Tiada siapa yang dapat melepaskan diri
dari musibah atau malapetaka atau kesusahan. Tidak kira samada manusia itu
mukmin atau kufur. Itu juga merupakan bukti yang sangat jelas dan nyata bahawa
Allah SWT itu Maha Berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu. Bagi manusia kufur
sepatutnya mereka insaf dan sedar bahawa Allah SWT itu wujud dan berkuasa ke
atas sekelian alam ini. Bagi orang beriman pula akan bertambah keimanannya
kerana menyedari bahawa manusia ini lemah dan mesti tunduk kepada Allah SWT
samada secara terpaksa mahupun sukarela.
Musibah atau malapetaka akan menambah
dan meningkatkan iman orang mukmin kerana mereka semakin dapat melihat dengan
hatinya betapa Allah SWT telah menzahirkan kekuasaanNya yang tidak mampu
ditolak oleh sebarang makhluk termasuk manusia. Bertambah keinsafan, bertambah
sabar, bertambah redha terhadap ketentuan Allah SWT dan akan bertambah pula
rasa kehambaan seperti rasa takut, rasa malu, rasa lemah, rasa hina, rasa
dhaif, rasa camas, rasa bimbang, dan rasa harap. Para mukmin juga akan
menyedari bahawa musibah yang Allah SWT datangkan itu merupakan peringatan
langsung daripada Allah SWT. Peringatan kepada manusia bahawa mereka sudah
terlalu derhaka, lalai, banyak dosa, maksiat dan berbuat mungkar. Peringatan
itu agar segera membaiki diri, bertaubat dan membuat perubahan. Itu baru
kesengsaraan di dunia sernentara, betapalah andainya dihadapkan dengan azab
hakiki iaitu neraka di akhirat.
Ujian dan musibah yang Allah SWT
timpakan kepada para mukmin ada dua maksud:
Pertama:
Sebagai penghapusan dosa sekiranya dihadapi dengan sabar.
Kedua:
Bagi golongan yang tidak berdosa, ujian dan musibah itu sebagai meninggikan
darjat di sisi Allah SWT. Hanya sebagai beradab dan menepati sebagai hamba
walaupun tidak melakukan dosa, maka perlu dirasakan berdosa juga.
Setelah jelas kepada kita bahawa tiada
siapa yang dapat menghindari dari ditimpa musibah, bukankah lebih baik menjadi
orang mukmin yang ditimpa musibah berbanding menjadi kafir yang juga tidak
dapat lari dari musibah. Banyak keterangan dari hadis-hadis Rasulullah SAW yang
membawa erti iaitu musibah biar kecil sekalipun berpunca dari dosa yang
dilakukan manusia. Ertinya setiap dosa, maksiat dan kemungkaran merupakan anak
kunci terbukanya pintu musibah dan bencana yang Allah turunkan kepada manusia
itu sendiri.
Umpama Rasulullah SAW bersabda
maksudnya: “Tiada seseorang itu ditimpa musibah di hadapannya, di belakangnya,
di kanannya, di kirinya, di atasnya dan di bawahnya melainkan berpunca dari
dosa yang dilakukannnya.”
Apabila sesuatu musibah, bencana atau
malapetaka itu didatangkan oleh Allah SWT yang sifatnya terlalu berat,
menggerunkan, menyakit dan amat menyukarkan manusia, berpanjangan dan buntu
dari penyelesaian, itu tandanya penduduk sesuatu tempat itu sudah terlalu
melupai Allah SWT, banyak kezaliman, penindasan, dosa, maksiat dan kemungkaran
sudah berlaku tanpa kawalan. Malah mereka berbangga pula dengan kemungkaran.
Maksiat tidak disekat malah dipromosi dan digalakkan. Terutama sekali apabila
pemimpinnya sangat zalim dan menindas, para ulamanya jahat dan mabuk dunia,
orang kayanya bakhil dan perampas, orang miskinnya tidak sabar dan laiai, maka
kemurkaan Allah SWT akan turun secara merata yang dirasai oleh semua golongan.
Inilah punca sebenar mengapa kini tidak putus-putus umat Islam mengalami
kesenosaraan dari berbagai bencana. Silih berganti, berpanjangan dan ada yang
menggerunkan seperti kebuluran, peperangan, kemarau dan wabak penyakit. Bukan
sahaja musibah itu menimbulkan berbagai-bagai kesusahan kepada manusia, tetapi
juga buntu dalam mendapatkan jalan penyelesaiannya. Berbagai kaedah dicuba dan
diiringi oleh kegagalan.
Ambil satu contoh, di negara kita yang
dilanda gejala negatif. Bukan sahaja yang terlibat, semua pihak turut merasa
bahangnya dirundung kegelisahan dan keresahan. Berbagai kaedah pula telah
dicuba yang berakhir dengan kegagalan. Sepatutnya umat Islam kembali kepada
kaedah yang tepat iatu ajaran Islam itu sendiri. Tidak usah `mengimpot` kaedah
dari sumber lain terutamanya barat yang terbukti masyarakatnya telah rosak dan
hancur. Sebagaimana musibah itu sendiri berpunca dari dosa dan maksiat. Maka
untuk menghindari musibah berpanjangan dan terlalu mencengkam kehidupan maka
hendaklah bersungguh-sungguh membaiki did. Membaiki diri itu hendaklah dalam
beberapa aspek penting.
Di antaranya:
1. Hendaklah benar-benar merasai diri itu adalah hamba Allah SWT. Rasa
hamba itu mestilah tidak lekang dari jiwa sehingga dengan itu dapat pula
merasai bahawa Allah SWT itu Maha Agung, Maha Besar, Maha Hebat, Maha
Mendengar, Maha Melihat dan memiliki segaia sifat-sifat kesempumaan. Segala
rasa-rasa itu hendaklah sampai ke tahap merasai takut hendak berbuat maksiat
dan mungkar. Umpamanya seseorang itu merasai Allah SWT Maha mengetahui lubuk
hatinya. Ertinya dia akan sedar bahawa bukan sahaja perkara lahiriah, malah
bisikan atau lintasan hatinyapun Allah SWT mengetahui. Orang seumpama ini bukan
sahaja gerak geri lahirnya dikawal dari dosa malah lintasan hatinya pun diawasi
agar tidak terdorong kepada perkara jahat
2. Rasa kehambaan yang mendalam,yang dijiwai dan dihayati itu sangat
penting yang sekaligus akan menjiwai pula rasa keTuhanan yang tinggi,ini akan
menjadikan seseorang itu bersih dari dosa terutamanya dosa batin atau
penyakit-penyakit hati yang berupa mazmumah. Mazmumah itu ibarat racun yang
sangat merosakkan. Mazmumah itulah yang paling utama membawa berbagai angkara,
kerosakan, krisis, peperangan, penindasan di dalam kehidupan manusia.
Sifat-sfat mazmumah ini tidak akan hilang atau padam atau terbakar musnah
kecuali seseorang itu memiliki rasa kehambaan yang mendalam dan menjiwai rasa
keTuhanan.
Ini adalah agenda utama dan penting bagi seluruh umat Islam; Aspek inilah
yang sangat terabai dan dipinggirkan oleh umat Islam. Natijahnya umat Islam
sentiasa dalam kemurkaan Allah SWT. Yakni bukan sahaja jauh dari bantuan dan
pertolongan Allah SWT malah sebaliknya kemurkaan Allah SWT yang ditimpakan
kepada umat Islam. Bukan sahaja tidak memperolehi kejayaan dan kemenangan,
sebaliknya kehinaan di mana saja dan berpanjangan silih berganti.
3. Perbaiki sembahyang dan sempurnakan lahir dan batin. Sembahyang itu
sendiri mestilah berperanan. Memanglah menunaikan sembahyang itu adalah wajib.
Namun ianya mestilah berkesan dan berperanan bagi seorang hamba itu benar-benar
menghadap Allah SWT dengan sepenuh hati. Tempat di mana seorang hamba itu
benar-benar meletakkan dirinya sebagai sehina-hina makhuk. Menghina diri di
hadapan Allah SWT yang Maha Agung. Penuh dengan rasa malu, menyerah dan
mengharap sehingga dengan itu terbakar segala mazmumah.
Kalau seseorang itu di saat di mana dia
benar-benar sepenuhnya menghadapkan hatinya kepada Allah SWT, pun lalai dan
leka tidak dapat merasai kehambaan dan membakar mazmumah maka di luar
sembahyang lebih sukar lagi. Maka di luar sembahyang dalam mengendalikan urusan
kehidupan sudah tentulah penuh didorong oleh nafsu rakus dan jahat. Sembahyang
yang sempuma lahir batin itu ialah yang dapat memahami dan menghayati setiap
lafaz atau bacaan. Yang dengan itu apa yang difahami dari sembahyang itu dapat
membina dan membentuk peribadi yang benar-benar mulia. Kedudukan mereka dekat
dengan Allah SWT, dan layak mendapat bantuan dan pertolongan Allah SWT.
Di dalam sembahyang, mereka sangat
membesar dan mengagungkan Allah SWT. Di luar sembahyang juga tidak lekang dari
membesarkan Allah SWT, dengan hidup bersyariat, menjauhi mungkar dan maksiat,
akhlak dan disiplinnya tinggi dan luhur. Allah SWT menaungi mereka. Dan semua
orang merasa puas dan seronok, selamat dan sejahtera bernaung di bawah mereka.
Orang yang mencapai taraf ini saja yang layak memimpin umat kerana mereka adil
kepada diri mereka sendiri iaitu berjaya mengembalikan rohnya kenal dan takut
kepada Allah SWT, mengembalikan dirinya, mengabdikan dirinya kepada Allah SWT.
Keadilan mereka itu pula akan melimpah
dan merata kepada umat yang lain. Mereka inilah yang dikatakan orang soleh,
orang Ashabul Yamin (golongan kanan), Al Muflihun (yang mendapat kemenangan).
Mereka yang dimaksudkan oleh Allah SWT dengan firmanNya yang bermaksud,“Sesungguhnya
bumi ini diwariskan kepada hamba hambaNya yang soleh” ‘ Siapakah orang soleh
itu? Salah satu cirinya ialah dalam firman Allah bermaksud “Beruntunglah
(menanglah/berjayalah) orang mukmin, iaitu mereka yang di dalam sembahyangnya
khusyuk.” (Al Mukminun: 1-2)
Mereka jugalah yang dimaksudkan oleh
Rasulullah SAW dalam sabdanya bermaksud: “Barangsiapa memperbaiki hubungannya
dengan Allah maka Allah akan menyempurnakan hubungannya dengan manusia.
Barangsiapa memperbaiki apa yang dirahsiakannya maka Allah akan memperbaiki apa
yang dilahirkannya.”. (Riwayat AI Hakim)
Bagi umat Islam yang ditimpa musibah
silih berganti dan berpanjangan tiada pilihan lain untuk mengatasinya kecuali
kembali menhambakan harapan kepada Allah SWT. Caranya pula ialah memperbaiki
diri dalam hubungan dengan Allah SWT.,Sungguh-sungguh bertaubat dan
membersihkan dosa, kemungkaran, maksiat serta lebih-lebih lagi dosa batin iaitu
mazmumah Selagi Allah SWT tidak sudi memandang kita lebih-lebih lagi berada
dalam kemurkaan Allah SWT, biar berbuih mulut meminta melalui doa, atau hitam
dahi kerana sujud sembahyang hajat, Allah SWT tidak akan tunaikan permintaan
itu.
Wassalam.
0 comments:
Post a Comment