Sebagai penjawat awam dalam kategori
dan posisi mana pun kita seringkali menerima arahan untuk berpindah dari satu
tempat ke satu tempat. Terutama apabila kita ditempatkan untuk memimpin sesuatu
organisasi di tempat baru seperti sekolah atau institusi pendidikan lainnya,
kepimpinan kita akan dilihat berkesan atau sebaliknya sedikit sebanyak
bergantung kepada bagaimana kita meletakkan diri kita di tempat baru itu.
Tulisan ini cuba menyingkap saranan
pakar dan pengalaman orang-orang lama yang boleh dijadikan tip bagi pemimpin
baru di sesuatu tempat yang dipimpin. Tip-tip yang dikemukakan bukanlah
satu-satunya saranan yang mesti dipatuhi oleh setiap pemimpin kerana ia
bergantung kepada gaya atau model kepimpinan seseorang. Semua gaya atau model
kepimpinan ada kekuatan namun tiada yang bebas daripada kelemahan dan
kekurangan.
Beberapa tip memimpin di tempat baru
agar kepimpinan anda diterima, memberi kesan dan impak yang tinggi kepada
organisasi yang anda pimpin:
1. Dapatkan serba sedikit maklumat
tentang organisasi yang anda hendak pimpin sekurang-kurangnya latar belakang,
fungsi dan peranannya dalam masyarakat.
2. Jadikan diri anda sebagai sebahagian
daripada warga organisasi yang anda pimpin. Terima semua orang yang anda hendak
pimpin seadanya. Elakkan tanggapan awal apatah lagi prejudis terhadap
subordinate sama ada yang anda dengar daripada dirinya sendiri apatah lagi
daripada orang lain.
3. Elakkan menyebut kelemahan atau
kekurangan organisasi yang anda baru pimpin dan berjanji hendak memperbaikinya.
Walaupun mungkin memang ada kelemahan yang hendak anda perbaiki, menyebutnya di
hadapan subordinate anda yang baru atau yang lama tidak membawa apa-apa
keuntungan. Laksanakan sahaja perubahan yang hendak anda lakukan tanpa
mempertikai usaha yang telah dibuat pemimpin sebelum anda.
4. Elakkan seringkali menyebut
pengalaman anda di tempat lama. Selain ianya selalu dianggap sensitif oleh
subordinate anda yang baru apa yang berlaku di tempat lama dan baru adalah
berbeza. Jika pun perkara tersebut sama, nyatakan sahaja dasar dan peraturan
yang sepatutnya dipatuhi.
5. Membawa orang kepercayaan anda di
tempat lama ke tempat baru
terutama dalam bilangan yang ramai seringkali mengundang
ketidakpercayaan di kalangan orang baru yang anda pimpin. Anda akan dianggap
tiada kekuatan membina kepimpinan di tempat baru.
- Masuk ke dalam organisasi dengan setting yang baru dengan berhati-hati dengan langkah yang betul.
- Dengar dan belajar daripada orang yang telah lama di dalam organisasi itu.
- Libatkan diri dalam usaha mencari fakta, menyelesai masalah dan membuat keputusan secara bersama.
- Berhati-hati (bukan tergopoh-gapah) dalam membuat diagnosis ke atas sesuatu situasi.
- Ambil perhatian secara berkala (forthnightly) keprihatinan dan permasalahan orang bawahan.
- Enthusiastik, asli dan ikhlas apabila membuat perubahan.
- Dapatkan buy-in bagi apa sahaja pembetulan yang perlu anda lakukan.
- Bangunkan suatu perancangan rapi dan berkredibiliti tinggi sebarang penambahbaikan atau pembetulan atau perubahan yang anda hendak lakukan, bukan secara adhoc.
7. Mengubah tingkalaku manusia tidak semudah
menukar baju. Untuk mengubah tingkahlaku manusia ubah situasi persekitaran
kerjanya. Kemudahan tempat kerja, kebajikan dan hubungan sesama pekerja
membantu mengubah tingkahlaku ke arah yang lebih baik mengikut kehendak
pemimpin.
8. Pelajari secara berterusan dengan
amalan terbaik. Perhatikan ke dalam diri anda. Cari kekuatan yang boleh
dibangun dan diguna untuk manfaat semua.
9. Sikap anda tentang ‘melakukan
kesilapan’ seharusnya berbeza sama sekali dengan sikap orang yang telah ada
mindset yang tetap atau negatif terhadap kesilapan. Baca John Baldoni atau Paul
Speigelman.
10. Jika anda ingin menjadi pemimpin
perubahan yang berkesan di tempat baru perhatikan 7 saranan Fullan yang
berikut:
- The effective change leader actively participate as a learner in helping the organization improve.
- Effective change leaders combine resolute moral purpose with impressive empathy.
- Realized effectiveness is what motivates people to do more.
- Collaborative competition is the yin and yang of successful change. Collaborate and compete.
- Change leaders are more confident than the situation warrants but more humble than they look.
- Statistics are wonderful servant and an appelling master.
- Simplexity is salvation for an intricate world.
11. Semasa anda mengendali perbincangan
dalam bentuk mesyuarat atau bengkel, elakkan tergesa-gesa membuat keputusan
tanpa memahami isu sebenar. Sebaliknya jangan mengambil masa terlalu lama
membuat keputusan apatah lagi tiada keputusan dibuat.
12. Jika keputusan telah dibuat oleh
pemimpin terdahulu dalam mesyuarat, elakkan membuat keputusan sebaliknya
kecuali anda benar-benar memahami isu sebenar dan konsekuen keputusan yang anda
ambil.
13. Jika anda terperangkap di dalam
perbezaan pendapat antara dua atau lebih orang yang anda kendalikan
perbincangannya dan anda perlu membuat keputusan sedangkan anda tidak pasti
yang mana paling tepat, elakkan memberi pandangan menyebelahi mana-mana pihak.
Dengar dengan sabar dan teliti lebih baik daripada bercakap tetapi salah.
Setelah masing-masing habis bercakap, anda bebas membuat keputusan tanpa
menyebut anda menyebelahi mana-mana pihak. Allahyarham Datuk Yaakub pernah
membuat keputusan yang menyebelahi pegawai kanannya yang lebih senior terlebih
dahulu walaupun ternyata kurang tepat. Keesokan harinya dia menukar keputusan
yang menyebelahi pegawainya yang lebih junior. Tindakannya adalah untuk menjaga
hati pegawai kanannya. Ternyata kepimpinanmya yang halus disanjung tinggi
subordinatenya.
14. Elakkan memperkecilkan kewibawaan
dan kebolehan subordinate di hadapan mereka apatah lagi di hadapan orang lain.
Jika pun anda mendapati ada kelemahan dan kekurangan pada diri mereka, mengajak
mereka untuk memperbaiki dan meningkat kekuatan lebih baik daripada memperkecil
apatah lagi menghina.
15. Segala perkara yang berlaku di
dalam organisasi anda, anda bertanggungjawab ke atasnya walaupun anda baru
dalam organisasi itu atau anda mungkin belum tahu mengenainya. Elakkan berkata
“saya tidak tahu perkara itu” sebaliknya “bantu saya menyelesaikan masalah”.
Semoga tulisan ini ada manfaatnya
kepada pembaca dan diri saya sendiri. Pastinya tip-tip yang disenaraikan tidak
bebas daripada kesilapan dan kekurangan jauh daripada kesempurnaan. Oleh itu,
teguran dan pandangan pembaca amatlah dialu-alukan.
- drjamiladimin
0 comments:
Post a Comment