Para Sahabat di zaman awal Islam,
sedikit sahaja diajar oleh Rasulullah SAW, mereka dapat faham dengan banyak,
luas dan mendalam. Segala apa yang Rasulullah ajar, mereka mampu mengembangkan,
mengaitkan, mengkiaskan dan mensyarahkannya hingga ia menjadi sumber ilmu yang
lengkap dan menyeluruh.
Berlandaskan ilmu yang diajarkan oleh
Rasulullah SAW itu juga, para Sahabat mampu mentafsir dan mengembangkan ayat-ayat
AI Quran. Sayidina Ali contohnya, mampu mengupas Surat Al Fatihah hinggakan
kalau sepuluh ekor unta pun tidak akan cukup untuk memikul kitab-kitab kupasan
dan tafsirannya itu.
Rasulullah SAW sendiri memang
percakapannya ringkas dan pendek, tetapi isinya padat. Baginda tidak bercakap
terlalu panjang tentang sesuatu perkara. Apa yang disabdakan baginda padat,
lengkap dan penuh berisi. Untuk dapat faham banyak dari ilmu atau minda yang
matan, ilmu itu mesti difikir-fikirkan. Kalau boleh ia perlu juga
dimuzakarahkan dan dibawa berbincang. Dengan cara ini, ilmu yang matan itu akan
bercambah dan berkembang.
Sebenarnya dalam ilmu ada ilmu, dan
dalam ilmu kita boleh dapat penambahan ilmu. Daya fikir pula akan menjadi lebih
murni dan tajam dengan roh atau hati yang bersih dan yang sentiasa terhubung
dengan Tuhan. Bila roh atau hati itu bersih, Allah SWT akan mudahkan bagi akal
untuk meneroka dan memahami perkara-perkara yang bersangkutan dengan ilmu. Itu
sebabnya, di zaman kegemilangan Islam, di kalangan para Sahabat, Tabiin dan
Tabiit Tabiin, ramai yang dapat menguasai berbagai-bagai bidang ilmu. Tidak
hanya ilmu Islam seperti tauhid, fekah, tasawuf, tafsir, ilmu Hadis dan
lain-lain lagi tetapi juga ilmu falsafah, astronomi, astrologi, perubatan,
matematik, ketenteraan dan sebagainya.
Tambahan pada itu ramai daripada mereka
yang dapat menguasai berbagai-bagai ilmu pada satu masa. Walhal sebelum Islam,
mereka hanyalah pengembala-pengembala kambing dan ilmu tentang kambing itu
sajalah yang ada pada mereka. Dengan didikan Rasulullah SAW menjadikan insan
mereka terbina, hati dan roh menjadi bersih, akal mereka mampu memahami,
mengupas, menyaring dan menterjemah berbagai-bagai ilmu dari tamadun Yunani dan
Parsi. Selepas itu mereka pula menambah dan menyumbangkan ilmu-ilmu tersebut
dengan berbagai-bagai penemuan yang baru hingga negara Islam menjadi pusat ilmu
bagi semua bangsa ketka itu.
Cara kedua, untuk mendapat faham banyak
dari ilmu atau minda yang matan ialah dengan mengamalkannya. Dengan amalan,
ilmu akan jadi meluas dan terhurai. Allah SWT ada berfirman:
“Barangsiapa mengamalkan ilmu, Aku akan ajarnya ilmu.”
Apabila kita amalkan ilmu yang kita
pelajari (ilmu yang tersurat), maka lama-kelamaan, Allah SWT akan ajar kita
ilmu hikmah (ilmu yang tersirat). Ilmu seperti ini tidak perlu belajar. Allah
SWT akan jatuhkannya terus ke hati kita.
Wassalam.
0 comments:
Post a Comment