Susulan dari Projek Penandaarasan, satu
program telah dikenal pasti dan diaplikasikan sebagai projek penambahbaikan di
sekolah sendiri. Alhamdulillah selama lapan minggu mengendalikan Projek Sandaran,
saya telah dapat melaluinya dengan sempurna dan terancang.
Dalam Projek Sandaran ini, dimulai
dengan penerokaan sekolah sendiri. Seterusnya memasuki bahagian kajian keperluan
projek, saya telah fokus kepada masalah gaya pembelajaran guru-murid yang akan
dibuat penambahbaikan. Dalam hal ini, proses pemerhatian, temu bual telah
dibuat bagi menganal pasti keadaan semasa sekolah dan seterusnya keadaan yang
dikehendaki dari projek yang dilaksanakan. Kertas kerja projek penambahbaikan
dihasilkan dan dibentangkan dalam suatu mesyuarat.
Memasuki bahagian perancangan, beberapa
pelan strategik menggunakan analisa SWOT telah digunakan bagi meninjau dari
segi Kekuatan, Kelemahan, Peluang dan Ancaman khusus berkaitan projek
penambahbaikan yang akan dilaksanakan. Projek yang berteraskan ICT ini dilihat
mempunyai banyak kekuatan sama ada dari persekitaran dalaman mahu pun luaran.
Malah kemudahan sedia ada seperti makmal komputer, talian internet, e-book
boleh dijana sebaik mungkin sekiranya mempunyai komitmen dari seluruh warga
sekolah.
Setelah mengenal pasti strategi yang
akan diambil, pelaksanaan strategi dimulai dengan mesyuarat, sesi penerangan
kepada murid-murid dan LADAP kepada guru-guru bagi memberi pemahaman terhadap
projek yang dilaksanakan. Seterusnya setelah melalui beberapa proses
pelaksanaan lain, projek ini melalui proses penilaian dan refleksinya.
Gambar Aktiviti LADAP Projek
Sandaran
Saya melihat sesuatu projek yang hendak
dilaksanakan adalah baik sekiranya ia memberi dapatan positif kepada warga
sekolah, tetapi tidak dinafikan masalah ujud apabila pihak pengurusan tidak
memainkan peranan aktif bagi menggerak sesuatu projek itu. Mengharapkan
guru-guru melaksanakannya tanpa pemantauan dan penyertaan sama dari pihak
pengurusan, menjadikan sesuatu projek itu lesu dan tidak bermaya.
Mengimbau kembali semasa berada di
sekolah lama, saya telah melaksanakan suatu projek penambahbaikan di sekolah
tersebut, sambutan diterima dari ibu bapa dan murid-murid amat baik. Tetapi
setelah bertukar, projek tersebut lenyap bersama pertukaran saya. Inilah
masalah utama dalam sesuatu pelaksanaan projek sekiranya sikap pengurusan yang
tidak memainkan peranan aktif dan hanya mengharapkan seseorang guru sahaja yang
mengurusnya. Tiadanya pasukan projek dan kerja sepasukan menjadi sesuatu projek
itu akan berkubur. Dimana silapnya? Sudah pasti puncanya senang dikenal pasti. Sesetengah
pemimpin hanya bergantung atau mengharapkan kepada seseorang, tidak menerapkan
unsur kerja sepasukan yang menjurus kepada masalah tersebut. Justeru itu,
sebagai pemimpin sekolah, sikap kecaknaan yang mendalam perlu ditanam di dalam
diri. Semua pemimpin mengimpikan sekolah dipimpinnya baik tetapi sedarkah
bahawa sekolah yang baik itu, sudah pasti datang dari pengurusan yang baik dan
begitulah sebaliknya.
2 comments:
Tahniah cikgu dapat meyiapkan dalam jangka masa yang ditetapkan
Alhamdulillah.
Terima kasih, yang baik itu datang dari Allah...yang buruk datang dari kelemahan diri sendiri.
Post a Comment