damai dan harmoni.
Tetapi apa yang berlaku kepada umum
manusia atau secara majoritinya, apa yang dia suka maka dia suka kalau orang
boleh lakukan padanya, tetapi dia tidak suka lakukan kepada orang lain. Begitu
juga sebaliknya apa yang dia tidak suka, dia tidak suka kalau orang lain melakukan
kepadanya, tapi apa yang dia tidak suka itu, dia suka pula menimpakannya kepada
orang lain. Maka justeru itulah timbul perselisihan, perbalahan, permusuhan dan
peperangan di kalangan manusia. Akibatnya tiada siapa yang susah melainkan
manusia itu sendiri yang mendapat kesusahan.
Firman Allah SWT yang maksudnya: “Tidakkah kamu perhatikan bahawa Allah
memudahkan untukmu apa yang di langit dan di bumi dan menyempurnakan untukmu
nikmat-nikmatNya lahir dan batin.” (Luqman: 20)
Mengapa manusia tidak mahu mengambil
peringatan? Padahal manusia mendapat dua peringatan, iaitu pertamanya
peringatan yang semula jadi. Yang kedua pula, kedatangan ajaran Islam.
Ini menunjukkan bahawa nafsu manusia
itu di antara sifatnya sangat mementingkan diri, didorong pula oleh syaitan
yang sentiasa menghasut manusia agar manusia lupa dengan peringatan sama ada
peringatan semula jadi mahupun peringatan daripada Allah Taala.
Oleh kerana sifatnya yang sangat
mementingkan diri itu, setiap orang suka kalau kebaikan dan kesenangan itu
berlonggok dan bertompok pada dirinya sahaja, tapi kepada orang lain biarlah
berlonggok dan bertompok pula berbagai-bagai macam kesusahan dan masalah.
Padahal apabila kita mementingkan diri
sendiri dan menimpakan berbagai-bagai kesusahan dan masalah kepada orang lain
atau membiarkan berbagai-bagai masalah berlaku kepada orang lain, orang lain
akan membenci, marah dan bertindak kepada orang lain. Akhirnya apa yang akan
terjadi ialah orang yang susah menimpakan kesusahan kepada orang lain kerana
sakit hati, maka orang yang senang tadi mendapat kesusahan pula. Akibatnya
orang yang senang tadi akhirnya senasib dengan orang yang susah. Mereka
mendapat kesusahan juga. Cuma kesusahan itu bentuk dan sifatnya sahaja tidak
sama. Namun sama-sama mendapat kesusahan kerana tidak mengambil peringatan
tadi. Sama ada peringatan semula jadi mahupun peringatan dari Allah Taala.
Manusia yang sudah lupa atau telah
lalai dengan peringatan-peringatan itu sama ada peringatan semula jadi mahupun
peringatan dari Islam, mereka tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Jangan
dibiarkan manusia menderita dengan sifat-sifat atau tabiat jahat yang menguasai
diri dan kehidupan. Di sinilah kewajipan para pemimpin, guru-guru, ibu bapa
serta pejuang dan pendakwah agar tampil mendidik manusia.
Mendidik manusia tidak cukup setakat
menjaga fizikalnya sahaja dengan diberi makan minum yang cukup serta menjaga
kesihatan yang rapi. Begitu juga tidak cukup diberi kenyang akal fikiran dengan
ilmu pengetahuan, nanti kejahatan manusia lebih hebat dan pesat lagi dengan
dibantu oleh ilmu itu. Apa yang lebih penting daripada segala-galanya itu ialah
mendidik semula fitrah manusia.
Jiwa manusia hendaklah dibangunkan
semula secara serius iaitu suburkan kembali dengan iman, dengan takutkan Allah
yang Maha Agung, tanamkan semula rasa kebesaran Allah di dalam hati manusia.
Semarakkan semula sifat-sifat baik yang sedia ada dalam diri manusia.
Bangunkan jiwa itu rasa benci dengan
kekufuran dan kejahatan serta kezaliman. Suburkan semula sifat-sifat terpuji
(mahmudah) yang Allah Taala telah bekalkan itu. Juga bangkitkan semula rasa
benci dengan sifat-sifat yang hina (mazmumah) yang juga Allah Taala telah
bekalkan di dalam diri manusia. Suburkan rasa tauhid atau rasa bertuhan di
dalam hati atau jiwa manusia agar secara automatik rasa kehambaan itu akan
subur di dalam jiwa manusia. Maka akan tumbuh subur rasa merendah diri,
bersemarak semula rasa cinta kepada Tuhan dan sesama manusia. Dan juga
sifat-sifat yang terpuji akan bertapak semula di dalam jiwa manusia.
Apabila hati atau jiwa atau hati nurani
manusia telah terdidik iaitu kembali kepada fitrah semula jadinya ertinya raja
di dalam diri manusia telah terdidik menjadi baik. Apabila raja di dalam diri
manusia menjadi baik, maka ilmu pengetahuan yang memenuhi akal akan ditundukkan
kepada kebaikan dan segala anggota lahir (jawarih) akan dikerahkan kepada
mentaati Tuhan dan membuat baik kepada seluruh manusia.
Tapi apa yang akan terjadi apabila raja
di dalam diri tidak terdidik, yakni raja di dalam diri manusia menjadi jahat?
Apabila raja di dalam diri manusia menjadi jahat maka raja diri yang jahat akan
menggunakan kekuatan ilmu dan mengarahkan anggota lahir (jawarih) mencetuskan
berbagai bentuk kejahatan.
Itulah yang terjadi pada hari ini,
manusia di dunia ini telah melakukan kejahatan menggunakan teknologi tinggi,
mencuri duit bank menggunakan komputer, menyebarkan bahan-bahan lucah,
mengumpat, memfitnah menggunakan internet dan lain-lain lagi.
0 comments:
Post a Comment