Lazimnya
manusia sangat memberi perhatian dan mengawasi kesihatan ļ¬zikal. Pengawasan
dibuat dengan seribu macam cara. Apabila mengalami sakit atau sebarang
gangguan, biasanya tanpa lengah lagi manusia akan segera menemui doktor.
Andainya tidak berkesan, berpindah pula ke doktor lain atau
rawatan pakar.
Anehnya,
tidak demikian sikap manusia dalam menghadapi penyakit hati atau rohani. Sama
ada manusia mengambil sikap terus tidak peduli langsung atau mereka memandang
remeh terhadap persoalan hati atau roh. Padahal kesan dan akibat daripada
penyakit hati atau roh bukan sahaja mencetuskan berbagai kejahatan dan
kemungkaran malah akan diseksa di Neraka Allah SWT di Akhirat kelak,
wal’iyazubillah.
Marilah
sama-sama kita lihat mengapa terlalu pentingnya menjaga hati atau roh yang di
antaranya seperti berikut:
1. Kerana roh itu kekal
atau dikekalkan, tidak seperti ļ¬zikal (jasad lahir), ia binasa. Di Akhirat
kelak, roh itu akan diberi jasad baru.
2. Roh itulah yang akan
menerima atau merasa nikmat atau azab bersama jasad barunya di Akhirat kelak.
3. Ia adalah wadah rebutan
antara malaikat dan syaitan yang mana sama-sama ingin mengisi. Malaikat dengan
iman, syaitan dengan kekufuran atau malaikat dengan keyakinan, syaitan dengan
keraguan.
4. Ia adalah tempat
jatuhnya ilham atau ilmu laduni (dapat ilmu tanpa belajar), ia merupakan
wahbiah (anugerah) daripada Allah. Akal tempat ilmu nazali (ilmu yang
dipelajari).
5. Roh kalau ia bersih,
Allah beri ia rasa yang tepat atau ļ¬rasat.
6. Roh kalau ia terlalu
bersih, matanya lebih tajam dari mata lahir atau mata kepala, sebahagian
perkara yang ghaib Allah perlihatkan kepadanya. Itulah yang dikatakan
mukasyafatul qulub.
7. Roh atau hati adalah
raja dalam diri. Kalau hati itu baik, ia akan arahkan tentera-tenteranya iaitu
anggota lahir atau jawarih kepada kebaikan. Kalau ia jahat, ia akan arah
tenteranya membuat kejahatan.
8. Kerana ia boleh menerima
sifat-sifat mahmudah yang dikehendaki dan juga boleh menerima sifat-sifat
mazmumah yang dibenci dan dikeji yang sayugianya hendaklah dibuang atau
dijauhi.
9. Ia adalah merupakan
tempat merasa iaitu susah atau senang, bahagia atau dukacita, rasa sempit atau
rasa lapang, rasa keluh-kesah atau tenang, rasa kecewa atau ceria, rasa putus
asa atau harapan yang cerah, rasa benci atau suka, rasa ragu atau percaya, rasa
pesimis atau optimis, rasa rindu atau simpati.
10. Sikap jasad lahir atau
tingkah laku adalah pancaran dari hati atau roh sama ada baik ataupun buruk.
11. Hati tempat penglihatan
dan nilaian Tuhan manakala jasad lahir tempat pandangan makhluk.
12. Hidayah yang lahir, ia
adalah punca dari yang batin atau roh atau hati.
13. Sifat mahmudah yang
paling terpuji ialah ikhlas, penentu segala amalan seseorang itu diterima atau
ditolak ialah bertapak pada roh atau hati, malaikat pun tidak tahu, hanya Allah
yang mengetahui.
14. Seseorang yang membuat
kebaikan, orang tidak kata baik tangannya, kakinya, tapi orang berkata baik hatinya.
15. Ketahanan yang lahir
adalah berpunca daripada ketahanan yang baik yakni roh atau hati.
16. Segala perubahan yang
lahir ini berpunca daripada perubahan yang batin yakni roh atau hatinya.
17. Penyakit roh atau hati
membawa ke Neraka, penyakit lahir membawa ke Syurga (segala kesusahan dan
kesakitan lahiriah merupakan kifarah dosa).
18. Penyakit lahir walau
bagaimana teruk sekalipun, ia hanya merosakkan badan, tapi penyakit roh atau
hati menghancurkan apa yang ada di dunia ini.
19. Penyakit badan kalau
sudah teruk sangat, membawa mati badan, tapi penyakit roh atau hati membawa
matinya iman dan Islam.
20. Penyakit badan sakitnya
tidak kekal, tapi penyakit roh atau hati seksanya kekal abadi.
21. Penyakit lahir hanya
manusia yang benci, tapi penyakit batin Allah benci.
22. Penyakit lahir
menguruskan badan, tapi penyakit batin menguruskan iman.
23. Di dalam tidur,
adakalanya mendapat alamat di dalam mimpi sama ada secara jelas atau ibarat. Ia
diperlihatkan kepada roh, bukan kepada mata kasar.
24. Rasulullah SAW menyuruh
takut dengan pandangan mata hati atau pandangan roh. Allah tidak mengatakan
agar takut kepada pandangan mata kasar.
Sabda
Baginda: “Takutilah ļ¬rasat orang mukmin, kerana ia melihat dengan cahaya
Allah.” (Riwayat At Tarmizi)
1. Penyakit lahir tidak
dipandang hina oleh Islam, tapi penyakit batin dipandang hina.
2. Penyakit lahir tidak
sampai hilang kepercayaan orang, tapi penyakit batin sampai menghilangkan
kepercayaan orang.
3. Penyakit lahir tidak
membawa permusuhan, perpecahan dan peperangan, tapi penyakit batin membawa
pergaduhan, perpecahan dan peperangan.
4. Roh boleh mengembara
tanpa jasad dan dapat melihat perkara-perkara yang ajaib dengan izin Allah.
5. Selepas mati, roh boleh
balik ke dunia dan dapat melihat keluarganya, tidak seperti jasad.
6. Penyakit lahir orang
simpati, penyakit batin orang tidak simpati.
Oleh
kerana pentingnya hati dan roh, maka ia hendaklah dijaga sungguh-sungguh iaitu:
1. Wajib kita memberi
makanan yang cukup. Makanannya ialah sembahyang, zikrullah, membaca Al Quran,
tasbih, tahmid, selawat, melihat kebesaran-Nya melalui pemandangan dan
mengingati mati.
2. Memberi ia pakaian iaitu
dengan sifat-sifat taqwa.
3. Jauhkan dari sebarang
penyakit seperti marah, bakhil, pendendam, sombong, riak dan sebagainya.
Wassalam.
0 comments:
Post a Comment