Kementerian
Pendidikan hari ini mendedahkan berdasarkan kajian Cambridge tahun lalu, guru
dan pelajar di Malaysia masih lemah bertutur dalam bahasa Inggeris sebaliknya
lebih menumpukan kepada aspek penulisan bahasa itu.
Timbalan
Menteri Pendidikan II, P Kamalanathan (gambar) berkata, sebahagian besar
pelajar di peringkat menengah dan rendah tidak menunjukkan penguasaan bahasa
Inggeris sepanjang tahun lalu.
“Sebahagian
besar pelajar tidak pernah ada kemajuan tahap penggunaan asas bahasa Inggeris
dan pelajar paling lemah dalam kemahiran bertutur. Lima aspek hasil dapatan ini
ialah murid, guru, kurikulum, pentaksiran, dan kelemahan pembelajaran.
“Guru
memerlukan pelbagai strategi berkesan dan mereka menyatakan memerlukan pelbagai
rujukan bagi menambah baik profesionalisme. Guru dibeban dengan kerja
pentadbiran,” katanya ketika menjawab soalan Ahli Parlimen Nibong Tebal, Datuk
Mansor Othman di Dewan Rakyat hari ini.
Pengarah
Projek Baseline Cambridge Malaysia, Dr Martin Robinson berkata awal tahun ini,
tahap pembelajaran dan pengajaran bahasa Inggeris di sekolah negara ini
disifatkan paling komprehensif kerana merangkumi semua peringkat persekolahan
dan seluruh negara.
Kajian
mereka membabitkan empat skil bahasa, iaitu bacaan, pendengaran, pertuturan dan
penulisan, berbanding kebanyakan negara yang hanya memfokus kepada bacaan dan
pendengaran.
-
themalaysianinsider
0 comments:
Post a Comment