Pimpimlah bukan sekadar
mengarah, tapi bagaimana hendak memimpin
jika tidak berilmu, malah dilantik menjadi
pemimpin pun kerana....
Pengurus dan pemimpin pendidikan
terutama di sekolah seperti pengetua, guru besar, penolong kanan, ketua panatia
dan ketua bidang di zaman transformasi ini perlu membuat anjakan minda (mindset
shift) untuk bukan sahaja kejayaan transformasi organisasi yang dipimpin,
malahan kejayaan individu dan sistem pendidikan seluruhnya.
Sekurang-kurangnya lapan aspek yang
berkaitan dengan cara berfikir dan bertindak kumpulan pemimpin dan pengurus
pendidikan tersebut perlu diubah selaras dengan perubahan gaya kepimpinan dan
pengurusan global di luar bidang pendidikan. Zaman di mana ketua bersikap
seolah-olah dia sahaja yang tahu dan betul, orang lain tidak tahu, sentiasa
salah dan mesti mengikut kehendaknya telah berlalu dan tidak relevan lagi.
Berikut disarankan lapan perkara atau cara berfikir dan bertindak yang perlu
diubah oleh pemimpin dan pengurus pendidikan abad ke-21.
Daripada Berfokus Masalah Kepada Berfokus Penyelesaian
Sebagai pemimpin sememangnya kita
sering menghadapi banyak masalah dan cabaran. Sikap yang diserlahkan seorang
pemimpin melalui cara berfikir dan bertindak apabila menghadapi masalah
berbeza-beza mengikut dan sekaligus menggambarkan kekuatan daya kepimpinannya.
Pemimpin yang lemah apabila menghadapi masalah dan cabaran, fikiran dan
tindakannya berlegar sekitar mencari apa dan siapa yang menjadi punca masalah,
mengapa masalah timbul dan menyesali keadaan atau tindakan orang lain yang
menyebabkan masalah timbul tanpa cuba memahami isu sebenar dan cara mengatasi
atau menyelesaikan masalah.
Pemimpin yang berjaya dan berkesan
seringkali tidak menganggap isu atau masalah yang dihadapi terutama dari
sesuatu perubahan sebagai masalah, sebaliknya sebagai peluang baginya belajar
menyelesaikan masalah itu dengan cara yang berbeza dari kebiasaan. Pemimoin
seperti ini tumpuan pemikiran dan tindakannya adalah mencari jalan penyelesaian
sama ada secara individu atau jemaah bersama rakan dalam organisasi
pimpinannya. Dia akan mencari peluang mempengaruhi sesiapa sahaja yang
dipimpinnya untuk menyelesaikan masalah yang timbul. Pelbagai cara digunakan
yang matlamatnya ialah menyelesaikan masalah tanpa bising menyalahkan orang
lain yang didakwa menyebabkan masalah tersebut.
Daripada Menetapan Matlamat Kepada Orang Lain Kepada Menjajarkan Matlamat
Bersama
Sememangnya setiap pemimpin perlu ada
maltamat (goal) untuk diri dan organisasinya. Dia perlu tahu ke mana hala tuju
kehidupan dan pekerjaannya dan organisasi yang dipimpinnya. Namun untuk
mencapai matlamat diri dan organisasi, dia tidak sepatutnya menyuruh (dictate)
orang lain berbuat sesuatu mengikut kehendaknya semata-mata tanpa memikirkan
kesukaran atau masalah yang dihadapi orang yang disuruh.
Ada kalanya matlamat organisasi telah
ditetapkan dengan perancangan yang baik oleh pemimpin sebelumnya atau pihak
atasan yang lebih tinggi daripadanya. Tidak perlu sebenarnya untuk dia menetapkan
matlamat organisasi yang baru melainkan dia hanya perlu membuat penjajaran
(alignment) kepada pelaksanaan perancangan untuk mencapai matlamat yang dikongsi bersama anggota dalam
organisasi.
Dalam merancang matlamat organisasi,
pemimpin abad ke-21 tidak membuatnya secara bersendirian atau sentiasa mengikut
kehendaknya semata-mata. Pandangan dan buah fikiran orang ramai termasuk pakar
dalam bidang berkenaan perlu diambil kira. Apabila percanggahan atau perbezaan
pendapat berlaku, penjajaran dalam bentuk kata sepakat perlu diperoleh.
Daripada Memberi Nasihat Kepada Menimbulkan Kesedaran
Pemimpin alaf baru tidak menganggap
dirinya serba tahu sehingga dia mendakwa hanya layak memberi nasihat dan tidak
layak untuk menerima nasihat apatah lagi tunjuk ajar. Sebanyak mana kita
belajar, seluas mana pengalaman kita dan sejauh mana kita telah lalui liku-liku
hidup pasti ada lagi perkara yang tidak kita ketahui. Kadang-kadang kita
menyangka kita tahu dan mengambil tindakan yang betul tentang sesuatu perkara namun
kerap kali sangkaan kita meleset kerana apa yang kita ketahui selalunya
terbatas kepada konteks, masa, maklumat dan situasi tertentu sahaja.
Oleh itu, untuk mengajak dan
mempengaruhi orang lain mencapai matlamat organisasi yang kita pimpin, lebih
baik kita menimbulkan kesedaran mereka tentang pentingnya kita memikir,
merancang dan mengambil tindakan yang strategik secara bersama untuk proses
pembetulan dan penambahbaikan kepada dasar dan strategi sedia ada. Banyak cara
boleh diteroka untuk menimbulkan kesedaran warga organisasi yang bukan dalam
bentuk nasihat. Antaranya, coaching dan mentoring, pembelajaran dan pembangunan
(learning and development) dan pembangunan profesional berterusan
(continuous professional
development atau CPD). Kesemua kaedah tersebut boleh mendatangkan kesedaran
kendiri warga organiisasi tanpa perlu terlalu memberi nasihat berulang-ulang
yang boleh membosankan.
Daripada Tahu Semua Hal Kepada Rasa Ingin Tahu
Sebagai ketua, perbanyakkan menyoal
daripada menjawab. Soalan atau permintaan juga boleh dijawab atau direspons
dengan soalan. Sebagai contoh, soalan permintaan “Tuan, bolehkah saya bercuti
esok?” boleh dijawab “Mengapa anda hendak bercuti?”. Banyak lagi contoh soalan
yang boleh dijawab dengan soalan.
Menjawab soalan dengan jawapan atau
memberi jawapan atau penyelesaian kepada permasalahan menggambarkan orang yang
yang disoal atau dikemukakan masalah atau diminta pendapat, tahu semua hal.
Seperti yang saya katakan sebelum ini, zaman seseorang mendakwa serba tahu
telah berakhir. Satu perkara kita tahu, puluhan perkara malahan mungkin ribuan
lagi yang kita tidak tahu walaupun dalam perkara yang sama.
Oleh itu, sebagai pemimpin mahupun
pengikut adalah lebih baik kita timbulkan rasa ingin tahu dengan lebih lanjut
sebelum membuat keputusan tentang sesuatu walaupun mungkin kita telah tahu
konsekuennya. Peribahasa dont leave the
stone unturn sangat baik diamal sebelum membuat keputusan.
Daripada Mengarah dan Mendesak Kepada Mempengaruhi
Pemimpin yang hanya pandai mengarah,
mengerah, memerah dan memarah akan berakhir dengan pengikut mengatakan porah kepadanya. Gambaran ini sesuai
bagi seorang yang pemimpin yang mengarah dan mendesak dalam gaya kepimpinannya.
Pemimpin sedemikian, terutama di sekolah dikuatiri boleh menjejaskan keberkesanan
sekolah yang sekaligus kemenjadian murid kerana guru dan staf yang boleh
bertindak negatif ekoran tindakan yang pasti tidak disukai.
Pemimpin sekolah sedemikian seringkali
dikaitkan dengan pemimpin yang lemah, kurang berhemah dan seperti tidak pernah
mengikuti latihan kepimpinan dan pengurusan pendidikan sebelum atau sepanjang
perkhidmatannya. Pemimpin yang pernah mengikuti kursus kepimpinan dan
pengurusan pendidikan seperti National Professional Qualification for
Educational Leadership (NPQEL) atau lain-lain kursus anjuran Institut Aminudin
Baki (IAB) pasti tahu bahawa definisi memimpin ialah usaha mempengaruhi orang
lain dalam lingkungan kepimpinannya untuk mencapai matlamat organisasi.
Maksud mempengaruhi ialah mengajak,
memujuk, memupuk dan menanamkan rasa suka untuk bekerja bersamanya bagi
mencapai hasrat atau visi organisasi dengan bahasa dan kaedah yang baik. Selain
mempengaruhi, memimpin juga membawa konotasi membuat perubahan (change) dari kurang
baik kepada lebih baik. Dalam pendidikan, Dato’ Dr Amin Senin, Timbalan Ketua
Pengarah Pelajaran Malaysia menyarankan bahawa istilah memimpin itu sendiri
bermaksud mendidik atau sebaliknya mendidik itu adalah memimpin. Hal ini
bermaksud mendidik ialah proses mempengaruhi orang lain iaitu murid dan orang-orang
di sekitarnya untuk mencapai
objektif pembelajaran supaya perubahan berlaku kepada diri murid itu, sekolah
dan sistem pendidikan negara.
Daripada Mengkritik/Menghukum Kepada Menghargai/Memuji
Kritikan dan hukuman oleh pemimpin ke
atas pengikut tidak dinafikan boleh membawa kebaikan kepada organisasi. Namun
apabila selalu digunakan oleh pemimpin kepada pengikutnya boleh menyebabkan
pengikut demotivated. Kritikan selalunya digunakan pemimpin ke atas pengikut
yang rendah mutu kerja dan hasilnya. Hukuman pula ialah natijah yang diterima
pengikut apabila kerja dan hasil kerjanya tidak mencapai jangkaan ketua atau
organisasi. Kritikan juga merupakan hukuman. Malahan kadang-kadang hukuman
berbentuk kritikan lebih berat kesannya daripada bentuk yang lain.
Oleh kerana kritikan dan hukuman selalu
dikaitkan dengan kesan yang negatif, ramai yang tidak suka sama ada orang yang
menerima kritikan dan hukuman atau orang lain di sekelilingnya atau pakar
pengkaji bidang pengurusan dan kepimpinan pendidikan. Mereka lebih cenderung
untuk menerima penghargaan, pengiktirafan atau pujian. Sememangnya, tiada siapa
yang gemar kepada kelemahan, kekurangan dan kesilapan. Namun selain melakukan kesilapan,
seseorang itu pasti banyak juga melakukan kebaikan kepada organisasi. Adalah
lebih baik kita perbanyakkan menghargai, mengiktiraf dan memuji kerja atau hasil
kerja seseorang terutama orang bawahan kita apabila membuat kerja dengan baik
daripada mengkritik atau menghukum kesilapan kecil yang selalunya tidak
disengaja.
Orang yang sering dihargai dan dipuji
akan besar jiwanya. Sebaliknya orang yang sering dikritik dan dihukum kecil
jiwa dan harga dirinya. Orang yang besar jiwa dan harga dirinya juga akan
menghasilkan mutu kerja yang tinggi dan besar keuntungan yang diperoleh
organisasi. Oleh itu sebarkan penghargaan dan pujian. Kesilapan kecil lupakan
dan maafkan sahaja.
Daripada Mengurus Kepada Mengupaya
Mengurus ialah proses mengekalkan
(maintain) kecekapan dan keberkesanan organisasi. Untuk mengekal kecekapan dan
keberkesanan organisasi ketua perlu aktif merancang, mengorganisasi, mengawal
dan memimpin kumpulannya dengan pelbagai cara dan gaya pengurusan. Selalunya
pihak yang menerima kesan daripada gaya dan cara pengurusan seseorang ketua
ialah pengikut. Ketua yang mengurus selalunya aktif sedangkan pengikut pasif
menerima arahan ketua tanpa atau kurang diberi pengupayaan (empowerment)..
Kepimpinan abad ke-21 adalah kepimpinan
yang mengutamakan pengupayaan daipada pengurusan. Pemimpin yang mengupayakan
pengikutnya adalah pemimpin yang memberi kepercayaan untuk membuat perubahan
tanpa perlu terlalu disuruh dan diawasi. Dia cukup memberi garis panduan dan
motivasi kepada pengikut untuk bekerja bersungguh untuk mencapai matlamat
organisasi. Namun mengikut Ibrahim Bajunid, pengupayaan perlu didahului dengan
pembolehdayaan (enablement) melalui kursus dan latihan.
Daripada Menyediakan Penyelesaian Kepada Meneroka Kemungkinan
Walaupun pemimpin abad ke-21 memberi
tumpuan atau fokus kepada penyelesaian masalah, namun dia tidak cenderung untuk
menawarkan apatah lagi menyediakan jawapan atau penyelesaian kepada masalah.
Sebaliknya dia lebih cenderung untuk meneroka kemungkinan untuk mencari jalan
bagi bukan sahaja mengatasi atau menyelesaikan masalah malahan mendapat
keuntungan yang lebih besar.
Pemimpin seperti ini selalu dikaitkan
dengan pemimpin yang kreatif dan inovatif serta berani mencuba dan mengambil
risiko. Mereka selalunya berfikiran terbuka dan berlapang dada terhadap sesuatu
yang baharu. Berbekalkan pengetahuan, kemahiran, nilai dan pengalaman serta
bantuan tenaga muda, yang lebih kreatif, kritis dan inovatif, pemimpin seperti
ini mampu membawa perubahan besar kepada organisasi.
- Dr.Jamil Adimin
0 comments:
Post a Comment