KUALA
LUMPUR: Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin Isnin mengingatkan rakyat
mengenai pertikaian hubungan antara teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan
pendidikan.
Beliau
berkata ICT memang membawa perubahan walaupun penyelidikan lebih 30 tahun masih
belum membuat kesimpulan bahawa bidang teknologi itu telah memberi kesan kepada
pendidikan.
"Sebaliknya,
ia amat korelasi dan ini turut diiktiraf oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik
dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco).
"Pada
2011, penerbitan badan dunia itu menyatakan bahawa hubungan antara ICT dan
pembelajaran pelajar adalah lebih rumit daripada yang berasaskan kepada
ketersediaan semata-mata atau pengunaan. Apa yang penting ialah bagaimana ICT
digunakan dan apa yang diuji," katanya.
Walaupun
begitu, Malaysia tidak mampu mengambil risiko dengan masa depan negara, katanya
pada perasmian Persidangan dan Pameran 'The Digital Education Show Asia 2013'
di sini.
Teks
ucapannya dibacakan oleh Timbalan Menteri Pelajaran I Datuk Mary Yap Kian
Ching.
Dalam
ucapannya, Muhyiddin juga menyatakan nilai dan bahaya 'pengasuh digital' di
mana ibu bapa memberi peranti 'tablet' untuk anak-anak mereka seawal usia empat
tahun daripada meluahkan masa bersama anak-anak mereka.
"Dalam
trend semasa, kanak-kanak seawal usia empat tahun mempunyai 'IPads' dan peranti
'tablet' yang lain yang diberikan oleh ibu bapa sebagai alat pembelajaran. Ini
memang di luar jangkaan...mereka menggunakan alat-alat ini tanpa perlu belajar
daripada ibu bapa mereka.
"Bagaimanapun,
saya berpendapat trend ini mempunyai kedua-dua nilai dan bahaya. Walaupun
pembelajaran boleh berlaku dengan pengunaan alat-alat ini tetapi lebih sering
ibu bapa menggunakan peranti ini bagi mengalih perhatian daripada meluahkan
masa bersama anak-anak mereka," katanya.
Muhyiddin,
yang juga Timbalan Perdana Menteri, berkata banyak laporan menyatakan bahawa
kanak-kanak bermain permainan dan berinteraksi dalam talian tanpa pengawasan
sehingga menyebabkan kanak-kanak ini menjadi ketagih kepada peranti seperti
itu.
Beliau
berkata jurang antara pembelajaran dan penerimaan adalah paradoks.
"Kita
ingin melihat kanak-kanak belajar dengan peranti ini tetapi pada masa sama,
kita mahu mereka mengambil kandungan dan aplikasi secara bertanggungjawab dan
beretika.
"Oleh
itu, saya percaya celik digital adalah penting kerana ia memastikan soal
tanggungjawab dan etika sebagai sebahagian daripada warga siber di
Malaysia," katanya.
Muhyiddin
berkata beliau sedar bahawa ICT dan teknologi berubah pada kadar yang lebih
pantas daripada perubahan di peringkat sekolah.
"Oleh
itu pendidikan perlu fleksibel dalam menggabungkan ICT di sekolah. Saya juga
khuatir bahawa kadar perubahan teknologi mungkin menyebabkan guru-guru sentiasa
menjadi pendatang baru dalam bidang teknologi," katanya.
Bahaya
lain seperti cabaran sosial dan etika perlu ditangani, katanya.
"Pelaksanaan
jelas dan berstruktur perlu bagi menampung perubahan ini serta menyokong
kemasukkan sifat penyertaan teknologi dan masyarakat," katanya.
-
BERNAMA
0 comments:
Post a Comment