Monday, December 30, 2013

Program Baik, Pelaksanaan Belum Tentu

KELEMAHAN dalam SPPBS memberi tekanan hebat kepada guru, 
sekali gus menjejaskan tumpuan golongan itu terhadap tugas hakiki. 
- Gambar hiasan

Sehari lagi 2013 bakal melabuhkan tirainya, sekali gus meninggalkan dunia pendidikan negara dengan pelbagai peristiwa untuk dikenang.

Dunia pendidikan negara juga tidak ketinggalan dihimpit pelbagai isu panas dan kontroversi walaupun sektor pendidikan dianggap ‘kurang popular’ berbanding ekonomi dan politik.

Antara isu hangat dunia pendidikan negara ialah pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Ia dilihat satu kerugian kerana boleh merencatkan usaha memperkasakan sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

Walaupun diperkasakan dengan dasar MBMMBI iaitu ‘Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris’, pemansuhan PPSMI dianggap kerugian besar kepada negara untuk jang­ka panjang.

Kebimbangan itu turut disuarakan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang berpendapat bahasa Inggeris paling sesuai untuk mengajar subjek Sains dan Matematik kerana ia adalah bahasa ilmu yang mampu menjamin Malaysia disenaraikan sebagai negara maju di dunia.

Selain itu, Gred Purata Mata Pelajaran (GPMP) bagi Bahasa Inggeris di sekolah kebangsaan menurun daripada 0.06 mata kepada 2.75 berbanding 2.69 yang dicatatkan pada 2012.

Matematik mencatat GP­MP 2.27 berbanding 2.24 pada 2012 dan Sains dengan GPMP 2.36 berbanding 2.34 pada 2012.

Ia dikatakan berpunca­ daripada pemansuhan PP­SMI.


PPSMI terus dihimpit kemelut dan isu berpanjangan, apatah lagi 
menerusi keputusan peperiksaan nasional menunjukkan 
penurunan pencapaian peratusan pelajar. 
- Gambar hiasan

Turut menjadi perbincangan hangat ialah keluhan dan rintihan guru yang terpaksa berdepan bebanan kerja melalui Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS).

Walaupun matlamat asalnya memudahkan tugas guru menghantar skor kepada pihak pusat, ia menjadi igauan ngeri guru dan membebankan tugas mereka.

Sistem Pangkalan Data PBS yang lemah membuatkan guru perlu memasukkan data pada waktu lewat malam dan membuat­kan mereka mengantuk pada waktu pagi.

Ini menjejaskan mutu pengajaran dan pembelajaran sehingga pelajar tidak mendapat pembelajaran sempurna kerana waktu guru dihabiskan pada tugas perkeranian, selain sibuk memasukkan data dan mengemaskan rekod.

Walaupun banyak rungutan dan rintihan, belum ada penambahbaikan dilakukan bagi mengatasi masalah itu.

Selain itu, isu pemansuhan Penilaian Menengah Rendah (PMR) kepada sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) mencetuskan pelbagai reaksi.

PBS akan menjadi penambah baik kepada PMR, namun 
penjelasan mengenai pelaksanaannya yang masih 
samar membimbangkan banyak pihak. 
- Gambar hiasan

Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Profesor Dr Othman Lebar berkata, penjelasan PBS masih samar, bahkan kurang menyeluruh.

“Hal ini menimbulkan kebimba­ngan banyak pihak, apatah lagi PMR sudahpun berakhir tahun ini, sedang­kan ibu bapa yang mempunyai anak di tingkatan tiga tahun depan masih tidak mendapat gambaran penuh mengenai PBS.

“Justeru, pelaksanaan PBS memerlukan penjelasan mendalam dan menyeluruh supaya pihak pelaksana membabitkan guru dan sekolah dapat mendalami kehendak sebenar sistem baru itu.

“Pihak bertanggung­jawab seperti Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) perlu menerangkan dengan jelas mengenainya bagi mengelak sebarang masalah,” katanya.

Turut menarik perhatian dunia pendidikan tempatan apabila Pilihan Raya Kampus (PRK) di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) pada tahun ini berlangsung aman tanpa sebarang provokasi melampau.

Walaupun sebelum ini banyak kemelut melanda PRK terutama membabitkan isu nasional, tahun ini calon yang bertanding lebih menumpukan kepada isu dalaman kampus terutama kebajikan siswa.

Bagaimanapun, masih ada segelintir kecil siswa institusi pengajian tinggi (IPT) yang sanggup memperjudikan masa depan dengan menyertai pelbagai demonstrasi bagi menyuarakan ketidakpuasan hati.

Meskipun Akta Universiti dan Kolej (AUKU) sudah dipinda dengan membenarkan golongan siswa terbabit dalam kancah politik sihat, masih ada yang bertindak di luar garisan norma dibenarkan.

Isu transformasi KPM terutama menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 turut mendapat perhatian.

Antara misi PPPM ialah meningkatkan lagi taraf profesion keguruan menjadi lebih berprestij dan elit dengan pengambilan dibuat hanya dalam kalangan graduan 30 peratus terbaik dalam negara dalam usaha mentransformasi profesion itu menjadi profesion pilihan.

Menerusinya, guru akan menerima program Pembangunan Profesional Berterusan (CPD) bagi membantu guru mencapai potensi penuh.

Bagaimanapun, timbul persoalan, bagaimanakah nasib graduan lain yang tidak mampu mencapai tahap itu dan ke manakah mereka akan ditempatkan?

Dekan Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof Madya Dr Noor Shah Saad berkata, kelayakan bukan satu jaminan kukuh untuk menjadi guru yang baik kerana masih banyak lagi latihan atau rutin perguruan perlu diikuti sebelum mahir menjalankan tugas.

“Apa disasarkan KPM (mengenai kelayakan guru) adalah usaha yang baik bagi mencerminkan wawasan melahirkan guru berkelayakan cemerlang untuk masa depan.

“Namun, ia perlu memikirkan juga masalah lain yang mungkin timbul akibat pelaksanaan dasar itu seperti keciciran graduan tidak berkelayakan memenuhi prasyarat ditetapkan.

“Mereka yang memenuhi taraf kelayakan pula, adakah boleh menjadi guru yang baik dengan hanya bersandarkan keputusan pada sehelai kertas semata-mata?” katanya.

KPM juga berhasrat me­ngubah Institut Pendidikan Guru (IPG) kepada universiti latihan guru bertaraf dunia menjelang 2020 dan menilai semula kurikulum latihan praperkhidmatan semasa bagi memastikan guru bersedia untuk mengajar kemahiran berfikir aras tinggi yang diperlukan murid.

Turut menerima suntikan pembaharuan apabila sekolah vokasional dinaik taraf sepenuhnya kepada kolej vokasional sebagai persediaan melahirkan pelajar berkemahiran tinggi serta tenaga mahir dalam sektor industri untuk tempoh jangka panjang.


- HMetro

Wednesday, December 25, 2013

Bagaimana Pendidikan Shanghai Boleh Jadi Terbaik?

Streets Ahead: Students try out driving simulators.
Photo: Sanghee Liu


Social And Demographic Factors Help Shanghai Students Hit Fast Lane For Academic Success

If money is really key to buying a good education, then it is easy to see why Shanghai produces some of the brightest children in China and, by extension, some of the brightest in the world.

Students from China's affluent financial hub have once again dramatically outperformed their peers in the rest of the world, including Australia, in reading, maths and science, according to new results of an international standardised test for high-schoolers, the Program for International Student Assessment (PISA). The math scores for the city's 15-year-olds, for example, put them three years ahead of their average peers from other OECD nations.

But China, uniquely, is not listed as a country in the rankings, and has only shared Shanghai's scores, unlike nearly all the other countries, including Australia, the US and Germany, which are all judged on their nationwide results. (Hong Kong and Macau also send separate data).

It has raised long-held concerns about the reliability of the test in its representation of China. And for many, the test merely highlights the wide disparity of education opportunities, depending on where you are born.

More than 80 per cent of Shanghai high school graduates go on to university, compared to less than a quarter nationwide. Shanghai's per capita gross domestic product is more than double the national average and parents are able to invest heavily in their children's education both at and outside school, to an extent typical Chinese workers cannot.

"I think it's common sense to emphasise that Shanghai doesn't represent the whole of China," said Liang Xiaoyan, an advocate for equality in education at Beijing-based NGO Western Sunshine Development.

She said education funding in Shanghai is almost eight times more than that of poorer provinces like Jiangxi and Guizhou.

At one end of the spectrum, at the historic Shanghai Middle School, an exclusive state-owned boarding school, more than 4 million yuan (about $725,045) has just been spent on six new machines for its suite of university-grade science laboratories. In its sprawling grounds the school has its own museum, performing arts centre, and a sports centre complete with regulation-size football field, tennis courts and swimming pool.

Zhang Jianhua, the deputy director of academic affairs at Shanghai Middle School, said top Chinese schools had long moved on from the stereotypes of dictatorial rote learning. Her school, she said, was all about giving students the best facilities in order for them to find their passion and nurture their talent.

On top of the core maths, science and humanities subjects, students are given a mind-boggling choice of more than 100 elective classes, including digital photography, music production, robotics and anti-terrorism.

More at home with those familiar with a misspent youth were a classroom full of driving simulators that seemed more NASCAR than PISA.

"It teaches students how to follow driving rules and prepares them for when they take their driving tests," Ms Zhang says, seemingly ignoring that most of the simulators were zipping along at 130km/h.

Tong Xiaoxi, a professor at the Agricultural University of China, said the test results only served to highlight the disparity of education standards in poorer parts of China, with many schools struggling to provide basic heating and to find qualified teachers.

Many schools on the outskirts of Shanghai, which cater for the children of itinerant migrant workers unable to access government-funded schools, still rely heavily on a volunteer workforce.

"There is a huge regional gap, and a huge gap between social classes in China's education system," Professor Tong said.

Ms Zhang denied Shanghai's test scores were skewed by privileged students like hers, pointing out Shanghai Middle School provided only 80 students out of the 6000-plus randomly selected for the test.

Instead, she says, social and demographic factors have been responsible for Shanghai's strong test results. Confucian culture naturally dictates a strong work ethic, and parents are wealthier and better-educated, having grown up after the worst of the Cultural Revolution. And because of the one-child policy, most students grow up with the vast weight of their parents' hopes and dreams piled squarely on their shoulders.

"There's definitely parental pressure, we all hear about the 'Tiger Mums'," said Zhang Yilei, a 17-year-old Shanghai Middle School student who took the PISA test last year.

"But the desire to do well academically, to want to pave the way for a good future, has to come from within. In this society, not just in China, it's becoming tougher to find a job and have a good career."


Tuesday, December 24, 2013

Tarikh Peperiksaan Awam Tahun 2014

Surat siaran yang dikeluarkan telah memaklumkan tentang tarikh Peperiksaan Awam bagi Tahun 2014 yang dikendalikan oleh Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan Malaysia.

Tarikh Peperiksaan Awam ini telah dipersetujui dalam Mesyuarat Jawatankuasa Penggal Persekolahan 2014 adalah seperti berikut:

Tarikh-Tarikh Peperiksaan Awam Tahun 2014





- Lembaga Peperiksaan

Penggabungan Skim Perkhidmatan PPPS Dan PPPLD


TUJUAN
Pekeliling ini bertujuan untuk memaklum dan melaksanakan keputusan kerajaan mengenai penggabungan skim perkhidmatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD) kepada skim perkhidmatan bersepadu iaitu skim perkhidmatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP).

LATAR BELAKANG
Selaras dengan hasrat kerajaan yang menyasarkan peningkatan kelayakan guru ke peringkat ijazah sarjana muda melalui Program Pensiswazahan Guru, kesinambungan perkhidmatan dan penambahbaikan laluan kemajuan kerjaya profesion keguruan, kerajaan telah bersetuju untuk menggabungkan skim perkhidmatan PPPS dan PPPLD menjadi skim perkhidmatan bersepadu PPP yang merangkumi Kumpulan Pelaksana dan Kumpulan Pengurusan dan Profesional.

SKIM PERKHIDMATAN PPP
Skim perkhidmatan bersepadu PPP melibatkan pindaan-pindaan kepada perbekalan skim perkhidmatan PPPS dan PPPLD sedia ada seperti berikut:

a)  Gred jawatan/gred gaji skim perkhidmatan ini ialah Gred DG29, DG32, DG34, DG38, DG41/42, DG44, DG48, DG52, DG54;

b)  Pemansuhan Kelayakan Masuk Pelbagai (KMP) bidang di peringkat ijazah dan diploma dalam syarat lantikan skim perkhidmatan sedia ada;

c)  Penambahan syarat kelayakan masuk di peringkat ijazah sarjana dan ijazah doktor falsafah (PhD); dan

d)  Peningkatan pegawai di Kumpulan Pelaksana Gred DG29, DG32, DG34 dan DG38 ke Kumpulan Pengurusan dan Profesional melalui kaedah kenaikan pangkat ke Gred DG42 tertakluk memenuhi syarat kenaikan pangkat yang ditetapkan.

Berdasarkan pindaan seperti di atas, syarat lantikan skim perkhidmatan PPP adalah seperti berikut:

a) Kelayakan Untuk Lantikan ke Gred DG29
i) diploma dalam bidang perguruan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi perguruan tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
(Gaji permulaan ialah pada Gred DG29: RM1,589.00); atau

ii) diploma dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan serta Sijil Kursus Perguruan Lepas Diploma atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred DG29: RM1,735.44).

b) Kelayakan Untuk Lantikan ke Gred DG41
i)  ijazah sarjana muda dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan serta Diploma Pendidikan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred DG41: RM2,018.52); atau

ii)  ijazah sarjana muda kepujian dalam bidang pendidikan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred DG41: RM2,222.94); atau

iii)  ijazah sarjana muda kepujian dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan serta Diploma Pendidikan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred DG41: RM2,222.94); atau

iv) ijazah sarjana dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan serta Diploma Pendidikan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred DG41: RM2,733.98).

v) ijazah doktor falsafah (PhD) dalam bidang berkaitan yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi pengajian tinggi tempatan serta Diploma Pendidikan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya. (Gaji permulaan ialah pada Gred DG41: RM3,040.60).

Selain itu, melalui skim perkhidmatan bersepadu ini, kenaikan pangkat pegawai ke Gred DG38 tidak lagi dikhususkan kepada jawatan Guru Besar Cemerlang Sekolah Rendah dan Guru Besar Sekolah Kluster (Sekolah Rendah) sahaja. Keputusan ini adalah selaras dengan keputusan kerajaan berhubung kaedah kenaikan pangkat secara time-based berasaskan kecemerlangan kepada PPPS dan PPPLD yang berkuat kuasa mulai 1 Januari 2012 melalui Surat JPA rujukan JPA.BK(S)255/4/5 Jld.5 (56) bertarikh 13 April 2012 – Penetapan Kaedah Pelaksanaan Kenaikan Pangkat Secara Time-Based Berasaskan Kecemerlangan bagi PPPS dan PPPLD di KPM.

Skim perkhidmatan bersepadu PPP adalah seperti di LampiranA. Format iklan jawatan adalah seperti di Lampiran B. Jadual Gaji Minimum-Maksimum (JGMM) bagi skim perkhidmatan ini adalah seperti di LampiranC

  Jadual Gaji Minimum-Maksimum Bagi Perkhidmatan Pendidikan 
Kumpulan Pengurusan Dan Profesional Mulai 1 Januari 2014 
(Klik untuk kelihatan jelas)

Jadual Gaji Minimum-Maksimum Bagi Perkhidmatan
 Pendidikan Kumpulan Pelaksana Mulai 1 Januari 2014
(Klik untuk kelihatan jelas)

PELAKSANAAN
Semua PPPS dan PPPLD dilantik secara tetap termasuk mereka yang dalam tempoh percubaan serta memilih opsyen Sistem Saraan Malaysia akan dipindahkan secara gred ke gred ke skim perkhidmatan PPP seperti berikut: 

Perbandingan Skim Perkhidmatan


PPPS Gred Utama/Khas masing-masing akan dipindahkan ke gred yang sama dalam skim perkhidmatan PPP.

Jabatan ini (Bahagian Pembangunan Organisasi [BPO]) akan melaksanakan perubahan jawatan dalam Senarai Perjawatan sedia ada. Mulai tarikh kuat kuasa skim perkhidmatan ini, semua lantikan sebagai PPP hendaklah menggunakan skim perkhidmatan yang baharu dan syarat lantikan yang ditetapkan hendaklah dipatuhi.

KAEDAH PENETAPAN GAJI PERMULAAN
Pegawai akan ditawarkan penetapan gaji permulaan di jawatan baharu seperti berikut:

a) Pada gaji minimum di gred jawatan baharu sekiranya gaji akhir di gred jawatan asal adalah sama atau lebih rendah daripada gaji minimum di gred jawatan baharu; atau

b)  Pada amaun gaji yang sama dengan amaun gaji akhir di gred jawatan asal jika gaji akhir di gred jawatan asal lebih tinggi daripada gaji minimum di gred jawatan baharu; atau

c) Pada gaji permulaan kelayakan ijazah sarjana atau PhD bagi pegawai yang memiliki kelayakan berkenaan jika amaun gaji di gred jawatan asal adalah lebih rendah daripada gaji permulaan kelayakan ijazah sarjana atau PhD.

Pegawai yang gaji akhirnya tidak dapat ditampung oleh amaun gaji dalam JGMM mengikut kaedah di atas, maka jadual gaji Khas Untuk Penyandang (KUP) hendaklah dipohon daripada jabatan ini (Bahagian Saraan) dengan mengemukakan salinan Kenyataan Perkhidmatan pegawai terlibat yang telah dikemas kini dan disahkan.

ELAUN DAN KEMUDAHAN
Urusan ini tidak melibatkan sebarang perubahan elaun dan kemudahan yang sedang diterima oleh pegawai mengikut pekeliling perkhidmatan/surat pekeliling perkhidmatan/surat edaran yang berkuat kuasa, termasuk Bayaran Insentif Perkhidmatan Kritikal. Walau bagaimanapun, penetapan kadar elaun dan kemudahan tersebut adalah tertakluk kepada penetapan gred jawatan pegawai.

TARIKH KUAT KUASA
Pekeliling perkhidmatan ini berkuat kuasa mulai 1 Januari 2014.

PEMBATALAN
Dengan berkuat kuasanya pekeliling perkhidmatan ini, maka skim perkhidmatan PPPS dan PPPLD sedia ada dibatalkan seperti berikut:

a) Skim Perkhidmatan PPPS di bawah Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 4 Tahun 2002; dan

b) Skim Perkhidmatan PPPLD di bawah Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2007.




- Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia

Monday, December 23, 2013

Pelaksanaan KSSR Tahap II Secara Berperingkat Mulai Tahun 2014

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2 Tahun 2013 yang dikeluarkan oleh Bahagian Pengurusan Sekolah Harian ini bertujuan memaklumkan tentang pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) Tahap II iaitu Tahun 4, 5 dan secara berperingkat-peringkat disemua jenis sekolah rendah termasuk Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas.

KSSR Tahap I telah dilaksanakan secara berperingkat-peringkat  bermula Tahun 1 pada tahun 2011 dengan menggunakan Dokumen Standard Kurikulum. Mulai tahun 2014, KSSR Tahap II akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat  bermula di Tahun 4 dengan menggunakan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP).

Pihak sekolah hendaklah menggunakan DSKP bagi semua mata pelajaran KSSR Tahap II arus perdana dan pendidikan khas yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

  Peruntukan Masa Kurikulum Standard Sekolah Rendah Tahap II



- Kementerian Pendidikan Malaysia

Friday, December 20, 2013

Renungan: Ubahlah Cara Bersalam Bukan Hanya Sekadar Adab

Ikhlaslah semasa menghulur tangan untuk bersalam
dan hayatilah tujuan bersalam itu agar ia 
mengembirakan hati sesama insan.

Tapak tangan saudara umpama kulit ikan yang telah mati. Rasa genggamannya begitu longgar bagai mahu tak mahu bersalam denganku. Aku tidak merasa apa-apa aura apabila bersalam dengan saudara. Tangan kita bersentuh sesaat cuma. Apa yang saudara ingin berikan padaku melalui jabatan tangan saudara. Cuba saudara fikirkan.

Wajah saudara umpama keldai yang tak tahu senyum. Ada ketika aku rasa bersalam dengan wajah serigala. Aku jadi  keliru. Wajah-wajah yang aku ingin mesrai begitu kosong dan menghampakan. Kalau demikian, apa gunanya saudara bersusah-payah menghulur salam atau menyambut salamku.

Pandangan mata saudara umpama mata ikan sepat yang amat cetek renungannya sedangkan yang aku harapkan ialah renungan mesra yang meresap ke dalam hati. Kekadang saudara hanya menghulur tangan sedang mata dan wajah saudara melilau ke arah lain. Sedarkah saudara bahawa aku sedang menggenggan erat tangan saudara dengan renungan menjalin ukhwah?

Apakah tujuan salam dengan tangan terhulur? Mengapakah kita jadi begitu jauh dalam erti ukhwah? Mengapakah kita menjadi begitu kurang mengamalkan adab apabila bersalam? Aku tak mengharapkan dakapan erat dalam waktu bersalam yang singkat ini. Cukuplah seandainya saudara menggenggam erat tanganku, menatap wajahku dengan penuh kemesraan dan memberi sekuntum senyuman yang membawa erti besar kepadaku bahawa saudara menghargai jabatan tanganku dan menghargai kemesraan ukhwah daripadaku. Andaikata, itu saudara tidak bersedia untuk hadiahkan kepadaku, usahlah kita saling menghulurkan tangan sehinggalah ilmu dan iman dapat mengajar saudara cara bersalam menurut Islam.


- dakwahkemaman@edit

Wednesday, December 18, 2013

Proses Data PBS Lebih Laju

Kementerian Pendidikan membangunkan modul Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) yang baru menggunakan teknologi Java dan HTML 5 yang lebih cekap dan ringan berbanding teknologi sebelumnya.

Menteri Pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh memberitahu persidangan Dewan Negara semalam, pendekatan baru dalam pengurusan kapasiti pemprosesan di pusat data secara ‘on-demand’ itu diambil bagi membolehkan keupayaan pemprosesan ditingkatkan mengikut keperluan.

“Ini memastikan pengguna tidak menghadapi isu ‘auto log out’ atau server perlahan dan tidak dapat mencapai aplikasi itu,” katanya semasa menjawab soalan Senator Datuk Muhammad Olian Abdullah mengenai langkah kerajaan untuk menaik taraf PBS di setiap sekolah yang disediakan kemudahan infrastruktur teknologi maklumat dan komunikasi.

Kementerian juga melaksanakan beberapa penambahbaikan dalam modul PBS baru dengan menyediakan keupayaan ‘cache’ bagi membolehkan PBS terus beroperasi walaupun secara ‘off-line’.

Selain itu, Idris berkata, terdapat beberapa kelemahan dalam penggunaan infrastruktur ICT khususnya keupayaan server komputer bagi Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) dan semak dalam talian.

Beberapa penyelesaian dikenal pasti termasuk isu kapasiti pemprosesan yang ditetapkan pusat data, aplikasi SPPBS sedia ada memerlukan keupayaan pemprosesan yang tinggi kesan daripada penggunaan teknologi lama serta jadual kemasukan data yang sangat fleksible menyebabkan pengguna memasukkan data pada penghujung tahun mengakibatkan kesesakan pusat data.

Mengenai usaha mengurangkan beban tugas guru, beliau berkata, modul PBS diintegrasikan dalam Sistem Pengurusan Sekolah sebagai ‘single window’ ,” katanya.


- BERNAMA

Friday, December 13, 2013

Renungan: Hujan Adalah Tentera ALLAH Membinasakan Orang-Orang Yang Derhaka

Akhir-akhir ini berbagai penjuru negeri kita sering dilanda bencana dan petaka. Salah satu penyebab datangnya bencana ialah air hujan. Fenomena yang sering terjadi di depan mata kita ini adalah bukti nyata bahwa hujan yang sedia kala adalah wujud dari rahmat Allah, namun bisa saja berubah menjadi tentara Allah yang membinasakan orang-orang yang durhaka kepada-Nya. Dengan demikian, hujan bagaikan pisau bermata dua, bisa menguntungkan dan bisa mencelakakan.

Di antara bukti sejarah akan fungsi hujan yang kelima ini ialah kisah Nabi Nuh ‘alaihissalam. Bagaimana dengan hujan yang turun dari langit, Allah Subhanahu wa Ta’ala membalas keangkuhan kaum nabi Nuh ‘alaihissalam.

فَتَحْنَا أَبْوَابَ السَّمَاء بِمَاء مُّنْهَمِرٍ {11} وَفَجَّرْنَا الْأَرْضَ عُيُونًا فَالْتَقَى الْمَاء عَلَى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ - القمر: 11-12

“Maka Kami bukakan pintu-pintu langit dengan (menurunkan) air yang tercurah. Dan Kami jadikan bumi memancarkan mata air-mata air maka bertemulah air-air itu untuk satu urusan yang sungguh telah ditetapkan.” (QS. Al Qamar: 11-12).

Dan seperti yang Anda saksikan dan mungkin juga pernah rasakan, bila hujan telah berubah menjadi tentara Allah Subhanahu wa Ta’ala, maka tidak ada kekuatan yang dapat membendungnya.
 
وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلاَ تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ {42} قَالَ سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ

“Dan Nuh memanggil anaknya sedang anak itu berada di tempat yang jauh terpencil: "Hai anakku, naiklah (ke kapal) bersama kami dan janganlah kamu berada bersama orang-orang yang kafir. Anaknya menjawab: "Aku akan mencari perlindungan ke gunung yang dapat memeliharaku dari air bah!" Nuh berkata: "Tidak ada yang melindungi hari ini dari azab Allah selain Allah (saja) Yang Maha Penyayang". Dan gelombang menjadi penghalang antara keduanya; maka jadilah anak itu termasuk orang-orang yang ditenggelamkan.” (QS. Hud: 42-43).

Memahami fungsi hujan yang bagaikan pisau bermata dua, dahulu Nabi e bila menyaksikan mendung beliau begitu kawatir dan berdoa kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dengan berkata;

اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا

“Ya Allah aku berlindung kepada-Mu dari kejelekan mendung ini.”
dan bila hujan telah turun beliau berdoa;

اللهُم صَيباً نَافعاً

“Ya Allah jadikanlah hujan ini hujan yang bermanfaat.” (HR. Bukhari, Abu Daud, dan lainnya).

Saudaraku, fenomena yang sekarang terjadi di negeri kita sudah sepantasnya mengetuk pintu hati kita. Betapa negeri kita yang dahulu gemah ripah loh jinawi namun sekarang semua seakan tinggal kenangan. Di musim kemarau, sawah-sawah puso dan banyak dari saudara kita yang kekeringan sehingga kesulitan mendapatkan air, walau hanya sekedar untuk minum. Namun di musim hujan kondisi ternyata tidak berubah, sawah-sawah tetap saja banyak yang puso dan banyak dari saudara kita yang menderita, bukan karena kekeringan namun karena kebanjiran, tanah longsor atau lainnya.

Mungkinkah ini sebagai bukti nyata bahwa air hujan yang sedianya membawa keberkahan, kini tidak lagi membawanya, namun sebaliknya membawa murka Allah Azza wa Jalla. Tentu semua ini terjadi karena ulah tangan kita, kekufuran, kemunafikan, dan kemaksiatan yang kian hari semakin meraja-lela.

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ


"Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).” (QS. Ar Ruum: 41).

Saat ini, kita sebagai penduduk dunia tengah merasakan dampak dari ulah tangan kita sendiri, kekeringan, banjir, dan tanah longsor, terjadi di mana-mana. Walau demikian, kita tidak segera menyadari kesalahan, dan bahkan terus mencari kambing hitam atas petaka yang menghimpit. Bukannya mengakui bahwa kerusakan iman, akhlak, dan mentalitas kita adalah biang segalanya. Namun kita malah mengkambing hitamkan alam, sehingga dengan hati yang dingin kita berkata, “Pemanasan global atau ungkapan serupa.”

Keserakahan telah mendorong kita untuk bersikap membabi buta, menghalalkan segala macam cara dan memanfaatkan kekayaan alam dengan cara-cara yang tidak bertanggung jawab. Keserakahan ini terjadi karena adanya kepanikan dalam urusan rezeki. Kita menduga bahwa bila tidak membabi buta maka tidak mungkin bisa menikmati kekayaan, atau akan digilas oleh roda kehidupan yang terus berputar.

Andai kita dapat menangkap berbagai pelajaran yang telah Allah Ta’ala sisipkan pada berbagai kejadian di sekitar kita niscaya petaka tidak akan mengimpit kehidupan kita. Rezeki Anda hanya Anda yang dapat menikmatinya, dan tidak mungkin ada kekuatan yang dapat merampasnya dari mulut Anda. Sebagaimana Anda pun tidak akan kuasa merampas rezeki saudara Anda, atau mendatangkan rezeki yang bukan milik Anda.

Kerakusan yang telah menyelimuti jiwa kita ini bukannya menyegerakan datangnya rezeki atau melipatgandakannya. Namun keserakahan jiwa malah menjadi awal dari datangnya bencana dan petaka.

إن هذا المال خضرة حلوة، فمن أخذه بسخاوة نفس، بورك له فيه، ومن أخذه بإشراف نفس لم يبارك له فيه، وكالذي يأكل ولا يشبع متفق عليه

 
“Sesungguhnya harta ini bak bauh yang segar lagi manis. Barangsiapa yang mengambilnya dengan tanpa ambisi (tanpa serakah atau atas kerelaan pemiliknya), niscaya hartanya tersebut diberkahi. Dan barang siapa yang mengambilnya dengan penuh rasa ambisi (rakus), niscaya hartanya tersebut tidak diberkahi, dan permisalannya bagaikan orang yang makan namun tidak pernah merasa  kenyang." (Muttafaqun 'alaih).


Tulisan: Ust. Dr. Muhammad Arifin Badri (Indonesia)


Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi