Wednesday, November 5, 2014

TH Agih RM2.26 Juta Zakat Pendidikan Untuk Pelajar Seluruh Negara

Lembaga Tabung Haji (TH) mengagihkan zakat pendidikan berjumlah RM2.26 juta kepada 4,531 pelajar miskin melibatkan 163 sekolah di seluruh negara, tahun ini.

Pengarah Operasi TH Terengganu Mohammad Mokhzani Mukhtar berkata Terengganu merupakan negeri pertama menerima sumbangan dan pengagihan akan disusuli negeri lain termasuk Sabah dan Sarawak.

Tahun ini, sebanyak 10 sekolah terpilih dari Hulu Terengganu melibatkan 500 pelajar miskin sekolah rendah dan menengah yang akan menerima sumbangan berupa kelengkapan sekolah serta wang tunai berjumlah RM500 seorang, katanya kepada pemberita selepas menyampaikan agihan zakat pendidikan TH bagi Projek Iqra' di sini Selasa.

Beliau berkata TH berharap sumbangan itu menjadi suntikan motivasi kepada pelajar untuk berusaha lebih gigih dan menempa kecemerlangan dalam bidang akademik.

"Di samping itu, kita harap pelajar dapat menjadi pemangkin perubahan dalam meningkatkan taraf sosioekonomi diri, keluarga, masyarakat dan negara," katanya.

Pengagihan zakat menerusi Projek Iqra' itu merupakan program tanggungjawab sosial korporat (CSR) TH sebagai tanda keprihatinan terhadap golongan kurang bernasib baik di samping menyokong usaha kerajaan dalam membangun serta melestarikan komuniti Islam di negara ini.

Selain itu, katanya TH juga melaksanakan dua lagi program CSR iaitu Projek Ehsan yang mengagihkan wang zakat kepada golongan warga emas, fakir miskin dan ibu tunggal yang dilaksanakan sempena Ramadan dan Aidilfitri.

Projek Baiti pula, merupakan agihan zakat yang diperuntukkan untuk pembinaan atau penambahbaikan rumah bagi golongan fakir dan miskin, katanya.




0 comments:

Post a Comment

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi