Istilah Islam, mukmin dan taqwa ini
sering atau kerap kita dengar. Walaupun secara umumnya ia berkaitan dengan
orang yang beragama Islam, namun maksudnya tidak sama. Terdapat perbezaan di
antara orang Islam, orang mukmin dan orang bertaqwa.
Orang yang masuk agama Islam tidak
dikatakan masuk iman atau dikatakan orang mukmin. Orang yang masuk Islam tidak
diistilahkan sebagai orang beriman.
Lebih-lebih lagi dia tidak dikatakan
orang yang bertaqwa. Istilah yang dipakai ialah dia orang Islam atau muslim.
Secara umumnya, itulah umat Islam. Mereka tidak dikaitkan dengan iman dan
taqwa. Iman dan taqwa adalah perkara yang berbeza.
Iman dan taqwa sangat mahal. Tidak
mudah untuk mendapat iman dan taqwa. Untuk menjadi orang Islam, mudah. Cukup
dengan bersyahadah sahaja. Namun dengan sekadar bersyahadah, seseorang itu
tidak boleh dikatakan orang mukmin atau orang bertaqwa. Dia baru Islam.
Bagaimana pun seorang yang bersyahadah tidak boleh dikatakan kafir. Kalau dia sembahyang,
puasa, naik haji dan berjuang, tentulah dia orang Islam.
Untuk menjadi orang Islam, itu mudah
tetapi untuk menjadi orang mukmin, susah. Untuk menjadi orang bertaqwa lebih
lagi susah. Sebab itu masuk sahaja agama Islam, dia dikatakan Islam atau muslim
tetapi tidak dikatakan mukmin atau taqwa.
Di antara orang mukmin dengan orang
Islam sangat jauh bezanya.
1. Kalau kita hendak buat misalan,
bolehlah kita kata Islam itu ibarat sebuah taman yang indah, yang di dalam
taman itu ada pokok buah-buahan, bunga-bungaan dan sayur-sayuran.
Orang yang masuk
Islam itu sebenarnya baru masuk dan berada di pintu taman itu. Dia baru ambil
tiket untuk membolehkan dia menjelajah taman. Syahadah itu ibarat tiket
semata-mata. Dia masih belum tahu apa lagi yang ada di dalam taman itu.
Sedangkan dalam taman itu ada bermacam-macam keindahan. Ada keindahan rasa,
keindahan akal, keindahan pandangan dan pendengaran dan lain-lain.
Orang mukmin itu,
dia sudah menjelajah taman. Dia sudah melihat keindahan taman. Orang bertaqwa
pula, dia sudah makan dan merasa semua buah-buahan dan sayur-sayuran dalam
taman itu. Maka orang bertaqwalah yang paling tinggi.
2. Kalau hendak dicontohkan lagi,
Islam adalah ibarat kulit buah iaitu benda luar, benda lahir atau benda yang
nampak. Iman adalah isinya manakala rasa isi itu adalah taqwa. Soal isi dan
rasa, itu soal batin atau soal rohaniah. Kulit buah itu ibarat Islam, seperti
syahadah, sembahyang, puasa, zakat dan haji. Mungkin tambah lagi dengan
sedekah, belajar dan lain-lain. Ia adalah kulit.
Kalau kita hendak
beli buah, adakah kita hendak makan kulit atau isi? Tentulah isi. Tetapi perlu
ingat, kalau kulit cacat kita tidak akan beli buah itu walaupun bukan kulit
yang hendak dimakan. Kalau kulit tidak elok, kita tidak beli. Tetapi ada juga
buah yang kulitnya cantik dan elok tetapi di dalamnya ada ulat. Kalau kulit
baik, belum tentu isinya baik, tetapi kalau kulit rosak sudah tentu, confirm
yang di dalamnya rosak. Tidak semestinya kulit yang elok menggambarkan isi yang
elok. Begitu juga tidak semestinya kulit yang elok menggambarkan rasa isi yang
sedap. Katalah isi elok, namun belum tentu rasanya sedap. Kalau isi elok, boleh
dimakan tetapi belum tentu rasanya sedap. Isi elok, itu tafsiran orang mukmin.
Rasa sedap, itu tafsiran orang bertaqwa.
Beza antara orang Islam dan orang
mukmin terlalu jauh. Kalau wujud ciri mukmin maka secara automatik ciri Islam
itu wujud. Namum, kalau ciri Islam wujud pada seseorang, belum tentu ciri
mukmin juga ada. Kerana itu iman perlu dicari. Iman itulah taqwa. Tidak cukup
jadi orang Islam sahaja tetapi mesti menjadi orang mukmin (bertaqwa).
Iman adalah hakikat dan Islam adalah
syariat. Iman bersifat rohaniah dan Islam bersifat lahiriah. Yang Tuhan akan
nilai di Akhirat nanti ialah iman. Yang Tuhan akan nilai adalah hakikatnya.
Hakikat bertapak pada roh atau hati. Hatilah yang Tuhan akan nilai, bukan
soal-soal lahir. Namum, kedua-duanya mesti dibuat. Tetapi keutamaannya adalah pada hati. Orang mukmin
dijamin masuk Syurga sedangkan orang Islam tidak dijamin sedemikian.
Ada satu cerita di zaman Rasulullah
SAW. Seorang Arab Badwi masuk Islam. Apabila bertemu dengan Rasulullah, dia
berkata kepada baginda,”Wahai Rasulullah, saya sudah beriman.” Terus Rasulullah
menegur,” Jangan katakan kamu sudah beriman. Katakanlah sahaja kamu sudah
Islam.”
Ertinya untuk dapat iman adalah susah.
Untuk menjadi Islam, itu mudah. Syahadah sahaja, sudah Islam. Di sinilah kita
lihat mengapa umat Islam masih jahat walaupun ibadah banyak. Ibadah banyak
menggambarkan kulit atau syariat Islam. Ibadah tidak semestinya menggambarkan
iman dan taqwa.
Katalah seseorang itu sembahyangnya
banyak, puasa sunatnya banyak, rajin mengaji dan berjuang tetapi dalam masa
yang sama dia berbohong, rasuah, hasad dengki, tidak ada kasih sayang dan tidak
pedulikan orang. Islamnya hebat. Syariatnya pun hebat. Tetapi cacatnya terlalu
banyak. Itu petanda hatinya belum benar-benar beriman dan bertaqwa.
Wallahu a'lam.
0 comments:
Post a Comment