Peranan
sekolah tertentu yang sebahagian besar pelajarnya terdiri daripada pelajar Cina
dan India yang gagal bertutur dalam bahasa Melayu dengan baik akan dikaji
semula, kata Menteri Pendidikan II Datuk Seri Idris Jusoh.
Beliau
berkata, ia susulan kajian Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) Universiti
Kebangsaan Malaysia (UKM) baru-baru ini, ramai kalangan pelajar bukan Melayu
tidak boleh bertutur bahasa Melayu walaupun lulus peperiksaan Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM).
Beliau
berkata, pihaknya akan bertemu Penyelidik Utama ATMA, Datuk Profesor Dr Teo Kok
Seong dalam masa terdekat untuk meneliti kajiannya yang membabitkan pelatih
Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) pada tahun 2010 itu.
“Kami
akan ambil maklumat sebenar dan perlu melihatnya secara menyeluruh termasuk di
mana dan kenapa ia berlaku.
“Jadi,
satu kajian berhubung peranan sekolah pelajar berkenaan akan dibuat selepas
melengkapkan maklumat berkaitan,” katanya pada sidang media selepas merasmikan
Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan 2014 peringkat Sektor Pendidikan di Institut
Pendidikan Guru Kampus Tengku Ampuan Afzan, di sini, semalam.
Turut
hadir, Setiausaha Kementerian Kementerian Pendidikan Tan Sri Dr Madinah Mohamad
dan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Dr Khair Mohamad Yusof.
ATMA
mendedahkan hasil kajian yang dilakukan terhadap 14,000 pelatih di 79 kem PLKN
di seluruh negara pada 2010 mendapati 604 pelatih bukan Melayu langsung tidak
boleh berbahasa Melayu.
Sementara
itu, mengulas perbezaan standard pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di
Sekolah Kebangsaan (SK) dan Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK), Idris berkata,
perkara itu juga diambil serius dan pihaknya akan menanganinya menerusi Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025.
-
hmetro
0 comments:
Post a Comment