Pelajar yang menghadapi
kesukaran untuk berprestasi baik di sekolah mungkin
akan menjadi golongan kelas
berpendapatan rendah dan akhirnya
membesarkan lagi jurang sosio-ekonomi negara.
Malaysia berada dalam keadaan bahaya
kerana sejumlah besar golongan muda berdepan dengan kesukaran di sekolah dan
tampak cenderung untuk menjadi golongan kurang bernasib baik dan kelas
berpendapatan rendah sementara para guru terlalu mengejar markah tinggi, kata
persatuan ibu bapa dan guru.
Mereka berkata, kumpulan ini akan
meninggalkan sistem pendidikan dan hanya akan mempunyai sedikit harapan bagi
mobiliti sosial dan menyumbang kepada jurang yang semakin meningkat antara
golongan berada dan kurang berada di negara ini.
“Kerajaan mesti membetulkan
ketidakseimbangan sosio-ekonomi, kerana itulah yang sedang berlaku,” kata
Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN),
Prof Madya Datuk Muhammad Ali Hassan kepada The Malaysian Insider.
Muhammad Ali berkata, pelajar lemah
kebiasaannya datang daripada keluarga berpendapatan rendah yang tidak mampu
menghantar anak mereka ke kelas tuisyen dan menyediakan makanan berkhasiat
kepada anak sedang membesar.
“Kita tidak seharusnya hanya melabur
kepada yang cemerlang, tetapi juga kepada yang paling lemah. Mereka tidak boleh
dipinggirkan kerana turut mempunyai potensi untuk menyumbang kepada masyarakat,”
katanya.
Beliau mengulas tentang laporan The
Malaysian Insider semalam tentang ramai pelajar sekolah menengah berprestasi
rendah di sekolah-sekolah bermasalah di Malaysia yang berada pada tahap purata dua hingga tiga tahun di belakang
rakan sekelas mereka yang lebih baik.
Teach for Malaysia (TFM) yang merekrut
golongan profesional muda dan graduan baru, mendapati selepas dua tahun
bertugas sepenuh masa di sekolah-sekolah menengah bahawa kebanyakan pelajar
yang ketinggalan gred ini datang daripada keluarga berpendapatan rendah.
Pada masa yang sama, para guru mereka
tidak dapat memberikan mereka perhatian tambahan yang diperlukan disebabkan
tekanan di luar bilik darjah seperti kerja-kerja pentadbiran dan arahan untuk
melengkapkan sukatan pelajaran kelas.
Disebabkan tekanan untuk melengkapkan
silibus pada akhir penggal sekolah, guru-guru kebiasaannya tidak mempunyai masa
untuk memberi tumpuan kepada pelajar lemah untuk memahami sukatan pelajaran,
kata TFM dan Teach for the Needs (TFTN) yang diwawancara.
Muhammad Ali mencadangkan supaya
kerajaan mewujudkan sekolah berasrama di kawasan bandar dan luar bandar khusus
untuk pelajar daripada keluarga miskin, sama seperti sekolah berasrama yang
disediakan untuk pelajar berprestasi tinggi.
Dibekalkan dengan guru terlatih dalam
bidang kaunseling dan motivasi, sekolah seperti ini dapat menyediakan
persekitaran yang membantu pelajar miskin untuk membesar berbanding di rumah
mereka, katanya.
Persatuan Ibu Bapa untuk Pendidikan
Malaysia (PAGE) bagaimanapun berkata, sesetengah sekolah meminggirkan ibu bapa
pelajar berkaitan yang boleh membantu meningkatkan prestasi pelajar.
“Di sesetengah sekolah, ibu bapa hanya
berpeluang bertemu guru setahun sekali semasa hari kad laporan. Jika ibu bapa
menyertai PIBG, kita hanya dapat bertemu guru semasa mesyuarat tahunan.
“Tetapi ini tidak mencukupi. Perlu ada
hubungan dua hala,” kata Pengerusi PAGE, Datin Noor Azimah Rahim kepada The
Malaysian Insider.
Menurut Noor Zaimah, terdapat salah
faham di kalangan pentadbir sekolah yang merasakan lebih banyak penglibatan ibu
bapa bermakna mereka akan mempunyai lebih banyak kerja.
“Tetapi jika kita bekerjasama, kita
akan dapat tangani jurang (dalam pencapaian pelajar),” katanya.
Pengasas bersama TFM, Dzameer Dzulkifli
berkata kebanyakan pentadbir sekolah bergantung kepada pelajar pintar untuk
meningkatkan gred keseluruhan sekolah.
“Namun mengikut pengalaman kami,
apabila kita bantu meningkatkan kemampuan pelajar yang corot, gred akan
meningkat lebih tinggi.
“Apabila pelajar corot lain melihat
pelajar corot bertambah baik, mereka juga akan bermotivasi untuk bekerja lebih
keras.”
0 comments:
Post a Comment