Profesion
keguruan perlu diberi pengiktirafan dan dimartabatkan ke peringkat lebih tinggi
bagi menjadikannya kerjaya rebutan setanding bidang profesional kritikal
seperti doktor.
Felo
Penyelidik Kanan, Jabatan Pengurusan, Perancangan dan Dasar Pendidikan di
Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya (UM), Prof Datuk Dr Hussein Ahmad,
berkata usaha itu perlu bagi memastikan profesion itu mampu menarik penyertaan
lebih ramai lulusan cemerlang.
Beliau
berkata, antara langkah ialah menawarkan gaji lebih tinggi setimpal beban
tugas, selain menyediakan kemudahan pengajaran dan pembelajaran mencukupi serta
berkesan dengan suasana kerjaya terbaik.
“Pengiktirafan
ini penting kerana tugas mendidik anak bangsa berat, selain menggalakkan
individu cemerlang menjadi guru dan melahirkan lebih banyak idea hebat dalam
membantu meningkatkan sistem pendidikan negara.
Pembelajaran
interaktif
“Ini
juga akan membantu usaha kerajaan yang meletakkan pencapaian 7A sebagai syarat
kelayakan untuk lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) melanjutkan pengajian
dalam bidang pendidikan,” katanya selepas Forum Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) 2013-2025: Bagaimana Merealisasikannya?’ di Fakulti Pendidikan
UM, di sini semalam.
Forum
turut disertai dua panel lain, iaitu Felo Penyelidik Kanan, Jabatan Psikologi
Pendidikan dan Kaunseling, Prof Emeritus Datuk Dr Isahak Haron; serta Profesor
(Kurikulum) Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan
Sultan Idris (UPSI), Prof Dr Nagendralingan Ratnavadivel.
Ia
dipengerusikan Felo Penyelidik Kanan, Jabatan Kurikulum dan Teknologi
Pengajaran UM, Prof Emeritus Datuk Dr Abu Bakar Nordin.
Nagendralingan
berkata, setiap guru sekolah rendah dan menengah perlu lebih bijak mewujudkan
suasana pembelajaran interaktif serta aktif dan bukan pasif ketika mengajar.
“Guru
harus berfikir dan mengeluarkan pendapat secara terbuka dalam mencari teknik
pengajaran lebih menyeronokkan serta menarik minat dan keyakinan pelajar,
selagi ia tidak menimbulkan masalah,” katanya.
-
bharian
0 comments:
Post a Comment