Thursday, January 28, 2010

Bidang Kegiatan Membentuk dan Membuat Binaan

Bidang kegiatan membentuk dan membuat binaan ini menegaskan perkembangan persepsi murid terhadap aspek seni dari segi bentuk, ruang, stuktur, imbangan dan kestabilan. Berpandukan aspek-aspek tersebut murid dapat memahami dengan lebih jelas bila mereka membentuk atau membina sesuatu model. Bidang kegiatan membentuk dan membuat binaan juga mendedahkan murid dengan penggunaan pelbagai bahan, alat dan teknik penghasilan. Ini memberi peluang kepada murid berinteraksi secara kreatif dengan alat dan bahan, semasa menjalankan proses penghasilan seni.

Bidang Kegiatan membentuk dan membuat binaan tiga dimensi merangkumi aktiviti seperti berikut:
· Arca
·
Asemblaj
· Mobail
· Stabail
· Model
· Diorama
· Boneka
· Topeng
· Origami

Kegiatan membentuk dan membuat binaan memberi peluang kepada murid membuat rujukan kepada objek sebenar. Perbandingan ini akan memberi kesedaran bahawa idea dan kreativiti mempunyai fungsi dan makna. Aspek apresiasi hasil kerja diadakan sebagai satu proses pembelajaran.

Membantu Memelihara Alam Sekitar

Alam sekitar yang diciptakan oleh Allah adalah bersih dari segala kekotoran dan disediakan untuk manusia mendiaminya sebagai tempat persinggahan. Walau bagaimanapun manusia tidak sedar tindakan mereka telah menyebabkan berlakunya perubahan terhadap keseimbangan alam sekitar dan seterusnya boleh merosakkan kualiti alam sekitar. Sepatutnya anugerah Allah perlu dipelihara sebaik-baiknya dengan penuh rasa tanggungjawab. Merujuk kepada firman Allah SWT dalam surah ar-Rum ayat 41:


Maksudnya: " Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan buruk mereka, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)."


Ayat Al-Quran di atas dengan jelas mengingatkan kepada manusia bahawa banyak kerosakan yang berlaku di muka bumi adalah disebabkan oleh tindakan manusia itu sendiri. Sebagai individu, apakah yang patut kita lakukan untuk mengatasi masalah pencemaran alam sekitar kita pada hari ini? Sebenarnya kuasa untuk menyelamatkan alam sekitar kita adalah terletak di tangan kita sendiri. Di sini beberapa tip boleh diikuti dalam usaha memelihara alam sekitar:
· Bawa beg sendiri untuk membeli belah.
· Berbasikal atau berjalan kaki untuk perjalanan yang dekat.
· Tutup peralatan elektrik jika tidak digunakan.
· Praktis dan sokong pekebunan secara organik.
· Gunakan tenaga dan bahan api secara efisyen.
· Menanam pokok di sekitar tempat tinggal.
· Gunakan air secara bijak.


Seterusnya di bawah ini diterangkan beberapa langkah yang boleh diambil bagi membantu memelihara kawasan alam sekitar ditempat tinggal kita, antaranya:

Mengamalkan Sikap Suka Menjaga Kebersihan
Bagi memastikan persekitaran kita selamat untuk didiami, orang awam perlu mengambil berat dan memberi perhatian terhadap kebersihan di dalam dan di luar rumah mereka terlebih dahulu. Ini kerana menjaga kebersihan alam sekitar perlu berakar umbi dari rumah terlebih dahulu. Setiap anggota masyarakat perlu mempunyai kesedaran yang tinggi dalam menjaga kebersihan, misalnya tidak sesuka hati membuang sampah ke dalam longkang dan sistem peparitan, kerana ia akan menyebabkan sistem saliran tersumbat dan akhirnya akan membawa kepada masalah-masalah lain seperti berlakunya banjir dan sebagainya. Menjaga kebersihan amatlah dituntut di dalam Islam, oleh itu, sewajarnya umat Islam dituntut untuk menjaga kebersihan. Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadith Rasulullah S.A.W daripada Ibn Mas'ud:


Mafhumnya: "Sesungguhnya Allah itu cantik (indah) dan bersih. Dia amat mencintai kepada perkara yang cantik (indah) dan bersih."


Hadis ini membuktikan bahawa kebersihan boleh menjadi faktor penentu untuk mendapat perhatian dan kasih sayang Allah SWT. Allah SWT tidak menyukai kekotoran. Justeru, kita tidak boleh bersifat pengotor. Pengabaian sikap ini sebenarnya akan membawa banyak musibah atau masalah kepada manusia keseluruhannya. Di bawah ini dicadangkan agar kita mematuhi beberapa perkara berikut:
i. Mendidik ahli keluarga dan masyarakat menjadi orang yang suka kebersihan dan benci pencemaran.
ii. Menghayati amalan kebersihan sebagai budaya hidup sejati.
iii. Mengenakan hukuman yang lebih tegas ke atas individu atau kumpulan yang melakukan pencemaran atau kekotoran.
iv. Meningkatkan kerjasama setempat dan pihak berkuasa tempatan dalam aktiviti menjaga kebersihan.


Mengamalkan Kitar Semula
Orang ramai mesti ditegah daripada membuang sampah merata-rata tempat. Pembuangan sampah dan pembakaran sampah secara terbuka mestilah dihenti. Mungkin masalah pembuangan ini dapat diatasi dengan adanya penggunaan semula bahan buangan seperti kertas, plastik, tin aluminium, kaca, logam besi dan lain-lain. Ini boleh dilakukan dengan adanya pusat pembuangan atau pungutan sampah yang berkesan dan juga kerjasama dengan pihak majlis tempatan yang boleh mengatur suatu sistem pungutan yang baik. Barang buangan seperti bahan daripada logam, kaca dan plastik tidak mudah reput. Justeru itu amalan kitar semula perlu diterapkan dalam diri kita sebagai warga alam sekitar yang prihatin. Kerajaan atau masyarakat setempat juga perlu mempergiatkan kempen kitar semula bagi meningkatkan tahap kesedaran di kalangan orang ramai. Ini penting memandangkan tahap kesedaran masih rendah di kalangan orang ramai. Kitar semula juga dapat mengatasi masalah kekurangan tapak pelupusan dan pada masa yang sama dapat meminimumkan pencemaran alam sekitar, khususnya di pusat pelupusan.


Mengelakkan Pembakaran Terbuka
Kejadian jerebu yang dialami dibeberapa negara ASEAN termasuk Malaysia tidak lama dulu sepatutnya menjadi pengajaran, yang mana kesan pembakaran yang berleluasa boleh menjejaskan kualiti udara. Pembakaran terbuka ini mencemarkan udara dan boleh menyebabkan perubahan iklim. Kajian Jabatan Kaji Cuaca mendapati keadaan jerebu di Malaysia telah mencapai tahap yang sama dengan beberapa buah bandar raya di Eropah. Antara faktor utama kepada gejala jerebu adalah berpunca daripada kenderaan berenjin diesel. Ini berlaku apabila kenderaan itu melepaskan bahan hidrokarbon berupa asap hitam tebal ke udara. Selain hidrokarbon, patikel terampai yang membentuk jerebu juga terdiri daripada bahan bersulfur dan nitrat yang dihasilkan daripada aktiviti perindustrian. Sebagai warga alam sekitar ditempat tinggal masing-masing juga, kita mampu menggelakkan aktiviti pembakaran sampah sarap secara terbuka sebagai salah satu langkah menjaga kualiti udara dan seterusnya boleh menyumbang kepada hidupan alam sekitar dengan membekalkan udara yang bersih.



Tuesday, January 26, 2010

Konsep Dasar Sosiologi Simmel & Max Weber

Max Weber adalah seorang sosiolog yang merupakan ahli kebudayaan, politik, undang-undang dan ekonomi. Ia dikenal sebagai seorang ilmuwan yang sangat produktif. Tulisannya dimuat di berbagai majalah, bahkan ia menulis beberapa buah buku. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism (1904) merupakan salah satu bukunya yang terkenal. Dalam buku tersebut dikemukakan tesisnya yang sangat terkenal, yaitu mengenai kaitan antara Etika Protestan dengan munculnya Kapitalisme di Eropah Barat.

Sejak Weber memperkenalkannya pada tahun 1905 tesis yang memperlihatkan kemungkinan adanya hubungan antara ajaran agama dengan perilaku ekonomi, sampai sekarang masih merangsang berbagai perdebatan dan penelitian empiris. Tesisnya dipertentangkan dengan teori Karl Marx tentang kapitalisme, demikian pula dasar asumsinya dipersoalkan, kemudian ketepatan interpretasi sejarahnya juga digugat. Samuelson, ahli sejarah ekonomi Swedia, tanpa segan-segan menolak dengan keras keseluruhan tesis Weber. Dikatakannya dari penelitian sejarah tak bisa ditemukan dukungan untuk teori Weber tentang kesejajaran doktrin Protestanisme dengan kapitalisme dan konsep tentang korelasi antara agama dan tingkah laku ekonomis. Hampir semua bukti membantahnya.

Weber sebenarnya hidup tatkala Eropa Barat sedang menjurus ke arah pertumbuhan kapitalisme modern. Situasi sedemikian ini barangkali yang mendorongnya untuk mencari sebab-sebab hubungan antar tingkah laku agama dan ekonomi, terutama di masyarakat Eropa Barat yang mayoritas memeluk agama Protestan. Apa yang menjadi bahan perhatian Weber dalam hal ini sesungguhnya juga sudah menjadi perhatian Karl Marx, di mana pertumbuhan kapitalisme modern pada masa itu telah menimbulkan keguncangan-keguncangan hebat di lapangan kehidupan sosial masyarakat Eropa Barat. Marx dalam persoalan ini mengkhususkan perhatiannya terhadap sistem produksi dan perkembangan teknologi, yang menurut beliau akibat perkembangan itu telah menimbulkan dua kelas masyarakat, yaitu kelas yang terdiri dari sejumlah kecil orang-orang yang memiliki modal dan yang dengan modal yang sedemikian itu lalu menguasai alat-alat produksi, di satu pihak dan orang-orang yang tidak memiliki modal/alat-alat produksi di pihak lain. Golongan pertama, yang disebutnya kaum borjuis itu, secara terus menerus berusaha untuk memperoleh untung yang lebih besar yang tidak di gunakan untuk konsumsi, melainkan untuk mengembangkan modal yang sudah mereka miliki.

Muncul dan berkembangnya Kapitalisme di Eropa Barat berlangsung secara bersamaan dengan perkembangan Sekte Calvinisme dalam agama Protestan. Argumennya adalah ajaran Calvinisme mengharuskan umatnya untuk menjadikan dunia tempat yang makmur. Hal itu hanya dapat dicapai dengan usaha dan kerja keras dari individu itu sendiri.

Ajaran Calvinisme mewajibkan umatnya hidup sederhana dan melarang segala bentuk kemewahan, apalagi digunakan untuk berpoya-poya. Akibat ajaran Kalvinisme, para penganut agama ini menjadi semakin makmur karena keuntungan yang mereka perolehnya dari hasil usaha tidak dikonsumsikan, melainkan ditanamkan kembali dalam usaha mereka. Melalui cara seperti itulah, kapitalisme di Eropa Barat berkembang. Demikian menurut Weber.

Tindakan, Kelas, dan Status Sosial

Sosiologi menurut Weber adalah suatu ilmu yang mempelajari tindakan sosial. Tidak semua tindakan manusia dapat dianggap sebagai tindakan sosial. Suatu tindakan hanya dapat disebut tindakan sosial apabila tindakan tersebut dilakukan dengan mempertimbangkan perilaku orang lain dan berorientasi pada perilaku orang lain.

Suatu tindakan adalah perilaku manusia yang mempunyai makna subjektif bagi pelakunya. Sosiologi bertujuan untuk memahami (verstehen) mengapa tindakan sosial mempunyai arah dan akibat tertentu, sedangkan tiap tindakan mempunyai makna subjektif bagi pelakunya, maka ahli sosiologi yang hendak melakukan penafsiran bermakna, yang hendak memahami makna subjektif suatu tindakan sosial harus dapat membayangkan dirinya di tempat pelaku untuk dapat ikut menghayati pengalamannya. Hanya dengan menempatkan diri di tempat seorang pekerja seks atau mucikari misalnya, seorang ahli sosiologi dapat memahami makna subjektif tindakan sosial mereka, memahami mengapa tindakan sosial tersebut dilakukan serta dampak dari tindakan tersebut.

Weber mendefinisikan kelas sebagai sekelompok orang. Pandangan lain menyatakan bahwa kelas tidak hanya menyangkut orang-orang tertentu yang terlibat langsung dalam kegiatan ekonomi, tetapi mencakup pula keluarga mereka. Hal ini mencerminkan pandangan bahwa kedudukan seorang anggota keluarga dalam suatu kelas terkait dengan kedudukan anggota keluarga lain. Kadang-kadang seorang anggota keluarga dapat memperoleh status yang sama atau bahkan melebihi status yang semula diduduki kepala keluarga. Karena adanya keterkaitan status seorang anggota keluarga dengan status anggota yang lain maka bilamana status kepala keluarga naik, status keluarga akan ikut naik. Sebaliknya penurunan status kepala keluarga akan menurunkan pula status keluarganya.

Secara ideal sistem kelas merupakan suatu sistem stratifikasi terbuka karena status di dalamnya dapat diraih melalui usaha pribadi. Dalam kenyataan sering terlihat bahwa sistem kelas mempunyai ciri sistem tertutup, seperti misalnya endogami kelas. Pergaulan dan pernikahan, misalnya lebih sering terjadi antara orang-orang yang kelasnya sama dari pada dengan orang dan kelas lebih rendah atau lebih tinggi


Simmel dan Konsep Sosiologinya

Simmel, yang mengawali studinya di Universitas Berlin pada tahun 1876, lulus doktor filsafat tahun 1881 dengan disertasi yang berjudul The Nature of Matter According to Kant’s Physical Monadology. Ia tidak pernah menjadi dosen tetap di universitas di Jerman, namun berbagai tulisannya yang brilian sangat mempengaruhi perkembangan sosiologi. Di Jerman, Simmel berupaya menanamkan dasar-dasar sosiologinya di mana ia berhadapan dengan konsep sosiologi yang positivistik yang dikembangkan oleh Comte, serta teori evolusi yang dikembangkan oleh Spencer. Dalam mengembangkan konsep sosiologinya, Simmel merujuk kepada doktrin-doktrin atomisme logis yang dikemukakan oleh Fechner di mana masyarakat lebih merupakan sebuah interaksi individu-individu dan bukan merupakan sebuah interaksi substansial. Dengan demikian, sosiologi memfokuskan pada atom-atom empirik, dengan berbagai konsep dan individu-individu di dalamnya, serta kelompok-kelompok yang kesemuanya berfungsi sebagai suatu kesatuan. Masyarakat, dalam skala yang paling luas, justru ditemukan di dalam individu-individu yang melakukan interaksi. Bagi Simmel, sosiologi haruslah diarahkan untuk merujuk kepada konsep utamanya yang mencakup bentuk-bentuk sosiasi dari yang paling umum sampai yang paling spesifik. Bila kita dapat menunjukkan totalitas berbagai bentuk hubungan sosial dalam berbagai tingkatan dan keragaman, maka kita akan memiliki pengetahuan yang lengkap mengenai ‘masyarakat’. Simmel yang berupaya keras untuk memisahkan sosiologi dari psikologi menganggap bahwa perlakuan ilmiah atas data psikis, tidak secara otomatis menjadi data psikologis manakala suatu realitas dari studi ilmiah ilmu-ilmu sosial dianggap sebagai konsep yang berbeda. Di sini, struktur-struktur yang spesifik di dalam kehidupan sosio-kultural yang sangat kompleks harus dihubungkan kembali, tidak saja dengan berbagai interaksi sosial tetapi juga dengan berbagai pernyataan psikologis. Jadi, sosiologi harus membatasi diri dari hal-hal yang bermakna psikologis. Sosiologi harus jauh melampui pemikiran-pemikiran yang bermakna psikologis dengan melakukan abstraksi-abstraksinya sendiri.


Interaksi sebagai Konsep Dasar Sosiologi Simmel

Teori yang dikemukakan Simmel mengenai realitas sosial terlihat dari konsepnya yang menggambarkan adanya empat tingkatan yang sangat mendasar. Pertama, asumsi-asumsinya yang merujuk kepada konsep-konsep yang sifatnya makro dan menyangkut komponen-komponen psikologis dari kehidupan sosial. Kedua, dalam skala luas, mengungkap masalah-masalah yang menyangkut berbagai elemen sosiologis terkait dengan hubungan yang bersifat inter-personal. Ketiga, adalah konsep-konsepnya mengenai berbagai struktur dan perubahan-perubahan yang terjadi dan terkait dengan apa yang dinamakannya sebagai spirit (jiwa, ruh, substansi), yaitu suatu esensi dari konsep sosio-kultural. Keempat, yaitu penyatuan dari ketiga unsur di atas yang melibatkan prinsip-prinsip kehidupan metafisis individu maupun kelompok.

Menurut Simmel, ada tiga elemen yang masing-masing ‘menempati’ wilayahnya sendiri di dalam sosiologi yang terkait dengan tingkatan-tingkatan realitas sosial. Elemen pertama adalah apa yang dijelaskannya sebagai sosiologi murni (pure sociology), di mana variabel-variabel psikologis dikombinasikan dengan bentuk-bentuk interaksi. Konsepnya yang dianggap bersifat mikro adalah yang menyangkut bentuk-bentuk (forms) di mana interaksi yang terjadi di dalamnya melibatkan berbagai tipe (types) dan ini menyangkut individu yang terlibat di dalam interaksi itu. Elemen kedua adalah sosiologinya yang bersifat umum dan terkait dengan produk-produk sosio-kultural dari sejarah manusia. Sedangkan elemen ketiga adalah konsepnya mengenai sosiologi filsafat yang terkait dengan pandangan-pandangannya menyangkut konsepsi dasariah (hukum) alam serta takdir manusia. Untuk mengatasi masalah-masalah interrelasi di antara tiga tingkatan dari realitas sosial itu, Simmel melakukan pendekatan dialektik seperti yang terdapat di dalam ajarannya Marx, meskipun tujuannya berbeda. Dengan pendekatan ini, Simmel berupaya menyatukan fakta dan nilai, menolak ide-ide yang memisahkan antara berbagai fenomena sosial, memfokuskan pada kurun waktu masa lalu dan masa yang akan datang, serta sangat memperhatikan konflik dan kontradiksi. Simmel mewujudkan komitmen atas konsep-konsepnya melalui cara (berpikir) dialektis, dengan selalu mengkaji berbagai hubungan yang ada, dan selalu merujuk kepada konsep dualisme yang menggambarkan konflik dan kontradiksi.

Sumber Buku Teori Sosiologi Klasik Karya Boedhi Oetoyo, dkk.

Penafian: Pihak admin tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan dan kerosakan yang dialami semasa/selepas melayari blog ini atau menggunakan sebarang maklumat dari dalam blog ini. Komen-komen yang dikirimkan diblog ini juga adalah menjadi tanggungjawab pengirim itu sendiri. Terima kasih.

ENGLAND PREMIER LEAGUE

 
Please use Google Chrome to get the best view with 1280 x 800 resolution and above | Thanks for visiting cgazmi.blogspot.com | Bloggerized by Cg Azmi